• Tow2Mater

Vem ska köpa kläder?

Det är väl lämpligt att barnet åker till pappan med ytterkläder det även kan leka ute i.

• Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-01 20:55:52 följande:
    Men varje gång...? Jacka, ytterbyxor, mössa, vantar och utekängor, så ska barnet bara gå tre meter mellan bil och hus? De träffas ofta och då blir det besvär med att dra kläder fram och tillbaka varenda gång, saker riskerar att glömmas hos pappan som kanske inte finns hur mycket som helst av hemma osv. Är det då inte bättre att köpa ett par byxor att ha som reserv?
    En väska i bilen som bara tas ut om kläderna ska användas? Blir det ingen utelek kommer väskan automatiskt med tillbaka.
  • Tow2Mater

Men problemet är väl ur världen nu om de bara går ut en gång i kvartalet. Nästa gång är det sommar.

Vill du inte kopa eller skicka med är det ju så. Och du har sagt han kan kopa. Lämna det nu till honom att bestämma. Barnet sägar väl till eller skriker om det blir kallt och fryser.

• Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 14:33:00 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt. Man tvingar inte på en sjuåring kläder de inte vill ha. Det är långa diskussioner, lirkande och tjatande av olika slag innan man kommer till rätt punkt där.

Jo det är klart att jacka finns, frågan är mest om jag får tillbaka alla kläder som skickas med. Jag orkar inte med tjafset från pappan... Om allt. Jag orkar bara inte.
    Inte konstigt de normalt inte går ut då. Kan ju vara värt ett par smutsiga mjukisbyxor om de ändå kommer sig ut ibland. Tvivlar på att ett par extra byxor skulle komma till användning om barnet ändå inte vill ta på sig dem.

Jag vet inte hur mycket lagningslappar jag köpte för just mjukisbyxor för att laga hål på knäna. Men vägrar de t ex jeans får man ju göra det som funkar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jenny) skrev 2024-04-02 16:04:30 följande:
    Hos pappan, då, alltså? För alltså, det här börjar ju bli pinsamt. Självklart får han ju se till att han har det barnet behöver utifrån de aktiviteter han har tänk göra med barnet. Har de bara tänkt stanna inne hade ju det TS skickat med barnet räckt, men nu valde de att gå ut så självklart får pappan se till att vara vuxen nog att se till att han har det som krävs. Han kan ju inte börja sura för att TS inte läste hans tankar och visste exakt vilka aktiviteter de hade tänkt ha för sig, heller? 

Enklaste lösningen här för alla inblandade är ju att mansbebisen till pappa klickar hem lite kläder som sonen kan ha hos honom. 
    Fast barnet verkade ju inte frysa. Barnet är tydligen varmt av sig. Kanske bara mamma som oroar sig?
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-04 13:23:57 följande:
    Vi föräldrar har bestämt umgänget gemensamt utifrån de förutsättningar som är bäst för alla tre. Varannan vecka är inte ett dugg rimligt i nuläget med tanke på att barnet aldrig sovit där en enda natt. Om något år, möjligen, men absolut inte nu. Det är pappan som bromsar mer umgänge, jag har fått bearbeta honom i två års tid bara för att få honom att ta sonen EN timme tidigare på helgen.

Men med ditt resonemang så ska de ju träffas dagligen, för det vore faktiskt möjligt. Det låter verkligen inte rimligt i mina öron.
    Varfor har inte barnet som är 6-7 år gammal sovit en natt hos pappa?
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-04 14:44:50 följande:
    Hur tänker du då? Klart han inte vill dit om han får skäll, rätt naturligt, eller? För det är så klart inte första gången som vare sig det ena eller andra händer. Enligt en del i tråden ska jag ju ändå tvinga dit pojken vare sig han vill eller inte... Samtidigt går det inte under psykisk misshandel att få skarpa tillsägelser så jag har inget att komma med till soc om någon tänkte den tanken.
    Barn som bor med båda sina foräldrar brukar inte ha valet att inte träffa en eller båda av dem bara for att de får skäll ibland. Det hor liksom till livet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-05 15:00:51 följande:
    Ja, det brukar jag iaf säga åt honom redan nu när han hotar med att åka till pappa. Varsågod. Ser inte hur det skulle ändras för att han blir äldre. Det är dock stor skillnad på att vara sur på mamma och att vara genomledsen pga något pappa har gjort.

Gör mig en tjänst. Om du aldrig blivit utsatt själv för psykisk misshandel - håll bara tyst! Jag slipper det åtminstone numera, men jag vill inte att min son ska bli utsatt för det heller.

Och nej, orsaken att jag inte svarade på ditt andra inlägg var inte pga innehållet som så utan för att det låg på en otroligt låg nivå.
    Har du missat alla tradar pa FL där det pratas om hur barn väljer den forälder där reglerna är slappast, de kan sitta med skärmen, de slipper städa och diska, etc?
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-05 19:26:28 följande:
    Och vad är din poäng...?
    Att det även for ditt barn kan ändras när han blir äldre och då kanske väljer pappan fore dig. Så dina 'hot' kommer kanske leda till att barnet bor mest hos pappan.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 13:50:09 följande:
    Alltså, både skor och strumpor kommer aldrig bli i närheten av rena igen. Kommer att få slänga dem.
    Varfor det? Använd dem när barnet ska till pappan då?
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 15:06:22 följande:
    Jodu, det skulle just se snyggt ut att skicka barnet i "skitiga" kläder till pappan... Kommer det en dag en vårdnadstvist så är det jag som brister i omsorg.
    Kan du ta ett foto av dem och lägga upp? Jag blir himla nyfiken hur de ser ut.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 08:08:28 följande:
    Jadu, såna kläder existerar nog inte så jag garanterat kan få tillbaka dem i hyfsat skick. Tvättmaskin i all ära men allt går inte bort, även med alla medel som du räknar upp.
    Då är det ju du som måsta ändra ditt tänk. Kläder måste inte vara helt fläckfria, de är rena ändå om man tvättat dem. Eftersom det tydligen inte finns kläder som den extra elaka leran i ditt ex bostadsområde går bort från. Det är inte normalt att slänga kläder efter en användning. Det kommer även soc hålla med om alla gånger.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 13:42:34 följande:
    Ett exempel på icke fläckfria strumpor, tvättade många gånger och blir inte rena:
    Med tiden blir de ju så.   
  • Tow2Mater

Men om två månader kommer väl problemet vara löst för denna gång, när pojken börjar ha bara shorts.

Att tvinga på honom jeans när han inte gillar jeans är ju kränkande. Och har man inte råd att köpa mjuka överdragsbyxor för ynka 399 spänn (finns säkert billigare på HM) som funkar med mjukisbyxor har man ju inte.

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?