• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-13 10:50:30 följande:
    Men säg åt honom då, vill ha. Ha tillgång till sitt barn så måste han ta ansvar som förälder!
    Jag oroar mig för att han snarare ska göra umgänget svårare, minska tiden, vara mindre flexibel osv... Svårt att förklara för han älskar sin son å andra sidan, å andra sidan verkar han inte värdesätta tiden de har riktigt. Det har tagit lång tid att komma till den här punkten där vi till 99% kan prata civiliserat utan att han stormar iväg som ett barn, börjar bråka eller beter sig illa på annat sätt. Vill inte gärna rubba den balansen. Så han har kort sagt inga problem att minska umgänget om jag svarar emot...
    Hermis123 skrev 2024-04-13 10:51:40 följande:
    Dom har för miserabelt liv, vissa här ser man i varje tråd, bråka med alla ts Hahahaha, det är inte personligt mot dig, dom är sånna!
    Ja åtminstone två som jag inte kommer svara mer i tråden. Man får nog av påhopp till slut.
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 10:15:31 följande:
    Så enkelt är det inte pga kroppsformen på sonen. Många byxor ramlar av höfterna, han kan tycka att de sitter olika tight runt benen osv.
    Har du koll på att knapparna i höfterna de flesta byxor har är till för att minska dem i midjan? 
  • Tow2Mater

Men om två månader kommer väl problemet vara löst för denna gång, när pojken börjar ha bara shorts.

Att tvinga på honom jeans när han inte gillar jeans är ju kränkande. Och har man inte råd att köpa mjuka överdragsbyxor för ynka 399 spänn (finns säkert billigare på HM) som funkar med mjukisbyxor har man ju inte.

• molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 08:37:12 följande:
    Kammen320 skrev 2024-04-13 01:38:24 följande:
    Köpa på internet? All tid du lagt på att skapa denna tråd o svara på frågor hade du hunnit köpa jeans många gånger om.
    Byxor behöver provas irl så tyvärr blir det ingen näthandel där.

Det behövs inte.
    Man kan beställa i samma modell och kanske en storlek större om de börjat växa ur sina kläder.
    Skulle de inte passa så går det att skicka tillbaka också.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-13 11:50:59 följande:
    Har du koll på att knapparna i höfterna de flesta byxor har är till för att minska dem i midjan? 
    Jo, men verkar tyvärr inte finnas på alla slags jeans/byxor =/
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-13 14:11:01 följande:
    Det behövs inte.
    Man kan beställa i samma modell och kanske en storlek större om de börjat växa ur sina kläder.
    Skulle de inte passa så går det att skicka tillbaka också.
    Eller så provar man i butik så man har byxor på en gång istället för att riskera att stå utan i ett par veckor extra. Modellen av jeans han gillar bäst finns tyvärr inte längre att köpa heller.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-04-13 13:47:45 följande:

Men om två månader kommer väl problemet vara löst för denna gång, när pojken börjar ha bara shorts.

Att tvinga på honom jeans när han inte gillar jeans är ju kränkande. Och har man inte råd att köpa mjuka överdragsbyxor för ynka 399 spänn (finns säkert billigare på HM) som funkar med mjukisbyxor har man ju inte.

Ja just nu behövs väl knappt överdragsbyxor heller, jeans duger utmärkt. Har sagt åt honom att det är de som gäller framöver om han ska ut. Och nej, det är inte kränkande att han ska ha sådana byxor när det knappast finns några alternativ, det blir inte ljusa chinos iaf. Han har tidigare tyckt att det gått utmärkt, han har bara en period där han ogillar allt annat än mysbyxor, och det kan han ju inte leka ute i.
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-04-13 09:51:54 följande:

Alltså jag är i chock över hur mycket människor hoppar på dig! 

Läser du verkligen samma tråd som oss övriga? 🤔
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 10:15:31 följande:
    Så enkelt är det inte pga kroppsformen på sonen. Många byxor ramlar av höfterna, han kan tycka att de sitter olika tight runt benen osv.
    Och du har aldrig kommit på att man kan skicka tillbaka byxorna som inte passar? 

Precis som i butike  kan man köpa, pröva i lugn och ro hemma och skicka tillbaka om det är fel storlek. 

Har man inte tid med näthandling får man ta sig till att gå till affären irl. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 10:15:19 följande:
    Ja, annars vet man inte om de passar och de jeans vi redan har är köpta irl. Tröjor är en sak men byxor och skor måste provas irl.

Du tror att ett troll skulle orka hålla en tråd vid liv i flera hundra inlägg?? Fult påhopp verkligen!! Tänker inte svara dig mer.
    Är väl lite det ett troll gör.... 
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?