• Kammen320

Vem ska köpa kläder?

Tycker nog som många andra, att packa utekläder i en påse är inte så himla svårt? Påsen kan ju vara kvar i bilen om dom inte ska ut så glöms den inte kvar hos pappan? O se till att barnet har vettiga skor som tål utelek får nog vara ditt ansvar, foppatofflor den här årstiden?
    Sen att pappan borde kunna köpa ett par extra jeans hos sig, absolut. Men uppenbarligen klarar pappan inte av det, o det är barnet som blir lidande så då får du ju ta ansvar o skicka med kläder i en påse istället för att bara hitta problem. Det kommer garanterat löna sig att inte bråka om en sån här småsak i framtiden.
    O vad är det för skolpersonal som klagar på om det finns fläckar på ett par byxor? Det måste ligga nåt mer bakom om dom anmärker på det? 

• Kammen320
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 19:08:19 följande:
    En påse kläder blir mer problem än det är värt, tro mig. Inte säkert den blir stående i bilen heller så den är lätt att få hem. Men jag ska fundera några varv till på vad som blir bästa alternativet iaf.

Nej, fsk som vi hade förut klagade flera gånger samma vecka på att han gick i "smutsiga" kläder när det var frågan om nytvättade (!) jeans som var nötta på knäna. Jag tvättade dem inte bara en gång den veckan heller, just för att barnen så klart var ute varje dag. Jag vill inte riskera att få samma skäll från skolan.
    Ok, då skulle jag absolut investera i ett par begagnade överdragsbyxor att ha hos pappan, o se till att sonen hade jacka o skor/stövlar efter väder på sig när han åkte. Ett par vantar o mössa kan man ju lägga i jackfickan, o det är ju oftast sånt man har dubbletter av så skulle dom glömmas är det inte hela världen.

Konstig förskola, vilken tråkig erfarenhet. 
    Hoppas du kommer på nån lösning som fungerar för er alla.
  • Kammen320
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 15:27:48 följande:
    Passande skor för syftet, så klart.
    Men om du har passande skor för utelek, skicka sonen i dom då? Oavsett om pappan säger att dom bara ska vara inne. O jeans som han kan leka ute i, o ett par mjukisbyxor så han kan byta till nåt om jeansen blir smutsiga. Förstår helt ärligt inte problemet?
  • Kammen320

Till TS (Gick inte att citera)
    Jag tror att de flesta håller med om att han borde kunna köpa ett par byxor, men eftersom han inte gör det så är det ju sonen som blir lidande. Det är han som får gå i byxor o skor (eftersom du skickar honom i foppa-tofflor och tygskor som inte klarar av utelek denna årstid) som blivit blöta, leriga o kalla. Även om man tycker att pappan borde kunna ta lite ansvar så gör han ju bevisligen inte det, så då får du steppa upp o göra vad du kan för sonens skull. O helt ärligt är det inte så svårt att sätta på sonen ordentliga utekläder, o glömmer pappan skicka med dom tillbaka så får han helt enkelt åka o hämta dom igen. Till slut lär han sig att skicka med dom tillbaka direkt.

• Kammen320
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 08:07:35 följande:
    Ungefär så. Jag skulle säga att jeans är helt ok att vara ute i åtminstone.
    Jemp skrev 2024-04-12 07:35:37 följande:
    En stor del av detta förväntas han ju kunna själv i skolan redan nu. 
    Jo det är klart, men han är också rätt glömsk den där lilla.
    O du har flera jeans till sonen hemma som han inte använder så ofta, skicka med ett par av dom så är problemet löst? O ordentliga skor O jacka när han lämnar ditt hem.
  • Kammen320
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 15:34:24 följande:
    Han har redan jacka på sig när han går.
    Hermis123 skrev 2024-04-12 15:29:44 följande:

Fast om ombyte finns hos pappan, vad är problemet?  Om det är bara skor och jacka, det kan du ta på honom? Klä på honom utifrån vädret där och då. Resten ska han läsa själv!

Problemet är ytterbyxor.
    Fast han hade ju inte jacka på sig (bara en tunn fleecejacka?) o dessutom foppa-tofflor. Nu har dom ju gått ut 2 ggr på en månad, så börja klä på sonen ordentligt istället? Dom kanske går ut mer nu då det börjar bli vår, förhoppningsvis. O ja, det kanske blir jobbigt att få honom att klä på sig i början, men barn vänjer sig snabbt. Så det kan ju vara värt att ta striden så han inte får skäll av pappan dessutom. Att du tycker att du curlar pappan genom att klä på sonen ordentligt är ju ditt problem. Börja tänka att du gör det för sonens skull, så han kan få leka ute utan att få skäll av pappa om han smutsar ner sig, istället för att se det som att det är nåt du gör för pappan. 
  • Kammen320
    EpicF skrev 2024-04-12 16:59:52 följande:
    Är väl det ts ser som ytterjacka
    Fast hon tyckte ju också att det inte var lämpliga kläder att gå ut o leka i...
  • Kammen320
    EnAnonumius skrev 2024-04-12 17:19:42 följande:
    Ja men du sa ju själv att han hade flera par jeans, och han använder det sällan.. Då  kan du ju slänga upp ett par till pappan. Så är ju det problemet löst lixom.
    Jag tyckte också det men i inlägg 442 säger ts att hon har jeans så att det räcker hemma, men inga extra...
  • Kammen320

Ett par jeans kostar typ 150 kr på hm, begagnat kan du hitta det billigare skulle jag tro. Så köp ett par han kan ha hos pappan då, eftersom du redan konstaterat att pappan aldrig kommer köpa det själv. För din sons skull, så är problemet förhoppningsvis ur världen sen.

• Kammen320
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 21:28:10 följande:
    Ja jag vet, men det ska hinnas göras också.
    Köpa på internet? All tid du lagt på att skapa denna tråd o svara på frågor hade du hunnit köpa jeans många gånger om.
  • Kammen320
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 08:37:12 följande:
    Kammen320 skrev 2024-04-13 01:38:24 följande:
    Köpa på internet? All tid du lagt på att skapa denna tråd o svara på frågor hade du hunnit köpa jeans många gånger om.
    Byxor behöver provas irl så tyvärr blir det ingen näthandel där.

Men du gör det så himla svårt för dig. Vad har han för jeans hemma (som passar)? Köp samma modell från samma märke i samma storlek på nätet, klart!
    Känns som om du vill hitta problem med allt, hela tiden. Menar du på allvar att du aldrig köper kläder på nätet, eller handlar kläder åt sonen utan att han följer med o provar allt? Men ok, klä på sonen jeans varje gång han ska umgås med pappan då? Känns verkligen som att du letar problem, eller så är du ett troll?
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?