• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Anonym (Naivt)

Precis, därför jag skrev just så. Undrar vem som slår ihjäl vem?

En man med mycket svartsjuka, alkoholproblem och utan en normal spärr för våld.

En kvinna som tycker om att provocera och även hon utan normal spärr för våld. 

Båda verkar ha allvarliga problem med mognad, hantera känslor och kommunikation. Kan bli vilket som.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Why) skrev 2024-04-09 19:01:58 följande:
    Om det nånsin skulle ske igen så är det adjö med relationen. Från bådas sida. Man gör inte så, aldrig och vi har båda betett oss så jävla illa mot varandra. Valt att förlåta och gå vidare men aldrig nånsin att det får ske igen, då är det över

Så naivt.

Spelar ingen roll om vem som gjorde fel först eller vidare. Utan det som spelar någon roll är att ni inte kan hantera konflikter mellan varandra. 

Detta har redan så skett. Och säkerligen inte första gången det har hänt heller. Bara att det blev så mycket mera extremt denna gång. 

Ni är skadliga för varandra och någon av er kommer att förlora på det här förhållandet. Bättre ni går till psykologen och gör slut på plats så psykologen kan handhava de insatser och resurser som behövs för er då åtminstone en av lär vara självmordsbenägen.

Det kommer säkerligen bli bättre i någon månad  på sin extrema höjd, några. Men sedan kommer det att krascha igen. Bättre ni går skilda vägar redan nu så kanske ni båda överlever det.

• Anonym (Eeik)
    Anonym (Why) skrev 2024-04-09 19:03:23 följande:
    Jag tycker det är lite väl att dra parallellen att jag kommer bli ihjälslagen för en enda incident. Minns dessutom att jag slog först. Kan ju lika gärna vara honom det står om då och att jag misshandla honom till döds om vi ska vara så krassa
    Det tyckte säkert de som blev ihjälslagna också. Du slog först men han hade hotat mycket allvarligt och gick loss med knytnäven. Inse att han är potentiellt livsfarlig - inga ursäkter.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Eeik) skrev 2024-04-09 19:40:55 följande:
    Det tyckte säkert de som blev ihjälslagna också. Du slog först men han hade hotat mycket allvarligt och gick loss med knytnäven. Inse att han är potentiellt livsfarlig - inga ursäkter.

Han är pontentiellt livsfarlig fysiskt. Ts är potentiellt livsfarlig psykisk.

Ingen av dom är bra för den andre och båda är potentiellt livsfarliga för varandra.

• Core
    Anonym (Why) skrev 2024-04-09 19:01:58 följande:
    Om det nånsin skulle ske igen så är det adjö med relationen. Från bådas sida. Man gör inte så, aldrig och vi har båda betett oss så jävla illa mot varandra. Valt att förlåta och gå vidare men aldrig nånsin att det får ske igen, då är det över
    Resonerar du så nu kommer du göra det nästa gång också. Vänta och se! Nu visar han sina absolut finaste sidor, till och med fantastiska säkert. Det är en del av dansen. Ge det ett par fyllor och ni är i samma läge igen. Sen är han fantastisk igen. Och så vidare. Du är så jävla intrasslad att nån anhörig skulle behövt ge dig en slap!
  • Anonym (Kvinna...)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-09 19:43:37 följande:

Han är pontentiellt livsfarlig fysiskt. Ts är potentiellt livsfarlig psykisk.

Ingen av dom är bra för den andre och båda är potentiellt livsfarliga för varandra.

Båda är potentiellt livsfarliga både fysiskt och psykiskt. 
  • Anonym (Lefia)

Ta då hjälp av en parterapeut som ni är helt ärliga mot. Och alkoholintaget bara måste ju minska. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Lefia) skrev 2024-04-09 19:55:48 följande:

Ta då hjälp av en parterapeut som ni är helt ärliga mot. Och alkoholintaget bara måste ju minska. 

Håller med. Men förundras ändå att det hela tiden talas just om alkoholintaget i relation till trådens ämne.

Han började dricka.

De började tjafsa.

Ts hotade att vara otrogen.

Därefter så var även ts den som slog det första slaget.

Ändå så hakar ni upp er på att han drack. Lite märkligt kan jag tycka när det är ts som har gjort det värsta.

Eller vadå, skulle dom aldrig ha bråkat om han bara inte drack? Återigen, det var ts som hotade om att vara otrogen. Han hotade först efter det tillbaka.

O det var ts som slog första slaget.

I mina ögon så är ts klart mycket värre än att han började dricka öl på lördags morgonen.

• Anonym (Why)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-09 19:04:02 följande:

Svartsjuka är farligt att leka med. 

Verkar kutym att man idag ska jävlas genom att göra den andre svartsjuk då man har varit alltför dålig på att kunna ta en konversation / dispyt. 

Folk dör faktiskt av detta spel om att man ska vara otrogen. Antingen blir någon ihjälslagen / knivmördade eller så tar den ena sitt liv. 

Det är dags för alla som håller på såhär att steppa upp och antingen kunna ta diskussionen och försöka förstå / se ifrån den andres synvinkel eller bara säga att det behövs tystnad och en paus. Att börja spela över om att minsann ska träffa någon annan osv slutar oftare än vad man tror i sorg på riktigt. 

Sluta vara omogna och väx upp är alltså det jag vill förmedla. 

Håller helt med dig. Har blivit en tankeställare som heter duga och jag skäms som fan för beteendet jag visa upp. Klart som fan jag kan träffa någon annan men det kan han med men det är inte vad vi vill så att uttrycka något sånt och bara sjukt. Jag vet bättre än så
  • Anonym (Why)
    Anonym (Naivt) skrev 2024-04-09 19:18:43 följande:

Precis, därför jag skrev just så. Undrar vem som slår ihjäl vem?

En man med mycket svartsjuka, alkoholproblem och utan en normal spärr för våld.

En kvinna som tycker om att provocera och även hon utan normal spärr för våld. 

Båda verkar ha allvarliga problem med mognad, hantera känslor och kommunikation. Kan bli vilket som.

Men nu drömmer du oss efter enbart denna dagen. Det är inte så vår vardag ser ut. Att det hände känns så främmande och det ska fan aldrig ske igen
Svar på tråden Lördag som eskalera