• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Anonym (Why)
    Anonym (Eh) skrev 2024-03-27 12:27:32 följande:
    Nej inte förr men nåt brister ju i kommunikation och/eller att hantera känslor, så det skulle ni behöva ta tag i. Risken finns att det händer igen.... Kolla med kommunen, de har billig rådgivning.
    Tusen tack för ditt konkreta tips, jag ska kolla upp detta nu direkt
  • Anonym (Man)

Kraftigt onödigt från bägge.
    Du drog det för långt, över gränsen när du slog honom.
    Han slog dig tillbaka, en kvinna, vilket i min bok är helt oförlåtligt.

Så som jag förstår det så var det du som eskalerade varje situation (jag kan givetvis ha missförstått ditt inlägg).
    Du slog honom först, han blev förbannad och slog dig.
    Riktigt dålig situation där båda har felat, men skillnaden är att ditt slag troligen inte skadade honom. Han skadade dig.
    Parterapi som någon redan föreslagit är väl ett alternativ.
    Men om ni inte kan klara er igenom en dag med städning utan att han dricker sig redlös och att ni går lös på varandra är det kanske lika bra att göra slut innan du skadar dig.

• Anonym (Mk)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 12:13:55 följande:
    Har inget annat försvar än att han inte kommer dricka öl så mer
    Hur vet du det? 
  • Tow2Mater
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 12:16:49 följande:
    Jag är tacksam för era tips, det var därför jag skrev här för jag känner mig så villrådig. Vi har såklart pratat om detta och lovat varandra att detta är något som aldrig mer får lov att upprepas, att vi är bättre än såhär. Jag vill ju tro och hoppas det då lördagen inte representerar vårt förhållande men såklart ringer en varningsklocka. Samtidigt hade det inte hänt om jag inte sagt det jag sa så jag har sjukt mycket skuld i det själv
    Så det låter ju som ni båda fick en läxa efter chocken det gav er. Kom överens om att inte slåss, inte hota, etc och så går ni vidare så. Händer det ännu en gång och ni inte kan stoppa och hantera det kan ni ju ta andra beslut.
  • Anonym (Why)
    Tow2Mater skrev 2024-03-27 12:46:55 följande:
    Så det låter ju som ni båda fick en läxa efter chocken det gav er. Kom överens om att inte slåss, inte hota, etc och så går ni vidare så. Händer det ännu en gång och ni inte kan stoppa och hantera det kan ni ju ta andra beslut.
    Jo det är så vi pratat och eg bestämt. Jag hat bara lite bekymmer med att komma över det. Samtidigt måste jag ju om vi överhuvudtaget ska kunna funka 
  • Anonym (Why)
    Anonym (Man) skrev 2024-03-27 12:40:15 följande:

Kraftigt onödigt från bägge.
    Du drog det för långt, över gränsen när du slog honom.
    Han slog dig tillbaka, en kvinna, vilket i min bok är helt oförlåtligt.

Så som jag förstår det så var det du som eskalerade varje situation (jag kan givetvis ha missförstått ditt inlägg).
    Du slog honom först, han blev förbannad och slog dig.
    Riktigt dålig situation där båda har felat, men skillnaden är att ditt slag troligen inte skadade honom. Han skadade dig.
    Parterapi som någon redan föreslagit är väl ett alternativ.
    Men om ni inte kan klara er igenom en dag med städning utan att han dricker sig redlös och att ni går lös på varandra är det kanske lika bra att göra slut innan du skadar dig.

Tror det är en rimlig slutsats att jag eskalerade situationen förutom nör jag ville han skulle sluta prata med mig och han vägrade vara tyst, för där var jag så uppretad och ville att han inte skulle prata mer med mig och därav jag gick ut från sovrummet för att bryta. Men då han följde efter så funka inte brytningen
  • Anonym (For me)

Här är. Min filosofi, som säkert inte kommer uppskattas av gemene fl-användare: En gång är ingen gång (särskilt inte provocerad), två gånger är en vana. 

• OlgaElvira
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 11:35:45 följande:
    Inte hoppas på att det aldrig sker igen då?
    Det finns ett talesätt som alltid håller. Gå vid första slaget.
    Har ni gått över den gränsen så är det kört. Dessutom han hotar att slå ihjäl dig, han hotar att misshandla dig så att du hamnar i rullstol.
    Vad skulle du ge för råd till din väninna, din syster, din mamma, din dotter?
  • Anonym (M)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 12:00:15 följande:
    Klockan 8, men de kan ju kvitta i denna situation. Han gillar att dricka öl helt enkelt. Jag förstår hur det låter för en utomstående men det är ju inte såhär vårt förhållande ser ut. Det är därför jag blir så himla förtvivlad och inte vet vad jag ska tänka. Det är så ofattbart att detta hände, att jag tappa det så pass att jag lappade till honom och att han svara med det våld han gjorde. Det är inte vi så varför i helskotta hände det liksom. 
    Nu är det så här ert förhållande ser ut.
    Ni har gått över gränsen utan anledning och det kommer hända igen. På något vis provocerar ni varandra. Inte en chans att ni kan hålla er från att gå över gränsen vid framtida gräl.

Vad handlade första dispyten om? Den som fick dig att säga att du skulle åka till en annan man.

Mitt råd är att ni går isär efter detta. Något har gått sönder som inte kan göras ogjort eller lagas.
  • Anonym (Why)
    Anonym (M) skrev 2024-03-27 13:36:37 följande:
    Nu är det så här ert förhållande ser ut.
    Ni har gått över gränsen utan anledning och det kommer hända igen. På något vis provocerar ni varandra. Inte en chans att ni kan hålla er från att gå över gränsen vid framtida gräl.

Vad handlade första dispyten om? Den som fick dig att säga att du skulle åka till en annan man.

Mitt råd är att ni går isär efter detta. Något har gått sönder som inte kan göras ogjort eller lagas.
    Att jag påpeka om hans öldrickande
Svar på tråden Lördag som eskalera