• Anonym (S)

Vem ska köpa kläder?

Jag har två barn med mitt ex. Den ena bor varannan vecka där delar vi på halva ansvaret med kläder och alla inköp som behövs. Vilket jag tycker är rimligt. 

Sen har vi ett barn som bor hos mig på heltid som han betalar underhåll till. Han har umgänge med det barnet varje vecka. Där tycker jag att han gör det han ska då han betalar underhåll. För mig skulle det kännas fel att begära att han ska köpa allt dubbelt upp och han bara har det barnet 1 gång/veckan. Riktigt onödigt. Jag har ändå allt till det barnet så när han ska ha henne så skickar jag med klädombyten och klär henne efter rätt väder. 

det jag blir bekymrad över är om du själv tycker det är lämpligt att skicka barnen till pappa i foppatofflor, mjukisbyxor och tunn fleese när det är kallt? Hur lämpligt tycker du att det är? Skicka med de ytterkläder som behövs och be han bara skicka tillbaka. Kläderna är ju ändå barnens inte dina. 

• Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 12:37:06 följande:
    Skillnaden är om man ska se till att barnet är ordentligt påklätt varje gång eller om han åtminstone ska ha vettiga byxor då mysbyxor går sönder och blir smutsigare osv. Så det minsta som behövs är ett par byxor.
    Skicka barnet i kläder som håller bättre då? Låter som du bara sger att han ska ha extrakläder hos sig bara för att. Du får underhåll, köp något begagnat som passar. Skicka barnet i kläder som passar det väder som är. Det har vart snövarning och du tycker det är lämpligt att skicka barnet i foppaofflor, tunn flese och mjukisbyxor. Enligt min åsikt är det du som brustit där. Dock borde han inte gått ut och lekt den dagen och tagit den diskussionen med dig i efterhand. Är det för jobbigt för dig, prata med pappan och föreslå varannan vecka istället. Då kommer ni behöva lösa kläder och saker på egen hand och du får vila upp dig mellan åt. Ja det är jobbigt att ha barn ensam på heltid men barnets bästa går först. Så tänker jag när jag packar till min dotter när hon ska till pappa. Bara fixa en ordentlig väska/kasse och packa i. Jag kör en lite enklare variant, tar en flergångskasse från typ ICA och lägger extra klädombyten, ytterkläder mm... Inget att fundera på hur jobbigt det är. Det ska göras bara. Barnens pappa är inte heller ute ofta (kan gå månader mellan) Men jag skickar med ändå ifall han vill ta ut barnen så har jag gjort det möjligt för barnen att kunna vara ute och ha rätt kläder. 
  • Anonym (S)
    Hermis123 skrev 2024-04-02 17:52:48 följande:
    Skicka inte mer, klä på barnet utifrån vädret just då! Resten är hans problem att lösa, varan ett par kläder till sitt barn ska man ha hemma hos sig! Der är orimligt att du ska köpa kläder så att pappan kan ha kläder hemma hos sig!  Herregud vilken snål människa han är!   Mans bebis Delux!
    Så om pappan är snål ska barnet straffas oh inte kunna få ha rena kläder med sig? Hur bra föräldraransvar är det? Om mamman vet om att barnet behöver ombyte oh hon får underhåll då ska hon väl ändå skicka med det barnet behöver.
  • Anonym (S)
    Hermis123 skrev 2024-04-02 19:29:31 följande:
    Hur svårt kan det vara att han ett par ombyteskläder ifall hans byxor blir smutsiga? Hur låga krav har vi på pappor idag  egentligen? 
    Inte låga krav på pappor. Men den som har barnet boende hos sig ooch får underhåll fmska ju handla det som behövs för barnet. Oavsett om det är mamma eller pappa. Har inget att göra om vem det är. Men ska vi prata om låga krav tycker jag det är orimligt att man delar på föräldraansvaret dvs har barnet halva tiden var. Varför ska barnet bo hos en förälder och nist massa tid med den andra föräldern? Där tycker jag det är fel många gånger då det finns lämpliga föräldrar som inte har barnet mer än varannan helg. Helt orimligt! Förstår om en förälder rentav är olämplig eller att man bor så långt i från varandra så det inte är möjligt. 
  • Anonym (S)

Gör verkligen mamman det? När dom varnar för ordentligt snöväder och skickar barnet till pappan i tunn fleese, foppatofflor oh tunna mjukisbyxor? Hade mamman tagit fullt ansvar hade hon skickat med kläder efter väder, ombyten och kläder ifall de ska vara ute. Även om man kan tycka att pappan borde ha något extra hemma så är det barnet som blir lidande när det inte finns. Som förälder ska man göra det bästa för sina barn. Mamman vet om att pappan inte har extrakläder hemma, då läter det för mig orimligt att inte mamman skickar med det som behövs

Hermis123 skrev 2024-04-03 15:32:56 följande:
    Fast det gör mamman!  Att köpa vad som behövs till barnet är inte att köpa så att det finns ombyte om barnet Blir smutsigt hos pappan, det måste han stå för, inte mammans ansvar! Punkt.  Därefter håller jag med om att föräldrar så gått som det går ha varannan vecka, för barnet skull främst! Men vissa är olämpliga till det och vissa vill inte, Vilket i mina öron låter galet. Men aja. 
  • Anonym (S)
    EpicF skrev 2024-04-03 17:13:10 följande:
    Intressant att sätta tummen ner på ett inlägg som referar till lagen... Då har man stora problem med att förstå lagen och man kanske inte heller tycker lagen är bra. 
    Kan vara så att TS skapade tråden för att få medhåll. Sen får man inte dom svar man önskat och då tummar ner. Tycker det är jättebra när man faktiskt kan hänvisa till en lag. Lagen tar ingen hänsyn till enskilda individers tyckande så då blir svaret rättvist och rakt. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-03 16:17:45 följande:
    Du tycker inte att 4-5 dagar i veckan är att ses tillräckligt ofta..?
    Varför betalar han underhåll till dig om han har barnet 4-5 dagar i veckan? När du dessutom säger att du tjänar mer.
  • Anonym (S)
    Jemp skrev 2024-04-04 14:59:38 följande:
    Att få tillsägelser är en rätt naturlig och i normala fall icke-skadlig del i barndomen. Om det går så långt att barnet inte vill dit skulle jag bli orolig ja, så jag snarare instämde i din bedömning. Särskilt när du kallar det psykisk misshandel etc, vilket däremot gör prioriteringen om ett par jeans fortsatt underlig. 
    Håller med. Förmodligen ser TS och pappan lite olika på uppfostran och att neka ena föräldern att ha barnet halva tiden för det är fel! Speciellt när TS själv säger att det inte är psykisk misshandel. Hon borde iså fall ta upp detta med typ familjerätten och där de kan prata om umgänge och uppfostran istället. Fel att ensam bestämma över ett barn. Dom är två som ska fatta bästa besluten för barnet. I tråden tycker jag det framgår tydligt att TS bestämmer  
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?