• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Anonym (??????????)

TS, sök hjälp. Sambon också. Seriöst slå varandra??? Vad är felet på folk, har man inga spärrar kvar? Den man ska älska mest i hela världen? Nä, inte ok

• Anonym (Omg)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 20:45:26 följande:
    Nä, det hade jag inte gjort förstås. :( 
    Jag förstår inte riktigt en sak TS...

Tänker du att er situation på något sätt är unik från andra män som dricker/dödshotar/slår sina kvinnor?

Kan berätta att majoriteten av män som gör ovan nämnda beter sig EXAKT som din sambo.

Googla "våldscirkeln":
    Händelse - skuld - skam - försoning - smekmånad - upptrappning - händelse - skuld - skam - försoning osv, osv, osv...

Sluta håll på nu, lämna! Ni har bara varit ett par i 9 månader och det är såhär en dag blir för er? Inte sunt eller frisk överhuvudtaget!

• Anonym (Why)
    Anonym (Omg) skrev 2024-03-28 00:02:34 följande:
    Jag förstår inte riktigt en sak TS...

Tänker du att er situation på något sätt är unik från andra män som dricker/dödshotar/slår sina kvinnor?

Kan berätta att majoriteten av män som gör ovan nämnda beter sig EXAKT som din sambo.

Googla "våldscirkeln":
    Händelse - skuld - skam - försoning - smekmånad - upptrappning - händelse - skuld - skam - försoning osv, osv, osv...

Sluta håll på nu, lämna! Ni har bara varit ett par i 9 månader och det är såhär en dag blir för er? Inte sunt eller frisk överhuvudtaget!

//
    Min tanke är väl mer att det är värt en chans. Händer det igen från någon av oss så är där inga tveksamheter men jag hoppas att detta var något som aldrig någonsin mer kommer att hända varken från min eller hans sida
  • Anonym (Why)
    Anonym (??????????) skrev 2024-03-27 23:08:03 följande:

TS, sök hjälp. Sambon också. Seriöst slå varandra??? Vad är felet på folk, har man inga spärrar kvar? Den man ska älska mest i hela världen? Nä, inte ok

Nä, det är verkligen inte okej. Han har åtminstone alkoholen att skylla på, själv vet jag inte vad jag ska komma med. Verkligen inte okej agerat av någon av oss
  • Anonym (Why)
    Anonym (M2) skrev 2024-03-27 22:50:51 följande:

Man hotar inte att döda någon eller sätta dem i en rullstol. Så vore jag du skulle jag ta en allvarlig funderare på ert förhållande. Han har betett sig värst helt klart. Dock har du också betett dig rätt illa. Väldigt fult att börja prata om att någon annan man ska hämta upp dig och du var också den som slog först.

Sen är det förstås inte så sunt att börja dagen med starköl för att man ska städa. Men det är besides the point i det här fallet kan jag tycka. Folk kan ha udda alkoholvanor utan att för den delen vara hustrumisshandlare.

Ja det är jättefult av mig och kan fattar inte hur jag kunde säga så. I stunden var jag väldigt irriterad och arg och drog till med något jävligt dumt som jag visste skulle såra. Skäms som fan över det. Som sagt, är jag 15 år gammal eller 40? Borde bannemej veta bättre än så
  • Lynx123
    Anonym (Why) skrev 2024-03-28 06:02:09 följande:
    Nä, det är verkligen inte okej. Han har åtminstone alkoholen att skylla på, själv vet jag inte vad jag ska komma med. Verkligen inte okej agerat av någon av oss
    Han har ingenting att skylla på. Läser det du skrivit och blir helt förskräckt. Det du berättar har jag hört sä många gånger. Det finns ingen andra.chans...nästa gång, och den kommer, kan bli det sista du upplever i det här livet.

Vad du ska göra nu är att berätta för dina föräldrar och vänner vad som har hänt. Ring kvinnojouren och berätta också. Inga skönskrivningar - precis så som du minns det helt uppriktigt.

Det finns absolut ingenting i din berättelse som inte tillhör det klassiska våldsmönstret. Utsätt inte dig själv, och framförallt inte barn, för den här personen. 
  • Anonym (Siv)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 19:37:11 följande:
    Vi passar ihop på så himla många vis, och har så mycket liknande behov där vi kompletterar varandra.  Han är dessutom lugnet själv i vanliga fall och jag är väl mer den med temperament. 
    Han tyckte det gjorde ont men nä, han hade inget märke alls efter mitt slag om det nu spelar någon roll.
    Jag har all min familj och vänner här OM något någonsin kommer hända igen inklusive ett foto sparat från kanske 5 min efter slaget.  

Vit månad är han definitivt redo att ta om det skulle få mig att känna mig bättre.

Min poäng är att trots att du var så arg att du sa elaka saker och slog honom, så slog du inte hårt nog för att lämna märke. Även om man är svag blir det ett märke om man slår någon så hårt man kan. Du höll tillbaka. Han slog dig så du började blöda. Du ville såra honom och sa elaka saker. Han ville göra dig rädd och hotade dig. Ser du skillnaden? 

Han är lugn tills han blir provocerad, sen är han uppenbarligen inte lugn längre. 

Har du koll på hur hans tidigare relationer har varit?  Jag tycker du ska höra med hans ex eller någon som känner hans ex väl. Kolla om han har några domar på sig. 

• Anonym (Why)
    Anonym (Siv) skrev 2024-03-28 07:23:05 följande:

Min poäng är att trots att du var så arg att du sa elaka saker och slog honom, så slog du inte hårt nog för att lämna märke. Även om man är svag blir det ett märke om man slår någon så hårt man kan. Du höll tillbaka. Han slog dig så du började blöda. Du ville såra honom och sa elaka saker. Han ville göra dig rädd och hotade dig. Ser du skillnaden? 

Han är lugn tills han blir provocerad, sen är han uppenbarligen inte lugn längre. 

Har du koll på hur hans tidigare relationer har varit?  Jag tycker du ska höra med hans ex eller någon som känner hans ex väl. Kolla om han har några domar på sig. 

Jag kollade redan innan vi blev ett par och han har ingenting i brottsregistret på sig. Hans ex blir väl inte helt lätt men mamman till hans barn har han en bra relation till. 
    Han säger själv att trots att man aldrig ska skylla på alkoholen så är det pga att han drack som det eskalera till den nivån för han vet med säkerhet att det aldrig hade hänt annars. Och jag tror honom för inget liknande har någonsin hänt. Det som sker nu är att han inte kommer dricka på ett tag för att visa mig att det är inte så viktigt för honom att dricka öl. Och när han sen kommer dricka igen så kommer det vara 1-2 öl 1 kväll i veckan för han tycker det är gott. 
    Vi har ju varit på fester ihop och haft ostbricka hemma ihop med båda 2 lite salongsberusade och aldrig haft några som helst problem
  • Anonym (Förstår)

Även om jag inte försvarar våld så förstår jag din reaktion med att du slog till honom för att din bristningsgräns hade nåtts, för längesedan.
    Vet och förstår att du egentligen inte hade velat göra så, men att det blev ditt försvar för att få stopp på något du inte kunde rå över. 

Har själv betett mig på liknande sätt när motparten inte respekterat eller motarbetat det jag velat få fram.

Utan att veta hur konversationen gick så kan det ha funnits tendenser från honom att få fram denna reaktion hos dig för verkligen kunna peka på en faktiskt situation. 

Tycker hans hot låter allvarliga som dessutom kom fram utav för mycket mängd alkohol. 

• septembermamma2022

Du behöver separera omgående för din egen säkerhet. Din "man" är hustrumisshandlare och har en djupt problematisk relation till alkohol.

Det är inte normalt att börja dricka kl 8 på morgonen. Det är inte normalt att dricka 7.0-öl. De som dricker 7.0:or gör det uteslutande för att bli fulla fort. Det beteendet skriker WT och alkoholist. Normala människor dricker normal öl. Att dricka (ett fåtal) 3.5:or eller vanlig starköl på en städdag är mer normalt.

Det är inte normalt att dödshota sin sambo på fyllan. Det är över precis alla gränser.

Dumpa denna patetiska ursäkt till karl. Skaffa en bättre alternativt var utan. Om du flyttade in hos honom: flytta ut när han inte är hemma. Om han flyttade in hos dig: res bort några dagar och bo hos någon du litar på och meddela honom att han ska flytta ut och se till att ni inte är ensamma när han lämnar tillbaks nyckeln.

Skulle också rekommendera dig att polisanmäla misshandeln. Säkra bevis, dvs prata med vänner som kan vittna samt dokumentera med kamera dina skador.

Sen ska du noga tänka över ditt eget beteende att slå honom. Varför beter du dig så? Tror du att en person med det beteendet har lätt att attrahera en hygglig man med sunda vanor och självrespekt?

Svar på tråden Lördag som eskalera