• Anonym (Bumbi)

Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!

Japp, det som är till för diabetiker. 

• Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!
  • Anonym (Risker)

TS hur ser du på de ökade risker för cancer i bukspottskörteln som varnas för av läkemedelsbolaget som äger medicinen?

• Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-02-06 18:54:39 följande:

Mrs Moneybags: Absolut är fetma också en sjukdom. Och just därför finns det läkemedel som bidrar till viktnedgång som är framställt art.anvöndas jusr för fetma. 

Nej, de kommer aldrig bli rekommenderade till folk med obsitas/fetma, eftersom de inte är framställda för detta ändamål och dessutom redan idag är en stor bristvara. 

Det är en bristvara eftersom det endast är ett fåtal fabriker som producerar medicinen - just nu. När patentet går ut kan de massproduceras i alla länder på jorden. 

Dessa mediciner sägs även ha effekten att påverka hjärtat positivt, så det finns fler fördelar än bara viktnedgång och kontroll av sockret. 
  • enfunderandeman

Hur känns det att vara testkanin samtidigt? Ni har ju ingen aning om vilka bieffekter dessa läkemedel har. Det är ju dessutom först och främst avsett för just diabetes.

Dessutom utreds den just nu för allvarliga biverkningarna. D.v.s. att bi har ännu inte sett det längre effekterna och biverkningar av denna medicin. Om 5-10 år. Kanske du är allvarligt sjuk istället. Eller har t.ex. sämre fungerande organ.
    Blir lagom vackert.

sverigesradio.se/artikel/ozempic-utreds-for-allvarliga-biverkningar

• Anonym (Bumbi)
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 09:14:16 följande:

Ts: Du verkar inte ta in att även många typ 1 diabetiker får Ozempic för att kunna reglera bla blodsockret. Och nej, de hamnar inte i diabetesketoacidos. 

Och nej, det inte en livsstilssykdom för alla, men för många. Precis som obsitas. 

Så om även du ändrar din livsstil så lipper du både att ta ett viktigt läkemedel från diabetiker (som kan dö utan), du får ett normalt bra hälsosamt liv och en hälsosam vikt med en hälsosam BMI. 

Så varför ska inte du kunna göra en livsstilsförändring när du menar att typ 2 diabetiker ska göra det? 

Typ 1 diabetiker kan tycker inte få till en livsstillförändring för att slippa läkemedel. 

Du vet inte ens vad du pratar om. 

Du menar off label? Så där som man inte ska skriva ut det?  Både du och jag vet att du sitter och googlar och försöker få till att det handlar om typ 1 som blir snuvade på sin medicin för det vore så mycket starkare i din argumentation. Finns ingen läkare i världen som skulle hålla med dig om att brist på Ozempic etc på något sätt skulle vara livshotande för typ 1. 

Angående livsstil, du skriver själv det som är exakt min poäng? BÅDA grupperna; de som har fetma och de som har diabetes typ 2 HAR bevisat svårt att göra en livsstilsförändring - utan läkemedel. Annars skulle inte det se ut som I världen idag. Oavsett vad någon ?men det är bara att??-filur i ett nätforum tror. 

• Anonym (Bumbi)
    Anonym (Risker) skrev 2024-02-07 09:26:47 följande:

TS hur ser du på de ökade risker för cancer i bukspottskörteln som varnas för av läkemedelsbolaget som äger medicinen?

Har självklart läst allt jag kommer över och följer forskningen. Risken är mycket mindre än den för ett flertal andra mediciner jag tar och har tagit. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 09:14:16 följande:

Ts: Du verkar inte ta in att även många typ 1 diabetiker får Ozempic för att kunna reglera bla blodsockret. Och nej, de hamnar inte i diabetesketoacidos. 

Och nej, det inte en livsstilssykdom för alla, men för många. Precis som obsitas. 

Så om även du ändrar din livsstil så lipper du både att ta ett viktigt läkemedel från diabetiker (som kan dö utan), du får ett normalt bra hälsosamt liv och en hälsosam vikt med en hälsosam BMI. 

Så varför ska inte du kunna göra en livsstilsförändring när du menar att typ 2 diabetiker ska göra det? 

Typ 1 diabetiker kan tycker inte få till en livsstillförändring för att slippa läkemedel. 

Du vet inte ens vad du pratar om. 

www.novonordisk.se/for-patient/ozempic-anvandning.html

Varningar och försiktighet: Ozempic ® är inte detsamma som insulin och du ska inte använda det om:

du har typ 1-diabetes
  • Mrs Moneybags

De flesta med typ 2 diabetes är överviktiga, så varför inte ge överviktiga chansen att gå ner i vikt innan de drabbas av följdsjukdomar såsom diabetes typ 2?

Det är ju i princip samma grupp människor vi pratar om?

Fetma kostar samhället mycket pengar i form av följdsjukdomar, så jag ser bara fördelar för individ och samhälle när man kan gå ner i vikt på ett bra sätt.

Överviktskirurgi är inte svaret för alla. 

• Anonym (Bumbi)
    enfunderandeman skrev 2024-02-07 09:35:31 följande:

Hur känns det att vara testkanin samtidigt? Ni har ju ingen aning om vilka bieffekter dessa läkemedel har. Det är ju dessutom först och främst avsett för just diabetes.

Dessutom utreds den just nu för allvarliga biverkningarna. D.v.s. att bi har ännu inte sett det längre effekterna och biverkningar av denna medicin. Om 5-10 år. Kanske du är allvarligt sjuk istället. Eller har t.ex. sämre fungerande organ.
    Blir lagom vackert.

sverigesradio.se/artikel/ozempic-utreds-for-allvarliga-biverkningar

Tja eftersom denna substans upptäcktes för över 35 år sen finns det ju LITE forskning att ta del av serru. Att ett läkemedel används för något annat än den ursprungliga indikationen är oerhört oerhört vanligt. det är så många nya läkemedel blir till :)  Och det är som sagt bara en övergångsperiod. 

Om vi ska tala risker och biverkningar finns det många mediciner som skrivs ut idag som får dessa läkemedel att blekna i jämförelse. Men tack för omtanken. 

• Anonym (M)
    Anonym (Bumbi) skrev 2024-02-07 09:38:00 följande:

Du menar off label? Så där som man inte ska skriva ut det?  Både du och jag vet att du sitter och googlar och försöker få till att det handlar om typ 1 som blir snuvade på sin medicin för det vore så mycket starkare i din argumentation. Finns ingen läkare i världen som skulle hålla med dig om att brist på Ozempic etc på något sätt skulle vara livshotande för typ 1. 

Angående livsstil, du skriver själv det som är exakt min poäng? BÅDA grupperna; de som har fetma och de som har diabetes typ 2 HAR bevisat svårt att göra en livsstilsförändring - utan läkemedel. Annars skulle inte det se ut som I världen idag. Oavsett vad någon ?men det är bara att??-filur i ett nätforum tror. 

Det handlar först och främst om diabetiker (bpde typ 1 och typ 2) som inte får sin livsnödvändiga behandling för att sådana som du tar läkemedel trots att det inte är livsnödvändigt för er. 

Jag är själv diabetiker (typ 1) som har haft Ozempic sedan det kom på marknaden i Sverige och sedan något år tillbaka är det inte alltid jag kan få min livsviktiga behandling just för att det är slutsåld och bristvara pga av sådana som du, som egentligen inte alls är i behov av den. 

Samma med många andra diabetiker. 

Du missade att jag skrev att alla typ2 diabetiker inte är en livsstilssjukdom som beror på bla fetma eller dålig kost. Finns många som har fått typ 2 pga andra orsaker. 

Jag hoppas att läkemedelsverket sätter begränsningar av uttag på apoteket så att det endast blir giltigt för de som har fått det föreskrivet av sin diabetesläkare. 

Sådana som du eller rättare sagt de som faktiskt verkligen lider av obsitas kan få de läkemedels som är mot obsitas utskrivet. Så slipper de dels ra läkemedel från diabetiker och de får dessutom läkemedel på högkostnadsskyddet. Win-win. 
  • Anonym (M)

Mrs Moneybags: Nej, det är inte samma som insulin. Men skrivs ut till många med typ 1 dom har svårt att reglera sitt blodsockret. 

Det finns redan mycket bra läkemedel som är framställda för just fetma. Överviktiga kan ta det istället. 

Och nej, alla med typ 2 är inte överviktiga och har inte fått typ 2 pga övervikt. 

Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!