• Anonym (Bumbi)

Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!

Japp, det som är till för diabetiker. 

• Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!
  • Anonym (Bumbi)
    Mrs Moneybags skrev 2024-02-07 09:46:22 följande:

De flesta med typ 2 diabetes är överviktiga, så varför inte ge överviktiga chansen att gå ner i vikt innan de drabbas av följdsjukdomar såsom diabetes typ 2?

Det är ju i princip samma grupp människor vi pratar om?

Fetma kostar samhället mycket pengar i form av följdsjukdomar, så jag ser bara fördelar för individ och samhälle när man kan gå ner i vikt på ett bra sätt.

Överviktskirurgi är inte svaret för alla. 

Det är verkligen samma grupp människor. så sorgligt att folk tycker de förtjänar hjälp olika mycket. Det är bara en winwin detta för alla. 
  • Anonym (Bumbi)
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 09:51:24 följande:

Mrs Moneybags: Nej, det är inte samma som insulin. Men skrivs ut till många med typ 1 dom har svårt att reglera sitt blodsockret. 

Det finns redan mycket bra läkemedel som är framställda för just fetma. Överviktiga kan ta det istället. 

Och nej, alla med typ 2 är inte överviktiga och har inte fått typ 2 pga övervikt. 

?överviktiga kan ta det istället?. Nej det finns inte redan mycket bra läkemedel sett till hur stort problem fetma är och fortsätter att vara. Och det är ju läkare som väljer att skriva ut dessa läkemedel framför de du påstår funkar bra, just därför att detta funkar så oerhört mycket bättre. Finns många stora studier på skillnaderna i resultat. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Bumbi) skrev 2024-02-07 09:59:50 följande:
    ?överviktiga kan ta det istället?. Nej det finns inte redan mycket bra läkemedel sett till hur stort problem fetma är och fortsätter att vara. Och det är ju läkare som väljer att skriva ut dessa läkemedel framför de du påstår funkar bra, just därför att detta funkar så oerhört mycket bättre. Finns många stora studier på skillnaderna i resultat. 
    Jo, det finns idag mycket bra läkemedels som är framställda för att hjälpa överviktiga. Där indikationen för läkemedels är viktnedgång. 

Många läkare skriver ut ozempic till överviktiga för lättvint och för att de överviktiga själva vill, eftersom de redan prövat "allt". 

Hade läkarna varit mer restriktiva och inte skrivit ut ozempic off label utan istället då skrivit ut ex Mysimba så hade fetma gått ner för de som tar läkemdelt som mam ska och diabetiker hade fått ha sin livsnödvändiga medicin själva.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 09:51:24 följande:

Mrs Moneybags: Nej, det är inte samma som insulin. Men skrivs ut till många med typ 1 dom har svårt att reglera sitt blodsockret. 

Det finns redan mycket bra läkemedel som är framställda för just fetma. Överviktiga kan ta det istället. 

Och nej, alla med typ 2 är inte överviktiga och har inte fått typ 2 pga övervikt. 

Novo Nordic avråder människor med typ 1 diabetes att ta Ozempic. 

Det ges trots detta ibland till de som fortfarande har någon insulinproduktion kvar  under en period. 

Det finns inte "mycket bra" läkemedel för feta, för då skulle fetma inte vara ett problem i västvärlden (där vi har råd att köpa dessa mediciner). 

Det är inte heller bara att äta rätt och träna, precis som för människor med typ 2 diabetes. Om det vore så enkelt skulle knappt typ 2 existera och inte heller övervikt. Men nu gör det ju det och då behövs mediciner. 

Jag tycker att diskussionen är lite märklig när båda sjukdomarna är livsstilssjukdomar och båda kan leda till för tidig död och följdsjukdomar. Det finns en anledning till att typ 2 har krupit ner i åldrarna och ökat lavinartat i samma takt som övervikt och fetma har ökat. 

Självklart ska vi hitta en lösning på problemet med fetma som ju också är en folksjukdom av stora mått. Just nu försöker producenterna krama så mycket pengar ur sina mediciner som möjligt innan patentet går ut. Förståeligt, eftersom inkomsten överskrider Danmarks hela BNP (de tillverkas av danska läkemedelsföretag). 

Det är inte antingen eller, utan både och. Vi måste försöka hjälpa alla som lider av sjukdomar. Det ska inte behöva bli något krig mellan olika grupper av behövande. 

• Anonym (M)
    Mrs Moneybags skrev 2024-02-07 10:11:44 följande:
    Novo Nordic avråder människor med typ 1 diabetes att ta Ozempic. 

Det ges trots detta ibland till de som fortfarande har någon insulinproduktion kvar  under en period. 

Det finns inte "mycket bra" läkemedel för feta, för då skulle fetma inte vara ett problem i västvärlden (där vi har råd att köpa dessa mediciner). 

Det är inte heller bara att äta rätt och träna, precis som för människor med typ 2 diabetes. Om det vore så enkelt skulle knappt typ 2 existera och inte heller övervikt. Men nu gör det ju det och då behövs mediciner. 

Jag tycker att diskussionen är lite märklig när båda sjukdomarna är livsstilssjukdomar och båda kan leda till för tidig död och följdsjukdomar. Det finns en anledning till att typ 2 har krupit ner i åldrarna och ökat lavinartat i samma takt som övervikt och fetma har ökat. 

Självklart ska vi hitta en lösning på problemet med fetma som ju också är en folksjukdom av stora mått. Just nu försöker producenterna krama så mycket pengar ur sina mediciner som möjligt innan patentet går ut. Förståeligt, eftersom inkomsten överskrider Danmarks hela BNP (de tillverkas av danska läkemedelsföretag). 

Det är inte antingen eller, utan både och. Vi måste försöka hjälpa alla som lider av sjukdomar. Det ska inte behöva bli något krig mellan olika grupper av behövande. 

Jag vet vad Novo Nordic gör. Men det hjälper inte när ozempic skrivs ut till typ 1 diabetiker just för att det fungerar. 

Det finns mycket bra läkemedel för fetma idag. Att vi fortfarande har ett fetma problem kan beror på att det är stigmatiserat och folk inte vågar söka hjälp. Inte vågar fråga läkaren om läkemedelshjälp för att gå ner i vikt. 

Eller ta läkemedel men fortsätter att leva som tidigare. Då fungerar inga läkemedel. 

För de med diabetes är ozempic en livsviktig läkemedelsbehandling. Det är det inte för de med obsitas. 

Diabetes riskerar sitt liv för att ozempic är en bristvara. Det gör inte de med obsitas. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 10:17:39 följande:
    Jag vet vad Novo Nordic gör. Men det hjälper inte när ozempic skrivs ut till typ 1 diabetiker just för att det fungerar. 

Det finns mycket bra läkemedel för fetma idag. Att vi fortfarande har ett fetma problem kan beror på att det är stigmatiserat och folk inte vågar söka hjälp. Inte vågar fråga läkaren om läkemedelshjälp för att gå ner i vikt. 

Eller ta läkemedel men fortsätter att leva som tidigare. Då fungerar inga läkemedel. 

För de med diabetes är ozempic en livsviktig läkemedelsbehandling. Det är det inte för de med obsitas. 

Diabetes riskerar sitt liv för att ozempic är en bristvara. Det gör inte de med obsitas. 
    Fast det stämmer ju inte att det finns mycket bra andra mediciner. Folk är ju inte rädda för att fråga efter exvis Ozempic, så det stämmer inte heller att folk inte vågar fråga och söka hjälp. 

Jag tror inte det finns något sätt att stoppa användandet av Ozempic och liknande mediciner av överviktiga. Så länge folk är intresserade av att gå ner i vikt och betala för det kommer det fortsätta. 

FDA i USA har redan godkänt semaglutid mot övervikt och det är som sagt bara en tidsfråga innan det sker i Sverige också. 
  • Anonym (Biet)

Frågar igen, hur mycket betalar du i månaden för läkaren/abonnemanget och för läkemedlet.
    är det skillnad mot hur mycket du betalade i början när vikt edgången var större?

• Anonym (Lime)
    Anonym (M) skrev 2024-02-06 20:21:03 följande:

Det finns redan bra fungerade läkemedel som är för fetma/onsitas. Ozempic är INTE en av dessa och kommer ALDRIG att bli! 

Men om det nu finns VARFÖR FINNS FETMAN KVAR?

Varför använts inte den medecinen? 

Varför skriver inte läkarna ut den varje gång de väljer ozempic istället?

Det måste finnas en ANDLEDNING till att den inte använts.... annars hade ju fettmaproblemet varit löst sedan länge...
  • Anonym (Emil)

Har jag fattat rätt...TS hade 15-17 kg övervikt som det tog 1 år av medicinering att bli av med?

• Anonym (Bumbi)
    Anonym (Biet) skrev 2024-02-07 10:27:51 följande:

Frågar igen, hur mycket betalar du i månaden för läkaren/abonnemanget och för läkemedlet.
    är det skillnad mot hur mycket du betalade i början när vikt edgången var större?

Har svarat dig redan tidigare :)
Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!