• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Anonym (Why)
    Tow2Mater skrev 2024-03-27 17:41:53 följande:
    Men du ska ju inte slå igen? Det måste ju du lova och hålla.
    Och så borde du sluta tjata om hans alkohol. Tjat får ingen att låta bli att dricka.
    Jag kommer aldrig slå honom, jag bara citerade vad han sa
  • Anonym (Why)
    Ami Heart skrev 2024-03-27 17:33:05 följande:

Jag hade ringt 020-505050 och talat med Kvinnofridslinjen.

//

Du ska ringa dit och berätta det som du berättade för oss. 

Jag förstår att du är kär, att detta inte är de ni brukar vara och att det känns som en dålig såpa eller mardröm. Du ska ändå ringa, berätta och lyssna

Nu. Ta hand om dig.

Tack. Ska lägga in numret i telefonen
  • Anonym (Why)
    Anonym (Tankfull) skrev 2024-03-27 16:48:32 följande:

Han bör främst för sig egen skull ha noll konsumtion, även till hänsyn av dig.
    Som sagt, menar han allvar så är det inte svårt.
    Ni får också,om möjligt, fira påsken på annat vis än det ni är vana vid ifall det annars hade varit alkohol inblandat.
    Man kan mysa och ta det lugnt också, göra något helt kravlöst som stärker det ni vill åstadkommma.
    Ta en promenad på stan, go fika, en film, picknick eller vad som helst. 

Man kan njuta utan alkohol.

Har du helt rätt i. Har dessutom barnen denna helgen så hoppas på bra väder och att vi kan gå ut och ha de mysigt och gott 
  • Anonym (?)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 17:50:13 följande:
    Har du helt rätt i. Har dessutom barnen denna helgen så hoppas på bra väder och att vi kan gå ut och ha de mysigt och gott 
    Återigen, hur kommer han förändra sitt drickande? 
  • Anonym (Ansvar för sina beslut)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-27 15:46:44 följande:
    Rent juridiskt har han hotat att döda henne om hon träffar andra män. Det är ett ganska allvarligt hot. 
    Ja, det håller jag med om. Men om detta har jag inte skrivit något.

Skulle du se hotet lika allvarligt om rollerna var omvända och det var hon som hade hotat att döda honom?

Skulle du då ens ha brytt dig om att svara på mitt inlägg?
    Jag tror inte det.
  • Anonym (Ansvar för sina beslut)
    Anonym (Eeik) skrev 2024-03-27 16:52:00 följande:
    Nej. Man slår ALDRIG en annan människa. Det är bara en tidsfråga tills det händer igen. Och igen!
    Du menar att du är säker på att hon kommer att slå honom igen?
    Du är säker på att hon kommer att utdela det första slaget även i nästa situation?

Jag håller med dig helt och fullt att man aldrig ska slå en annan människa. Och det kan mycket väl vara så att det är en tidsfråga innan det händer igen, alltså att hon återigen bestämmer sig för att utdela det första slaget.

Och självfallet skapar man själv extremt mycket högre risk att få ett slag tillbaka om man själv väljer att utdela det första slaget.
  • Anonym (Elise)

Ni flyttade ihop efter bara 5 månader, han hotar att döda/skada dig, du hotar med otrohet, du slår, han slår så du blöder, han kan inte städa utan att dricka

och nu säger du att det finns BARN i hemmet också! På riktigt ts? Man flyttar inte ihop med någon efter så kort förhållande när det finns barn i hemmet, och man stannar inte i ett destruktivt förhållande när man har barn!

Det spelar ingen roll vem som provocerade vem här, hot om att döda, slag och slag så någon blöder, då är det kört. Gör slut och flytta isär.

Även om du inte gör det för din skull så är du fan skyldig dina barn ett bra liv UTAN våld och hot om våld! Och en främling som super för att kunna städa!

• Anonym (Why)
    Anonym (Elise) skrev 2024-03-27 18:37:00 följande:

Ni flyttade ihop efter bara 5 månader, han hotar att döda/skada dig, du hotar med otrohet, du slår, han slår så du blöder, han kan inte städa utan att dricka

och nu säger du att det finns BARN i hemmet också! På riktigt ts? Man flyttar inte ihop med någon efter så kort förhållande när det finns barn i hemmet, och man stannar inte i ett destruktivt förhållande när man har barn!

Det spelar ingen roll vem som provocerade vem här, hot om att döda, slag och slag så någon blöder, då är det kört. Gör slut och flytta isär.

Även om du inte gör det för din skull så är du fan skyldig dina barn ett bra liv UTAN våld och hot om våld! Och en främling som super för att kunna städa!

Ja vi flytta ihop tidigt då det var ohållbart att pendla 40 mil enkelresa varje gång och med mig som jobbar varannan helg. Skulle mina barn på något vis ta skada så hade jag lämnat bums men dom var tack och lov inte där och där har aldrig innan varit någonting.
  • Anonym (Elise)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 18:42:55 följande:
    Ja vi flytta ihop tidigt då det var ohållbart att pendla 40 mil enkelresa varje gång och med mig som jobbar varannan helg. Skulle mina barn på något vis ta skada så hade jag lämnat bums men dom var tack och lov inte där och där har aldrig innan varit någonting.
    Men de ska behöva bo med någon som hotar att döda deras mamma/skada henne allvarligt och som slog henne så hårt att hon fick fläskläpp och blödde?

Skärp dig! Du är förälder i första hand och JA man pendlar 40 mil hellre än att flytta ihop med någon man känt i 5 månader när man har barn!

Jag låter kanske hård nu men du är förälder först och främst här, du har valt att sätta barn till världen och då SKA de gå först!

Stannar du med din sambo nu så låt barnen flytta heltid till sin pappa. Att tro att de inte blir påverkade av det här är både naivt och farligt. Var en bättre mamma än så! Du har gjort massa dåliga val men det går att rätta till, det är ju inte för sent än. Men mannen måste ut ur ert hem och det fattar väl du med?
  • Anonym (Siv)

Ni passar inte ihop. Ni har båda ett häftigt temperament och behöver en lugnare partner. 

Hur hårt slog du? Blev det ett rött märke i hans ansikte? 

Det läskiga med det här är att ni nu har passerat en gräns som man aldrig bör gå över. Det går inte att göra ogjort och om ni stannar med varandra nu så vet ni båda att ni kan slåss och vara riktigt elaka mot varandra utan att det får några konsekvenser. Det är farligt när man har svårt att tygla sitt humör. 

Ni behöver ge det en konsekvens om ni ska stanna ihop. Visa varandra att ni inte bara går vidare utan kostnad. Ta en vit månad och gå i terapi för att lära er strategier för att hantera er ilska. Berätta för omgivningen så att de är alerta och ni inte kan smyga med våldet om det händer igen. Känn skammen och möt den i vitögat så ni inte vill hamna här igen. 

Är nu inte beredda att göra det jobbet så gå isär direkt. Riskera inte så lättvindigt att förstöra dina barns barndom. 

Svar på tråden Lördag som eskalera