• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Anonym (Why)
    Anonym (Wow) skrev 2024-03-27 14:50:20 följande:
    Har han hotat med att slå dig innan?

har du hotat med att träffa andra män innan?

har dessa saker hänt innan så har ni ingen sund kommunikation och är destruktiva. det kan bara bli värre från här...
    Nej och nej
  • Anonym (Why)
    Anonym (Mk) skrev 2024-03-27 15:08:03 följande:

Med tanke på hans inställning till alkohol och ditt sätt att agera, så finns det stor risk att det eskalerar fler gånger. 

Vill du verkligen vara med någon som dricker alkohol direkt på morgonen och är full på eftermiddagen? Som hotar dig?

Nej. Men han har lovat att inte dricka så mer
  • Anonym (?)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 15:14:57 följande:
    Nej. Men han har lovat att inte dricka så mer
    Vore det inte bättre om han inte drack alls?
  • Anonym (Why)

En sak som kanske spelar roll, kanske inte:
    Han har flyttat ner hit. Han har varken familj eller vänner här medan jag har all familj och vänner nära inpå. Jag har folk att vända mig till OM det skulle ske igen. Han har ingen på rejält många mil. Det talar för att han talar sanning att det aldrig ska ske igen

• Anonym (Tankfull)

Att ni så tidigt i er relation har gått så långt över gränsen är alarmerande och är INTE vanligt förekommande i en sund kärleksrelation.
    Du säger att detta kom som en chock, han då, har han också uttalat sig att det kom som en chock?
    Jag har upplevt från tidig barndom när tre av mammas väninnor blev slagna av sina män och psykiskt attackerade.
    Det är helt ofattbart och måste vara en ren slump att hon råkade på tre kvinnomisshandlare i sin bekantskapskrets, men så var det.
    Det började med små saker, som hårda kränkande ord och när det inte längre räckte kom slagen ganska fort.
    Det gick alldeles för långt för två av kvinnorna som kunde ha inneburit deras död.
    I samtliga fall fanns en osund hållning till alkohol, en trigger helt enkelt.
    Jag VET också att 1 slag inte behöver innebära att det kommer att eskalera då en tidigare vän fick ta en smäll en gång, men var på din VAKT.
    Ni behöver verkligen sätta er ned och komma överens HUR och VAD ni ska göra ifall ni hamnar i osämja och inte är överens.
    Kanske att ni uttalar PAUS och ger varandra både space och andrum, i olika rum eller att en hår ut på en promenad.
    Ni behöver redan planera in vilka redskap ni ska ta till och ha samförstånd i det, båda måste vara ok med det.
    Jag förstår att din tillit är ordentligt skadad och jag vet faktiskt inte om det ni gjort går att lösa. 
    Jag är också väldigt intresserad av att höra hur killen har resonerat kring det här i efterhand? 

Finns det något ånger?
    Har han kommit med några förslag på åt för att förhindra detta i framtiden?
    Båda måste ta sitt eget ansvar och vilja jobba på relationen lika mycket.

I mina öron är det ändå väldigt många red flaggs, speciellt det med en öl så tidigt på morgonen skulle iallafall få mig rätt äcklad, även om det var under semester eller ledighet, men vi är alla olika.

Hur är hans ölsinne och konsumtion för övrigt?

Jag skulle faktiskt ha tagit en paus i förhållandet?

• Anonym (Ansvar för sina beslut)
    Anonym (Mk) skrev 2024-03-27 15:05:30 följande:

Hans första slag. Det är TS som skriver och till henne råden är. 

Oavsett vad TS gjort så slog han henne. Självklart ska hon lämna pga våldet samt hans förhållande till alkohol. 

Jag förstår fortfarande inte.

Oavsett vad han gjort och oavsett vad TS gjort,
    så var det TS som utdelade det första slaget?

Rent juridiskt så skulle han kunna hävda nödvärn och självförsvar.

Innan du kommer med dina tvärsäkra uttalanden, har du ens varit så vidsynt att du tänkt tanken hur du skulle se på situationen om den var den omvända?
    Har du ens på detta enkla och grundläggande sätt tänkt igenom den motsatta relationen och om dina råd och dina ord i så fall verkligen skulle vara desamma?

Om vi vänder på resonemanget och förutsätter att det var han som startade tråden och skrev motsvarande berättelse.

Han slog henne först med öppen handflata.
    TS svarade med att slå tillbaka, med knuten näve,
    kanske för att försvara sig, för att bryta hans agerande innan han slog ett andra slag.

I sådant fall finner jag anledning tvivla på att dina ord och dina råd verkligen skulle vara desamma till honom som de du nu har uttalat till TS?
    Du skrev mycket tydligt om första slaget men du glömde då uppenbarligen vilken av dessa två människor det var som slog första slaget.
    Det finns nog en uppenbar risk att du tillät dig själv präglas av könsroller och förutfattade meningar i stället för att se på dem båda som jämställda människor?
    Jag tror det finns risk att du har försatt dig själv i en köns-fälla och att det skulle kunna finnas risk att du låter dina ord präglas av vissa fördomar?
  • Anonym (Mk)
    Anonym (Ansvar för sina beslut) skrev 2024-03-27 15:29:41 följande:

Innan du kommer med dina tvärsäkra uttalanden, har du ens varit så vidsynt att du tänkt tanken hur du skulle se på situationen om den var den omvända?
    Har du ens på detta enkla och grundläggande sätt tänkt igenom den motsatta relationen och om dina råd och dina ord i så fall verkligen skulle vara desamma?

Om vi vänder på resonemanget och förutsätter att det var han som startade tråden och skrev motsvarande berättelse.

kanske för att försvara sig, för att bryta hans agerande innan han slog ett andra slag.

I sådant fall finner jag anledning tvivla på att dina ord och dina råd verkligen skulle vara desamma till honom som de du nu har uttalat till TS?
    Du skrev mycket tydligt om första slaget men du glömde då uppenbarligen vilken av dessa två människor det var som slog första slaget.
    Det finns nog en uppenbar risk att du tillät dig själv präglas av könsroller och förutfattade meningar i stället för att se på dem båda som jämställda människor?
    Jag tror det finns risk att du har försatt dig själv i en köns-fälla och att det skulle kunna finnas risk att du låter dina ord präglas av vissa fördomar?

Nödvärn? Nja, han hade inte behövt slå henne blodig. 

Även om rollerna var tvärtom hade jag gett rådet att lämna. Inte bara pga vålden utan även hoten och alkoholmängden. 

Att ge mannen rådet att lämna TS är ju liksom lönlöst, han är inte i tråden. TS frågar och jag svarar vad jag tycker hon ska göra. 

• Anonym (Why)
    Anonym (Tankfull) skrev 2024-03-27 15:28:16 följande:

Att ni så tidigt i er relation har gått så långt över gränsen är alarmerande och är INTE vanligt förekommande i en sund kärleksrelation.
    Du säger att detta kom som en chock, han då, har han också uttalat sig att det kom som en chock?
    Jag har upplevt från tidig barndom när tre av mammas väninnor blev slagna av sina män och psykiskt attackerade.
    Det är helt ofattbart och måste vara en ren slump att hon råkade på tre kvinnomisshandlare i sin bekantskapskrets, men så var det.
    Det började med små saker, som hårda kränkande ord och när det inte längre räckte kom slagen ganska fort.
    Det gick alldeles för långt för två av kvinnorna som kunde ha inneburit deras död.
    I samtliga fall fanns en osund hållning till alkohol, en trigger helt enkelt.
    Jag VET också att 1 slag inte behöver innebära att det kommer att eskalera då en tidigare vän fick ta en smäll en gång, men var på din VAKT.
    Ni behöver verkligen sätta er ned och komma överens HUR och VAD ni ska göra ifall ni hamnar i osämja och inte är överens.
    Kanske att ni uttalar PAUS och ger varandra både space och andrum, i olika rum eller att en hår ut på en promenad.
    Ni behöver redan planera in vilka redskap ni ska ta till och ha samförstånd i det, båda måste vara ok med det.
    Jag förstår att din tillit är ordentligt skadad och jag vet faktiskt inte om det ni gjort går att lösa. 
    Jag är också väldigt intresserad av att höra hur killen har resonerat kring det här i efterhand? 

Finns det något ånger?
    Har han kommit med några förslag på åt för att förhindra detta i framtiden?
    Båda måste ta sitt eget ansvar och vilja jobba på relationen lika mycket.

I mina öron är det ändå väldigt många red flaggs, speciellt det med en öl så tidigt på morgonen skulle iallafall få mig rätt äcklad, även om det var under semester eller ledighet, men vi är alla olika.

Hur är hans ölsinne och konsumtion för övrigt?

Jag skulle faktiskt ha tagit en paus i förhållandet?

Han har visat på mycket ånger och sagt att han inte ska dricka så nånsin igen. Och han uttalar också att detta aldrig någonsin får hända någonsin igen. Att om jag skulle slå honom kommer han aldrig svara utan hellre slå sig själv om han känner att han måste.
    Men du hade en väldigt bra sak där att säga ett ord som gör att vi bara tvärt slutar och går ifrån situation och reflekterar var för dig och att båda då vet att det är allvar nu, vi måste sluta. Nu hoppas ju jag att detta aldrig mer sker men känns tryggt om man skulle ha något verktyg ändå in case. 

Han ölsinne är enligt mig att han dricker förmycket men han har ju inte själv tyckt det innan i lördags. Han har druckit öl fredag, lördag och söndag på dagen typ varje helg men inte så mycket som i lördags. Och han säger att det är slut med det.
  • Anonym (?)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 15:40:00 följande:
    Han ölsinne är enligt mig att han dricker förmycket men han har ju inte själv tyckt det innan i lördags. Han har druckit öl fredag, lördag och söndag på dagen typ varje helg men inte så mycket som i lördags. Och han säger att det är slut med det.
    Vad är slut med hans drickande?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ansvar för sina beslut) skrev 2024-03-27 15:29:41 följande:

Rent juridiskt har han hotat att döda henne om hon träffar andra män. Det är ett ganska allvarligt hot. 
Svar på tråden Lördag som eskalera