• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Anonym (Why)
    Anonym (Elise) skrev 2024-03-27 18:55:46 följande:
    Men de ska behöva bo med någon som hotar att döda deras mamma/skada henne allvarligt och som slog henne så hårt att hon fick fläskläpp och blödde?

Skärp dig! Du är förälder i första hand och JA man pendlar 40 mil hellre än att flytta ihop med någon man känt i 5 månader när man har barn!

Jag låter kanske hård nu men du är förälder först och främst här, du har valt att sätta barn till världen och då SKA de gå först!

Stannar du med din sambo nu så låt barnen flytta heltid till sin pappa. Att tro att de inte blir påverkade av det här är både naivt och farligt. Var en bättre mamma än så! Du har gjort massa dåliga val men det går att rätta till, det är ju inte för sent än. Men mannen måste ut ur ert hem och det fattar väl du med?
    Nä för du känner inte oss. Jag förstår hur förjävligt det låter men det har inte hänt innan. Jag kände honom mer än 5 mån innan vi flytta ihop men var ej officiellt ett par då. Mina barn tar inte skada, inget har hänt innan. Inga bråk, inga höjda röster, ingenting i deras närhet och knappt förekommit några argumentationer alls annars heller. Och det är ingen 3 åring jag lever med men du kanske inte tycker åldern spelar roll förvisso. 
    Mina barn tycker väldigt mycket om honom och fram till i lördags har allt funkat bra. Han har druckit öl innan men även om jag haft synpunkter på att jag tycker det är konstigt att han måste dricka varje helg så har inga dispyter dykt upp innan utan jag har sagt vad jag tycker och han har förklarat att han inte sett konstigheter med det och förstår inte problemet när där inte uppstår något konstigt. Detta uppstod ju dock i lördags och han har själv insett att det blev helt jävla galet och att han konsumera på ett vis han absolut inte ska göra och inte brukar göra och lovat mig ändring. Huruvida det blir att han inte dricker alls eller bara tar nån öl på fredagen har vi inte pratat klart om.
  • Anonym (Eeik)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 17:28:22 följande:
    Jag slog också och jag vet att jag inte kommer göra så nånsin igen. Så förhoppningsvis gäller samma för honom 
    Var inte så naiv. Han hotade att döda dig, att skada dig och slog dig med sluten näve. Han är inte klok. Det är precis så här man sedan får läsa om mördade kvinnor.

Ring åtminstone kvinnofridslinjen och prata med dem som kan det här.
  • Anonym (Why)
    Anonym (Siv) skrev 2024-03-27 19:30:50 följande:

Ni passar inte ihop. Ni har båda ett häftigt temperament och behöver en lugnare partner. 

Hur hårt slog du? Blev det ett rött märke i hans ansikte? 

Det läskiga med det här är att ni nu har passerat en gräns som man aldrig bör gå över. Det går inte att göra ogjort och om ni stannar med varandra nu så vet ni båda att ni kan slåss och vara riktigt elaka mot varandra utan att det får några konsekvenser. Det är farligt när man har svårt att tygla sitt humör. 

Ni behöver ge det en konsekvens om ni ska stanna ihop. Visa varandra att ni inte bara går vidare utan kostnad. Ta en vit månad och gå i terapi för att lära er strategier för att hantera er ilska. Berätta för omgivningen så att de är alerta och ni inte kan smyga med våldet om det händer igen. Känn skammen och möt den i vitögat så ni inte vill hamna här igen. 

Är nu inte beredda att göra det jobbet så gå isär direkt. Riskera inte så lättvindigt att förstöra dina barns barndom. 

Vi passar ihop på så himla många vis, och har så mycket liknande behov där vi kompletterar varandra.  Han är dessutom lugnet själv i vanliga fall och jag är väl mer den med temperament. 
    Han tyckte det gjorde ont men nä, han hade inget märke alls efter mitt slag om det nu spelar någon roll.
    Jag har all min familj och vänner här OM något någonsin kommer hända igen inklusive ett foto sparat från kanske 5 min efter slaget.  

Vit månad är han definitivt redo att ta om det skulle få mig att känna mig bättre.
  • Anonym (Why)
    Anonym (Eeik) skrev 2024-03-27 19:36:11 följande:
    Var inte så naiv. Han hotade att döda dig, att skada dig och slog dig med sluten näve. Han är inte klok. Det är precis så här man sedan får läsa om mördade kvinnor.

Ring åtminstone kvinnofridslinjen och prata med dem som kan det här.
    Ja det kan ju absolut inte skada.
    Jag hade såklart sagt samma till någon annan att sker detta så lämna för helvete. Är lite annat när man står i det själv. Känner väl att den kärlek och tillgivenhet vi har för varandra är värda en andra chans antar jag.
  • Anonym (Kvinna...)

Detta är så läskigt att läsa och jag vill inte egentligen berätta om mig för dig för då får du hopp. Min "särbo " slog mig många ggr. Till slut anmälde släkt, vänner, polis och vården så han blev dömd och satt inne ett bra tag.
    Men det började typ som för MEN efter flera år, 9 månader???? Herregud det kommer eskalera hårt och fort. Snälla prata med familj, vänner och polis NU! DU kommer bli nästa ihjälslagna kvinnan i statistiken om inte du slår ihjäl honom först.

Min man fick terapi och vi lever bra idag. Men vi ångrar den tiden... den tid ni lever i nu. SÖK HJÄLP NU!!!

• Anonym (Elise)

Jag måste inte känna er för att kunna svara på tråden ts.

Vuxna bråkar ibland men de hotar INTE med att döda, skada och slår varandra. Du kan tumma ner mina inlägg hur mycket du vill.

Fattar du inte att en gång är inte ingen gång utan en gång för mycket? Och nu gråter han och lovar guld och gröna skogar.

Hade HAN varit en bra man som du säger, som råkat göra ett misstag, så hade HAN lämnat och sökt hjälp! 

Alla kvinnor som dödats av sina män, sambor och pojkvänner har en gång varit i din situation. De har alla varit med om första slaget, glöm inte det.

Tur att dina barn har en pappa i alla fall, får väl hoppas att han får reda på det här och att soc lyssnar på honom när han begär hela boendet eftersom du inte klarar av att fixa en trygg miljö hemma.

• Anonym (Why)
    Anonym (Elise) skrev 2024-03-27 20:30:34 följande:

Jag måste inte känna er för att kunna svara på tråden ts.

Vuxna bråkar ibland men de hotar INTE med att döda, skada och slår varandra. Du kan tumma ner mina inlägg hur mycket du vill.

Fattar du inte att en gång är inte ingen gång utan en gång för mycket? Och nu gråter han och lovar guld och gröna skogar.

Hade HAN varit en bra man som du säger, som råkat göra ett misstag, så hade HAN lämnat och sökt hjälp! 

Alla kvinnor som dödats av sina män, sambor och pojkvänner har en gång varit i din situation. De har alla varit med om första slaget, glöm inte det.

Tur att dina barn har en pappa i alla fall, får väl hoppas att han får reda på det här och att soc lyssnar på honom när han begär hela boendet eftersom du inte klarar av att fixa en trygg miljö hemma.

Trist att du drömmer mig så men antar jag tänkt samma om jag läst om detta
  • Anonym (Elise)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 20:33:13 följande:
    Trist att du drömmer mig så men antar jag tänkt samma om jag läst om detta
    Jag dömer inte dig, jag dömer din sambo. Men du vet ju att du måste lämna, det blir svårare för varje slag och dina barn KOMMER att drabbas,
    Ska främlingar på nätet bry sig om deras säkerhet mer än deras egen mamma? Och ja som sagt, jag låter hård nu. Men det är ju såhär det börjar. Det finns tyvärr många barn som förlorat sin mamma, som tvingats leva med att hon blir slagen gul och blå tills det en gång går för långt.

Skulle du berätta för familj och vänner om det här? Om det nu inte är så farligt och han är så snäll, så kan du väl berätta det här? Vad hade du sagt till DIN dotter eller son, om de var i samma sits? Stanna, han är ju snäll för det mesta? Eller vilket råd hade de fått, dina barn, om de kom och sa att deras partner hade hotat att döda dem, sätta dem i rullstol och slått dem med knytnäve rakt i ansiktet så de blöder? Hade du sagt till dem att stanna, han gråter ju, han lovar att aldrig göra om det?
  • Anonym (Why)
    Anonym (Elise) skrev 2024-03-27 20:42:05 följande:
    Jag dömer inte dig, jag dömer din sambo. Men du vet ju att du måste lämna, det blir svårare för varje slag och dina barn KOMMER att drabbas,
    Ska främlingar på nätet bry sig om deras säkerhet mer än deras egen mamma? Och ja som sagt, jag låter hård nu. Men det är ju såhär det börjar. Det finns tyvärr många barn som förlorat sin mamma, som tvingats leva med att hon blir slagen gul och blå tills det en gång går för långt.

Skulle du berätta för familj och vänner om det här? Om det nu inte är så farligt och han är så snäll, så kan du väl berätta det här? Vad hade du sagt till DIN dotter eller son, om de var i samma sits? Stanna, han är ju snäll för det mesta? Eller vilket råd hade de fått, dina barn, om de kom och sa att deras partner hade hotat att döda dem, sätta dem i rullstol och slått dem med knytnäve rakt i ansiktet så de blöder? Hade du sagt till dem att stanna, han gråter ju, han lovar att aldrig göra om det?
    Nä, det hade jag inte gjort förstås. :( 
  • Anonym (M2)

Man hotar inte att döda någon eller sätta dem i en rullstol. Så vore jag du skulle jag ta en allvarlig funderare på ert förhållande. Han har betett sig värst helt klart. Dock har du också betett dig rätt illa. Väldigt fult att börja prata om att någon annan man ska hämta upp dig och du var också den som slog först.

Sen är det förstås inte så sunt att börja dagen med starköl för att man ska städa. Men det är besides the point i det här fallet kan jag tycka. Folk kan ha udda alkoholvanor utan att för den delen vara hustrumisshandlare.

Svar på tråden Lördag som eskalera