• Peterheter

Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/svenskarna-har-inte-fott-sa-fa-barn-sedan-matningarna-borjade-ar-1749

Kvinnor har en uppgift i livet, och den kan de inte sköta?

Och för er som inte fattar så kommer det låga barnafödandet påverka framtida pensioner, skatter, äldreomsorg BNP, ja hela samhället påverkar av befolkningsstorleken.

Sydkorea ligger i botten vad gäller barn, de får snabbt en åldrande befolkning utan nya generationer som stöttar underifrån.

• Svar på tråden Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749
  • Anonym (Du har rätt)

Orkar inte läsa hela tråden nu men är (en ung) kvinna och tycker du har rätt. Svenska kvinnor föder inte så många barn men vore bra om vi gjorde det

• Anonym (e ni goa eller?)
    Anonym (Omg) skrev 2024-03-23 00:18:12 följande:
    Men så bra PETER då kanske du och dina små mansvänner kan snacka ihop er lite angående det jag ska berätta nu (och som flera nämt i tråden):

Alla kvinnor i min bekantskapskrets - och då menar jag ALLA (vi snackar ca 20 st) - har behövt driva på sina män att börja försöka få barn. Inklusive mig själv och min man! Jag vill även ha fler än de två vi har - HAN VILL INTE för han tycker att det RÄCKER. Flera av mina väninnor/ytligt bekanta har samma "problem".

Vad vill männen? Jo, de vill ha FRITID! Vad är då fritid? Dator/tv spel :)

Dagen män är som pojkar i många avseenden.

Så fixa den skiten du, så ska du se att det löser sig och fler barn kommer bli till!

Männen pallar helt enkelt inte ansvaret som kommer med barn! De prioriterar inte familjelivet och allt som kommer med det! Just därför AVSKYR jag rubriker och artiklar som dessa, för man skjuter än en gång problemet på KVINNOR när det egentligen handlar om att männen brister i egenskaper kvinnor söker - basala sådana som att vilja skaffa barn!

Så dumt!
    Stort fett amen på den.

Jag ville ha ett barn till, min man var väldigt tydlig med att då sku lle han skiolja sig och lämna mig.

I alla relationer jag känner till, typ 50 par, så är det två män som velat ha barn mer än kvinnan.
  • Tow2Mater

Ofta är det ju männen som får dra ett stort ekonomiskt huvudansvar for forsorjningen, inte konstigt de inte vill ha en massa barn som de inser de inte har råd med.

Låginkomstfamiljer verkar dock bara få mer och mer pengar, nu ska de som har bostadsbidrag fortsätta få ännu mera extra bidrag automatiskt, runt 2000 kr, såg jag.

• Kermit1561
    Anonym (Omg) skrev 2024-03-23 00:18:12 följande:
    Men så bra PETER då kanske du och dina små mansvänner kan snacka ihop er lite angående det jag ska berätta nu (och som flera nämt i tråden):

Alla kvinnor i min bekantskapskrets - och då menar jag ALLA (vi snackar ca 20 st) - har behövt driva på sina män att börja försöka få barn. Inklusive mig själv och min man! Jag vill även ha fler än de två vi har - HAN VILL INTE för han tycker att det RÄCKER. Flera av mina väninnor/ytligt bekanta har samma "problem".

Vad vill männen? Jo, de vill ha FRITID! Vad är då fritid? Dator/tv spel :)

Dagen män är som pojkar i många avseenden.

Så fixa den skiten du, så ska du se att det löser sig och fler barn kommer bli till!

Männen pallar helt enkelt inte ansvaret som kommer med barn! De prioriterar inte familjelivet och allt som kommer med det! Just därför AVSKYR jag rubriker och artiklar som dessa, för man skjuter än en gång problemet på KVINNOR när det egentligen handlar om att männen brister i egenskaper kvinnor söker - basala sådana som att vilja skaffa barn!

Så dumt!
    Tyvärr stämmer ju inte din och dina vänners erfarenheter med vad forskningen säger, det är fler män än kvinnor som är ofrivilligt barnlösa och orsaken är att kvinnor väljer män efter inkomst, så om du och dina vänninor vill ha fler barn får ni byta till fattigare män. Men jag förstår att det är lättare att skylla på män än att acceptera att det är kvinnor som prioriterar pengar framför barn. 

arbetet.se/2019/05/28/fattiga-man-har-farre-barn-an-vad-de-sjalva-onskat/
  • Anonym (I)
    Kermit1561 skrev 2024-03-23 13:16:34 följande:
    Tyvärr stämmer ju inte din och dina vänners erfarenheter med vad forskningen säger, det är fler män än kvinnor som är ofrivilligt barnlösa och orsaken är att kvinnor väljer män efter inkomst, så om du och dina vänninor vill ha fler barn får ni byta till fattigare män. Men jag förstår att det är lättare att skylla på män än att acceptera att det är kvinnor som prioriterar pengar framför barn. 

Vill fattiga män ha barn får de steppa upp. Varför ska kvinnorna välja fattiga män istället för att de steppar upp?
  • Anonym (A)

Ja, för tanken att männen ska steppa upp finns ju inte. 

• Anonym (A)

Ja, för tanken att männen ska steppa upp finns ju inte. 

• Kermit1561
    Tow2Mater skrev 2024-03-23 13:13:45 följande:

Ofta är det ju männen som får dra ett stort ekonomiskt huvudansvar for forsorjningen, inte konstigt de inte vill ha en massa barn som de inser de inte har råd med.

Låginkomstfamiljer verkar dock bara få mer och mer pengar, nu ska de som har bostadsbidrag fortsätta få ännu mera extra bidrag automatiskt, runt 2000 kr, såg jag.

Ja, det är riktigt, eftersom mannen bara förväntas vara en kassako så är det inte konstigt att de avstår. Statistiken visar att män jobbar mer yrkesmässigt när de får barn medans kvinnor jobbar mindre och det handlar naturligtvis om att det är männen som skall stå för de extra kostnaderna som barn ger. 
  • Överste Senap
    Anonym (I) skrev 2024-03-23 13:19:38 följande:
    Vill fattiga män ha barn får de steppa upp. Varför ska kvinnorna välja fattiga män istället för att de steppar upp?
    Tänkte precis skriva samma men du han före. 
  • Kermit1561
    Anonym (I) skrev 2024-03-23 13:19:38 följande:
    Om kvinnor vill ha fler barn är det naturligtvis de som skall steppa upp. Varför skulle rika män välja att skaffa fler barn med kvinnor som inte steppar upp?  
Svar på tråden Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749