Inlägg från: Anonym (Mk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mk)

Lördag som eskalera

Anonym (Why) skrev 2024-03-27 12:13:55 följande:
    Har inget annat försvar än att han inte kommer dricka öl så mer
    Hur vet du det? 
  • Anonym (Mk)
    Anonym (Ansvar för sina beslut) skrev 2024-03-27 14:36:58 följande:
    Ditt råd är alltså att HAN ska gå och lämna?
    Du säger första slaget, och om jag förstår TS rätt så var det hon som utdelade första slaget?
    Eller har jag missuppfattat situationen?

Hans första slag. Det är TS som skriver och till henne råden är. 

Oavsett vad TS gjort så slog han henne. Självklart ska hon lämna pga våldet samt hans förhållande till alkohol. 

• Anonym (Mk)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 14:37:02 följande:

Jag hör vad ni säger men ni tror alltså att har det hänt en gång så kommer det hända fler ggr? Inte att man kan lära sig av det och aldrig någonsin hamna i något liknande igen?

Med tanke på hans inställning till alkohol och ditt sätt att agera, så finns det stor risk att det eskalerar fler gånger. 

Vill du verkligen vara med någon som dricker alkohol direkt på morgonen och är full på eftermiddagen? Som hotar dig?

• Anonym (Mk)
    Anonym (Ansvar för sina beslut) skrev 2024-03-27 15:29:41 följande:
    Jag förstår fortfarande inte.

Oavsett vad han gjort och oavsett vad TS gjort,
    så var det TS som utdelade det första slaget?

Rent juridiskt så skulle han kunna hävda nödvärn och självförsvar.

Innan du kommer med dina tvärsäkra uttalanden, har du ens varit så vidsynt att du tänkt tanken hur du skulle se på situationen om den var den omvända?
    Har du ens på detta enkla och grundläggande sätt tänkt igenom den motsatta relationen och om dina råd och dina ord i så fall verkligen skulle vara desamma?

Om vi vänder på resonemanget och förutsätter att det var han som startade tråden och skrev motsvarande berättelse.

Han slog henne först med öppen handflata.
    TS svarade med att slå tillbaka, med knuten näve,
    kanske för att försvara sig, för att bryta hans agerande innan han slog ett andra slag.

I sådant fall finner jag anledning tvivla på att dina ord och dina råd verkligen skulle vara desamma till honom som de du nu har uttalat till TS?
    Du skrev mycket tydligt om första slaget men du glömde då uppenbarligen vilken av dessa två människor det var som slog första slaget.
    Det finns nog en uppenbar risk att du tillät dig själv präglas av könsroller och förutfattade meningar i stället för att se på dem båda som jämställda människor?
    Jag tror det finns risk att du har försatt dig själv i en köns-fälla och att det skulle kunna finnas risk att du låter dina ord präglas av vissa fördomar?

Nödvärn? Nja, han hade inte behövt slå henne blodig. 

Även om rollerna var tvärtom hade jag gett rådet att lämna. Inte bara pga vålden utan även hoten och alkoholmängden. 

Att ge mannen rådet att lämna TS är ju liksom lönlöst, han är inte i tråden. TS frågar och jag svarar vad jag tycker hon ska göra. 

• Anonym (Mk)
    Anonym (Why) skrev 2024-04-09 20:22:59 följande:
    Kvittar väl vad jag säger för du har redan dömt ut oss men nä, det har inte skett innan och det ska fan inte ske igen. Vi är så mycket bättre än så så det är bara en fet jävla skämskudde på oss båda att det blev så

Det sämsta i en relation ska inte vara värre än att man kan acceptera det. Er relation kan knappast sjunka lägre. 

Jag är helt övertygad om att du innan detta hände aldrig skulle medge att ni hade detta i er, någon av er. Om någon hade sagt att ni skulle vara fysiskt våldsamma mot varandra hade du förnekat det. Så fel du hade. Och nu är du lika säker som du var då att det aldrig ska hända igen. 

• Anonym (Mk)
    Anonym (Why) skrev 2024-04-09 20:28:18 följande:
    Om detta var hur vårt förhållande såg ut rent allmänt så hade jag verkligen hållit mes sig men så är inte fallet. Jag vet att vi inte är såhär. Men jag förstår dig ur en utomstående perspektiv för jag hade troligen gett samma råd. 
    Det får inte ske igen och båda kommer säga hejdå om det sker igen
    Eftersom det bevisligen hänt så är det så ni är. Det betyder inte att ni är så alltid. Men det finns där. 
  • Anonym (Mk)
    Anonym (Why) skrev 2024-04-10 14:09:30 följande:
    Nä, vi bråkar inte. Har väl haft meningsskiljaktigheter men inte bråkat innan. Jag minns inte riktigt vad dispyten börja i men han blev sur över något jag sa, antar jag kommentera hans drickande för plötsligt skulle han hälla ut ölen och sen bara det gick utför. Så ja förmodligen lika omoget. Känner att jag har tagit mig en allvarlig funderare kring detta. Hur idiotiskt vi båda två betedde oss , hur mycket vi ångrar oss och vill ha det ogjort. Hur underbart vi har det annars. Självklart också tänkt i banor att om detta händer så kort inpå så känns det extra illa men också att om jag släpper oss för att det blev såhär en gång så släpper jag en man som förstår mig på ett sätt som ingen annan gjort. Som älskar mig på det viset jag vill och behöver att bli älskad på. Jag har funderat och avvägt och kommit till detta beslutet. Jag vill leva med honom och detta går aldrig någonsin under några som helst omständigheter upprepas igen, det har vi ett ansvar i båda och jag kommer göra min del och är övertygad om att han kommer göra detsamma.

Du tror du känner någon efter 9 månader? 

Om du verkligen känt honom hade du ju vetat att det skulle hända, eller hur? Att han kan reagera så här, att han kan börja dricka starköl på morgonen? Allt detta är nyheter för dig, du verkar t om tycka det är ok att börja med starköl på morgonen och sedan fortsätta dricka. 

Att detta hände, och din inställning till det, visar ju motsatsen. Du känner honom inte. 

• Anonym (Mk)
    Anonym (Why) skrev 2024-04-10 14:57:21 följande:
    Väldigt orättvist. Vi flytta ihop för där skiljde 40 mil mellan oss och jag jobbar varannan helg. Innan detta förhållandet var jag gift i 14 år. Varken han eller jag är desperata, vi blev och är förälskade. 

Spelar ingen roll, du känner honom inte. Det gör man inte efter så kort tid. 

Varför börjar man ens dejta någon som bor så långt bort? Du visste väl det från början? Att gå vidare med någon som bor så långt borta istället för att vänta på någon som bor närmre, där man kan ta det i lugn och ro, känns faktiskt lite desperat. Ni har väl barn också? 

• Anonym (Mk)
    Anonym (Why) skrev 2024-04-10 13:17:10 följande:
    Nä det har det inte. Det är jag som är ovan med att ha en man som vill dricka öl på kvällen, att jag är ovan gör det inte till något problem. 

I inlägg 48 skriver du att du tycker han dricker för mycket. 

Att börja på morgonen är en stor röd flagg. 

• Anonym (Mk)
    Anonym (Why) skrev 2024-04-10 16:16:25 följande:
    Jag planera inte att bli kär, gör sällan det
    Om ni bodde 40 mil ifrån varandra så planerade ni väl era träffar? Har svårt att tro att man åker 40 mil om man inte tror att man vill bli kär. 
Svar på tråden Lördag som eskalera