Inlägg från: Anonym (Ansvar för sina beslut) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ansvar för sina beslut)

Lördag som eskalera

OlgaElvira skrev 2024-03-27 13:26:37 följande:
    Det finns ett talesätt som alltid håller. Gå vid första slaget.
    Har ni gått över den gränsen så är det kört. Dessutom han hotar att slå ihjäl dig, han hotar att misshandla dig så att du hamnar i rullstol.
    Vad skulle du ge för råd till din väninna, din syster, din mamma, din dotter?
    Ditt råd är alltså att HAN ska gå och lämna?
    Du säger första slaget, och om jag förstår TS rätt så var det hon som utdelade första slaget?
    Eller har jag missuppfattat situationen?

Mitt råd till TS är för övrigt att ta sitt ansvar för situationen och för sitt eget liv.

I det ingår att avsluta relationen med den mannen, men också att ta ansvar för sina egna beslut, för sina egna val i livet, och sina egna handlingar.

Du måste ta eget ansvar. Ingen annan kommer göra det åt dig.

Anonym (Mk) skrev 2024-03-27 15:05:30 följande:

Hans första slag. Det är TS som skriver och till henne råden är. 

Oavsett vad TS gjort så slog han henne. Självklart ska hon lämna pga våldet samt hans förhållande till alkohol. 

Jag förstår fortfarande inte.

Oavsett vad han gjort och oavsett vad TS gjort,
    så var det TS som utdelade det första slaget?

Rent juridiskt så skulle han kunna hävda nödvärn och självförsvar.

Innan du kommer med dina tvärsäkra uttalanden, har du ens varit så vidsynt att du tänkt tanken hur du skulle se på situationen om den var den omvända?
    Har du ens på detta enkla och grundläggande sätt tänkt igenom den motsatta relationen och om dina råd och dina ord i så fall verkligen skulle vara desamma?

Om vi vänder på resonemanget och förutsätter att det var han som startade tråden och skrev motsvarande berättelse.

Han slog henne först med öppen handflata.
    TS svarade med att slå tillbaka, med knuten näve,
    kanske för att försvara sig, för att bryta hans agerande innan han slog ett andra slag.

I sådant fall finner jag anledning tvivla på att dina ord och dina råd verkligen skulle vara desamma till honom som de du nu har uttalat till TS?
    Du skrev mycket tydligt om första slaget men du glömde då uppenbarligen vilken av dessa två människor det var som slog första slaget.
    Det finns nog en uppenbar risk att du tillät dig själv präglas av könsroller och förutfattade meningar i stället för att se på dem båda som jämställda människor?
    Jag tror det finns risk att du har försatt dig själv i en köns-fälla och att det skulle kunna finnas risk att du låter dina ord präglas av vissa fördomar?
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-27 15:46:44 följande:
    Rent juridiskt har han hotat att döda henne om hon träffar andra män. Det är ett ganska allvarligt hot. 
    Ja, det håller jag med om. Men om detta har jag inte skrivit något.

Skulle du se hotet lika allvarligt om rollerna var omvända och det var hon som hade hotat att döda honom?

Skulle du då ens ha brytt dig om att svara på mitt inlägg?
    Jag tror inte det.
    Anonym (Eeik) skrev 2024-03-27 16:52:00 följande:
    Nej. Man slår ALDRIG en annan människa. Det är bara en tidsfråga tills det händer igen. Och igen!
    Du menar att du är säker på att hon kommer att slå honom igen?
    Du är säker på att hon kommer att utdela det första slaget även i nästa situation?

Jag håller med dig helt och fullt att man aldrig ska slå en annan människa. Och det kan mycket väl vara så att det är en tidsfråga innan det händer igen, alltså att hon återigen bestämmer sig för att utdela det första slaget.

Och självfallet skapar man själv extremt mycket högre risk att få ett slag tillbaka om man själv väljer att utdela det första slaget.
Svar på tråden Lördag som eskalera