Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!
Japp, det som är till för diabetiker.
Japp, det som är till för diabetiker.
Ni som får Ozempic utsktrivet mot typ 1 diabates - hoppas verkligen att ni inte får läkemedlet subventioberat eftersom det är off label / utanför indikation.
Semaglutid har indikationen fetma och typ 2 diabetes. Nu har diabetiker fått ha den exklusivt i flera år så det är dags att dela med sig!
Semaglutid ger större effekt på viktminskning än blodsockerreglering!
Till diabetiker som använder Ozempic - byt medicin till de övriga åtta klasserna läkemedel som finns! Ni kan också få stabila glukosvärden genom LCHF / Keto och periodisk fasta samt motion. Istället finns det många som fortsätter att proppa i sig godis och bullar trots diabetes. Jag säger bara, låt oss feta få ha vår medicin ifred!!! Många har väntat på den hela sin livstid.
Känns lite tveksamt att en anställd på Läkemedelsverket skulle kalla att förskriva något off-label att "ta sig runt systemet". Du borde veta att off-label förskrivning är väldigt vanligt, det är oftast vad som sker innan ett läkemedel blir godkänt för en ny indikation.
Tar ej Rybelsus. Som det heter, du stavade fel.
Ni som får Ozempic utsktrivet mot typ 1 diabates - hoppas verkligen att ni inte får läkemedlet subventioberat eftersom det är off label / utanför indikation.
Semaglutid har indikationen fetma och typ 2 diabetes. Nu har diabetiker fått ha den exklusivt i flera år så det är dags att dela med sig!
Semaglutid ger större effekt på viktminskning än blodsockerreglering!
Till diabetiker som använder Ozempic - byt medicin till de övriga åtta klasserna läkemedel som finns! Ni kan också få stabila glukosvärden genom LCHF / Keto och periodisk fasta samt motion. Istället finns det många som fortsätter att proppa i sig godis och bullar trots diabetes. Jag säger bara, låt oss feta få ha vår medicin ifred!!! Många har väntat på den hela sin livstid.
men var går gränsen till att får kalla sig fet och tycka sig ha rätt till att ta till detta som hjälpmedel?
jag ser alldeles för många i min omgivning som tar till detta för att bli av med 15kg och inte 50kg. Jag tycker inte att 15-20kg för mycket är något som borde kräva läkemedel.
om man lider av en så pass liten övervikt så behöver man försöka ändra sina vanor till en sundare livsstil och acceptera att det inte är något man kan förändra över en natt. Blir mörkrädd hur stor betydelse 10kg har för vissa, sitter hela er självbild verkligen i ett tal på vågen?
lämna läkemedlen till de som i första hand behöver dom, de med diabetes och grov övervikt (nej, 15-20kg är inte grov övervikt).
Är du bitter för att du inte klarar av att hålla vikten på egen hand?
Själv så får jag kämpa för att inte gå ner i vikt, kan äta hur mycket som helst och ändå så går jag inte upp. Äter jag lite mindre några dagar så syns det direkt. Inte roligt heller, skulle önska att jag kunde gå upp några kilo iaf.
Känns lite tveksamt att en anställd på Läkemedelsverket skulle kalla att förskriva något off-label att "ta sig runt systemet". Du borde veta att off-label förskrivning är väldigt vanligt, det är oftast vad som sker innan ett läkemedel blir godkänt för en ny indikation.
Tar ej Rybelsus. Som det heter, du stavade fel.
Jag är läkare och har god koll men skriver under en promenad.
Att förskriva en GLP1 analog eller liknande i dagsläget off label för att få subvention skulle jag kalla gå runt systemet.
Det är mycket tydligt av TLV att denna preparatgruop ej ska förskrivas inom förmån på indikation obesitas.
Att förskriva off-label generellt är vanligt men vad som fås inom förmån behöver man ta hänsyn till.
Jag är läkare och har god koll men skriver under en promenad.
Att förskriva en GLP1 analog eller liknande i dagsläget off label för att få subvention skulle jag kalla gå runt systemet.
Det är mycket tydligt av TLV att denna preparatgruop ej ska förskrivas inom förmån på indikation obesitas.
Att förskriva off-label generellt är vanligt men vad som fås inom förmån behöver man ta hänsyn till.
Har diabetes typ 2 och har gått ner 4 kilo under de 2 åren jag använt Victoza. Det har givit mig mycket stabilare blodsocker och eftersom jag även injicerar insulin har jag kunnat minska dessa doser till ett minimum, vilket är en stor fördel för min hälsa.
För min del har viktminskningen inte varit huvudsaken utan hälsan eftersom insulinbehandlingen sliter på kroppen, viktminskningen är på så sätt en biverkning för mig.
Jag ifrågasätter att använda ett läkemedel för dess biverkningar, tycker det verkar gå helt mot den medicinska etiken.
Jag anser att dessa läkemedel i första hand ska finnas tillgängligt för diabetiker och prediabetiker.
Förhoppningsvis kommer det ett läkemedel utformat speciellt för fetma patienter
Vill man gå ner några kilon inför sommaren fungerar metoden att tillföra mindre energi än man gör av med bäst.
Ozempiclover: Självklart får jag den subventionerad (jag betalar inget för den) och nej, har den inte utskrivet off label, eftersom jag har den för indikationen diabetes.
Ozempic ger stor effekt på blodsockeregumering. Viktnedgång är en biverkning. Jag har dock inte drabbats av det.
Inget av de övriga åtta klasserna läkemedel fungerar så bra för blodsockeregulering som Ozempic.
För mig fungerar varken LCHF, keto eller periodisk fasta. Får enorma blodsockersvägningar då.
Bullar och godis har jag aldrig proppat i mig. Jag är vanlig mat, i normala portioner (läs dåtidens normala, dvs mindre än vad som är normalt idag) och godis/fika i mycket begränsad mängd. För ja, även vi diabetiker kan äta godis och bullar och har faktiskt lov att också unna oss ibland.
Ni med obsitas får ha eran medicin ifred. Men ni väljer att inte ta det läkemedel som är för er utan istället tar ni livsnödvändiga läkemedel från oss med diabetes. Oss som faktiskt riskerar vårar liv om vi inte får den behanlingen vi är beroende av.
Off label är att komma runt systemet, oavsett om det är vanligt eller inte.
men var går gränsen till att får kalla sig fet och tycka sig ha rätt till att ta till detta som hjälpmedel?
jag ser alldeles för många i min omgivning som tar till detta för att bli av med 15kg och inte 50kg. Jag tycker inte att 15-20kg för mycket är något som borde kräva läkemedel.
om man lider av en så pass liten övervikt så behöver man försöka ändra sina vanor till en sundare livsstil och acceptera att det inte är något man kan förändra över en natt. Blir mörkrädd hur stor betydelse 10kg har för vissa, sitter hela er självbild verkligen i ett tal på vågen?
lämna läkemedlen till de som i första hand behöver dom, de med diabetes och grov övervikt (nej, 15-20kg är inte grov övervikt).
Tycker inte man ska gå på kg man behöver gå ned, utan BMI samt sjukdomsbild.
Ja, jag gick ned "bara" 18 kg med läkemedlet men jag käkade massor av mediciner mot blodtrycket, sköldkörteln, en inflammation i knäna... som jag är av med nu.
Samt att jag hade ett BMI som klassades som fetma. Då var jag ändå på en för mig "låg" vikt (överviktig men det lägsta jag legat på några år. Har hela livet pendlat mellan 90-100).
Jag sa till läkaren (som jag från början träffade för att prata om min sköldkörtelmedicinering) att jag kanske ska vänta att ta medicinen, hon frågade då "hur troligt är det att du gått upp till 100 igen om ett år?" jag svarade 90% säkert om man ser på mitt liv de senaste 20 åren. Då sa hon att "varför sätter vi inte in medicinen nu då så kan du gå ned de sista kilona till hälsosamt BMI och stoppar din onda spiral, istället för att vänta ett år på att du ska ha 10-15 kilo mer att gå ned". Smart tycker jag.