• molly50

Vem ska köpa kläder?

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 20:40:32 följande:
    Även när jag frågar och han säger att de inte ska ut och leka så gör de det. Han ber mig ALDRIG ALDRIG någonsin om att klä barnet för han tar nästan aldrig ut barnet öht. Inte på flera månader förrän nu.

Du skulle inte påstå att det är jag som är problemet om du kände honom, det kan jag lova!
    Men även om han inte ber dig om att klä barnet så kan du väl göra det ändå.
    Nu vet du att han kan ta ut barnen och då är det väl bra om barnet får på sig bra kläder och att det finns ombyte hos pappan.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 13:44:27 följande:
    Varför ska jag ta den kampen med ett otroligt motsträvigt barn varje vecka när det ändå "aldrig" behövs? Det kan finnas ett par utebyxor hos pappan bara så slipper man hela den biten, vem som köper dem är ju egentligen frågeställningen och som vi ser av den screenshot som någon la ut så ja, det kan man förvänta sig att pappan köper. Sedan att det inte kommer att hända är en helt annan sak....
    Men då får man ta den kampen med barnet.
    Är det kallt ute så går man inte ut i bara mysbyxor,tunn fleecejacka och foppatofflor.
    Barn brukar själva känna att det känns fel när de kommer ut.

Om han betalar underhåll så är det väl egentligen du som ska handla kläderna.
    Men sen är det ju bra om han har ombyten hemma när han har barnen.
    Ett tips är ju också att skaffa bättre tvättmedel om kläderna inte blir rena med det du har.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 14:42:20 följande:
    Och det gör han inte för han är som sagt varmblodig och ska man gå tre meter mellan hus och bil så nej, det behövs faktiskt inte full utemundering då.

Om du läser svaret från soc som lagts in längre upp så står det att umgängesföräldern ska stå för vissa saker trots underhåll, t ex ombyte.

Det är inte tvättmedlet det beror på, faktiskt.
    Ja,men uppenbarligen så tar ju pappan med barnet ut ibland.
    Saker kan ju ändras även om han inte säger till dig att de ska ut.
    Jag såg länken. Men om han inte skaffar kläder att ha som ombyte hemma hos sig så får ju du göra det.
    Annars kan ju det ju ses som att du inte vill samarbeta också.

Ok. Vad är då problemet? Det finns bra och mindre bra tvättmedel också.
    Det har jag egen erfarenhet av.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 15:48:17 följande:
    Ja, hela två gånger nu på mer än ett halvår :)

Hur kan det ses som att jag inte vill samarbeta för att jag inte gör det HAN borde göra? Då är det väl han som brister i omsorg i första hand?

Jag har provat olika genom åren, blir tyvärr ingen skillnad.
    Om du skickar ivög barnet med tunna kläder och foppatofflor när det är några få plusgrader ute och han sen går ut med barnet så kan det ju ses som att du inte bryr dig.

Och fläckborttagningsmedel? 
  • molly50
    Hermis123 skrev 2024-04-11 16:36:06 följande:
    Jaha, lätt det är för er. Om pappan inte tar ansvar då ska mamman ta ansvar för pappans skull, om men om mamman inte vill ta ansvar för pappans skull då har hon samarbetssvårigheter?   Det är väl därför kvinnor blir utbrända idag, när sånna som er finns!
    Eftersom pappan verkar vara en slarver så får väl TS se till att barnet har riktiga kläder på sig när det ska ut.
    Och se till att det finns ombyte hos pappan om han inte har ordnat med det själv.
    Men du tycker kanske det är helt i sin ordning att skicka ut ett barn i tunna kläder och foppatofflor när det är kallt ute?
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 18:02:44 följande:
    Bryr sig är inte alls samma sak som att ha samarbetssvårigheter, så förklara gärna hur jag har det.

Försökt för länge sedan, funkar inte.
    Du verkar ju inte vilja se till att han har ombyte hemma till barnet t ex.
    Och eftersom det är han som betalar underhåll så är det väl du som ska köpa kläderna.

Ok. Då måste det vara en ordentlig lera där du bor om den fastnar så hårt i kläderna.
    Eller så är tyget inte det bästa.
  • molly50
    Hermis123 skrev 2024-04-11 18:30:31 följande:
    När har jag sagt att det är ok att skicka barnet i Foppa tofflor? Tvärtom jag själv skrev att ts ska klä barnet utifrån vädret där och då! Men farsan ska ha ombyte och extra kläder hem hos sig, i slutändan en ensamstående mamma har redan mycket på sitt huvud och ska definitivt inte ta ännu Mer ansvar än vad hon redan gör för att fixa kläder till en pappa som inte bryr sig! Om han inte ens kan ha ett par byxor för att byta om sitt barn, då ska han inte kräva umgänge med sitt barn , kanske ska den minskas? Vill ha ditt barn ta ansvar, punkt! Om ts frågar mannen om dom ska ut för att skicka rätt kläder och hans svarar nej men sedan går ut med barnet i fel kläder, är hans oansvarig, punkt! Att skrika på sitt barn Som blev smutsigt är olämpligt, punkt! Ts ska absolut ha en jacka och ett par skor på Barnet, när den Ska till pappa, men mer än så inte! Hon ska inte slita ut sig mer, hon har säkert ett heltidsjobb Och är ensamstående på heltid, hon har mycket i sitt huvud för att också se till att fixa en massa till en pappa som inte bidrar med ett jävla skit förutom att bråka med både henne och sonen!
    Men nu är det ju inte för pappans skull som hon ska skaffa kläder utan för barnet.
    Eftersom pappan är en slarver som inte verkar bry sig så får TS se till att ta det ansvaret. För barnets skull!
    Ingen har påstått att pappan beter sig bra.
    Men just därför får TS se till att ta ett större ansvar. För barnets skull!
    Hade det varit mitt  barn så hade jag gjort det. Även om jag är boendeförälder.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 18:31:14 följande:
    Det är inte samarbetssvårigheter, fortfarande. Dessutom betalar han inte en krona faktiskt, jag får pengar via FK och de har hittills inte krävt honom på något.

Ja men jättelera, verkligen. Suck... Och tygerna är som jag sagt flera gånger helt normala kläder som vem som helst köper i vilken butik som helst. Nästa steg är väl kevlar...
    Så när du struntar i att skicka med ombyte till barnet så tycker du att du samarbetar bra?

Jag tycker bara det verkar konstigt.
  • molly50
    Hermis123 skrev 2024-04-11 18:32:52 följande:
    Nej, hon måste inte alls köpa ombyte till pappan. Det har vi konstaterat. 
    Även om hon inte måste så kan hon göra det ändå. För barnets skull.
    Eftersom pappan inte ens verkar bry sig om att se till att barnet ens har ett par byxor hemma hos honom.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 19:53:41 följande:
    Du verkar inte förstå innebörden av ordet samarbete så som det används i vårdnadstvister och liknande.
    At försvåra för den andre föräldern att kunna umgås med sitt barn är samarbetssvårigheter.
    Men strunt samma. Vi behöver inte haka upp oss vid det.
  • molly50
    Hermis123 skrev 2024-04-11 19:56:48 följande:
    Vad du vad hon måste göra för sin sons skull?  Vara hel och inte slutkörd! En ensamstående heltidsarbetande mamma, har du förstått hur mycket hon redan har på sina axlar? Hur skulle de hjälpa sonen Om hon blev utbränd ? vem kommer finnas för sonen då? Inte vi på familjeliv iaf, inte farsan heller för den delen! Jag ser två alternativ just nu! 1 pappan tar sitt ansvar eller 2 minska pappas umgänge med sonen!
    Och hur mycket kommer TS att få på sina axlar om pappan får mindre umgånge,tror du? Om hon tycker det är jobbigt redan nu.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 08:37:12 följande:
    Kammen320 skrev 2024-04-13 01:38:24 följande:
    Köpa på internet? All tid du lagt på att skapa denna tråd o svara på frågor hade du hunnit köpa jeans många gånger om.
    Byxor behöver provas irl så tyvärr blir det ingen näthandel där.

Det behövs inte.
    Man kan beställa i samma modell och kanske en storlek större om de börjat växa ur sina kläder.
    Skulle de inte passa så går det att skicka tillbaka också.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 14:45:30 följande:
    Eller så provar man i butik så man har byxor på en gång istället för att riskera att stå utan i ett par veckor extra. Modellen av jeans han gillar bäst finns tyvärr inte längre att köpa heller.
    Det kan gå fort att beställa på nätet med. 
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 18:38:39 följande:
    Ja det tar väl inte mer än max en vecka, men just det där att om det blir fel storlek menar jag och hålla på och beställa om och ha sig. Jag vill hellre ha det gjort direkt då. Det lär bli en tur till Lager 157 inom kort så kanske vi hittar några vettiga par.
    Det finns ju annars storleksguide på sidorna så man kan mäta själv och få rätt storlek.
    Har själv problem med att hitta byxor åt min son som är lång och smal.
    Men det har inte varit några större problem att beställa på nätet.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 19:33:58 följande:
    Säkert, men jag föredrar som sagt att veta att det blir rätt direkt.
    Ok. Men då får du ju ta dig den tiden då,helt enkelt. 
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 13:42:58 följande:
    Du borde veta att det inte bara är att "ta sig tiden". Den finns inte rent fysiskt jämt att ta av.
    Jag har inte haft några problem med att ta mig den tiden.
    Du verkar se problem som inte finns.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 14:03:00 följande:
    Och du och jag är två helt olika personer med helt olika förutsättningar. Du verkar inte förstå det. Om du säger att jag ska laga pannkakor till lunch och jag förklarar att jag inte har några ägg så kan du inte fortsätta säga att "det är ju bara att ta fram ägg". Det finns inga "ägg" att ta av jämt, förstår du?
    Det är klart jag förstår der.
    Men du har ju uppenbarligen kläder till ditt barn så på något sätt måste du ju ha lyckats köpa dem.
    Och eftersom du inte vill beställa på nätet så måste du ju ha haft möjligheten att ta dig till en affär. Eller hur.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 17:00:10 följande:
    Ja, jag är inte upptagen 24/7 men just nu går det inte och det är inte bara så lätt som att säga "åk och köp" för det är inte alltid tiden finns.
    Nej,jag förstår att du inte kan nu när du är sjuk.
    Men sen när du har frisknat till kanske.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 17:25:30 följande:
    Ja, men det är som sagt tidigast till helgen isf.
    Ok.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?