• Anonym (Bumbi)

Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!

Japp, det som är till för diabetiker. 

• Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!
  • Anonym (jag)
    Anonym (Bumbi) skrev 2024-02-06 18:11:31 följande:

Ja jag säger hjälpa, eftersom fetma är en sjukdom, vilket tar mig till ditt andra påstående eller snarare fråga om jag tycker det är rätt att ta ett livsviktigt läkemedel från diabetiker. Först - du blandar väl inte ihop diabetes typ 1 med 2? Typ 2, som dessa läkemedel skrivs ut till, är en livsstilsrelad sjukdom. En förkrossande majoritet av de som har Diabetes typ 2 - som alltså läkemedlet skrivs ut för - skulle slippa medicin om de bara förändrade sin livsstil. Så varför tar de sig inte i kragen och börjar leva mer hälsosamt istället för att ta medicin? (See what I did there : )

Det resonemanget får du allt förklara. Om diabetes 2 är en livstilssjukdom där de sjuka skulle slippa medicin om de bara ändrade sin livsstil och äter hälsosammare, varför skulle det inte gälla dig istället.

Du tar medicinen för att behålla en vikt på 68 kilo och tycker att det är helt rätt för att fetma är en sjukdom. När blev 68 kilo att vara fet? 

Som gift med en diabetiker finns det inget som du säger som kan få mig att tycka att du gör rätt. Den enda perioden hans socker legat nästan i normalspannet var när han fick Ozempic i kombination med insulin och tabletter. Nu har han inte fått tag på sin medicin på 1 månad (sist fick vi köra 20 mil enkel resa för att få tag på det) och nu pendlar hans socker mellan 11-14. Vilka förändringar ska han göra som är möjliga för honom men inte för dig?
  • Anonym (Bumbi)
    Anonym (Lova) skrev 2024-02-06 19:27:44 följande:

Hur går man tillväga för att få det utskrivet, och hur mycket kostar det? 

Det finns många olika sätt (OBS alla galningar jag pratar om lagliga sätt nu!) du går via en läkare. Antingen din egen husläkare, eller så kontaktar du en tjänst, tex. Medicheck, Yazen, Wellgo, Velora... Välj du vad som funkar bäst för dig.

Läkemedlet kostar kring en tusenlapp för en månads förbrukning medan du är under aktiv behandling om det inte går på högkostnadsskyddet för dig. 

• Anonym (M)

Ts: Du säger själv att du är superbra på att banta men klarar inte ens att gå ner drygt 17kg utan läkemedel? Och klarar heller inte att hålla vikten utan läkemedel? 

Dåligt självinsikt har du också. 

• Anonym (Bumbi)
    Anonym (jag) skrev 2024-02-06 19:37:01 följande:
    Det resonemanget får du allt förklara. Om diabetes 2 är en livstilssjukdom där de sjuka skulle slippa medicin om de bara ändrade sin livsstil och äter hälsosammare, varför skulle det inte gälla dig istället.

Du tar medicinen för att behålla en vikt på 68 kilo och tycker att det är helt rätt för att fetma är en sjukdom. När blev 68 kilo att vara fet? 

Som gift med en diabetiker finns det inget som du säger som kan få mig att tycka att du gör rätt. Den enda perioden hans socker legat nästan i normalspannet var när han fick Ozempic i kombination med insulin och tabletter. Nu har han inte fått tag på sin medicin på 1 månad (sist fick vi köra 20 mil enkel resa för att få tag på det) och nu pendlar hans socker mellan 11-14. Vilka förändringar ska han göra som är möjliga för honom men inte för dig?

Diabetes typ 2 ÄR en livsstilssjukdom - MEN när jag skrev att "de slipper medicin om de bara ändrar sin livsstil" drev jag förstås med hur folk pratar till de som lider av fetma. Det är i teorin sant - en förkrossande majoritet av BÅDE de som lider av fetma och de som lider av diabetes typ 2 skulle få bättre hälsa och slippa medicin med livsstilsförändringar. För att jag skriver en majoritet betyder det då att jag menar precis just DIN man? Nej. Jag pratar generellt. En förkrossande majoritet. 

Men sen, varför har det inte skett då? Jo, för båda grupperna är denna livsstilsförändring svår att göra. Det är därför det ser ut som det gör idag. 

Precis som jag inte pratade BARA om din gubbe Arne 52 på Bagargatan 1 så pratar jag inte BARA om mig själv när jag skriver om fetma. Jag har lidit av fetma, jag lider inte av det nu. 

Ge mig ett år så kommer medicinen jag tar, och den Arne tar, ha olika namn och du slipper bli sur (men de kommer ha EXAKT samma innehåll).

• Anonym (Bumbi)
    Anonym (M) skrev 2024-02-06 19:38:38 följande:

Ts: Du säger själv att du är superbra på att banta men klarar inte ens att gå ner drygt 17kg utan läkemedel? Och klarar heller inte att hålla vikten utan läkemedel? 

Dåligt självinsikt har du också. 

Men alltså herregud... är detta forum Föreningen för ironibefriande? Jag SKOJAR om att jag är bra på att banta? Läs meningen ingen. Det finns ett talesätt som låter ungefär så här "jag är jättebra på att gå ned tio kilo jag har gjort det 10 gånger". Jag driver alltså med mig själv?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (M) skrev 2024-02-06 19:34:45 följande:

Bonym (Jo): En känd läkare som inte vet ett skit? Ja, kanske just för att han är "känd" och inte vet ett skit

Min fråga var alltså vad du baserar ditt påstående om att det aldrig kommer att skrivas ut mot fetma på?
  • Anonym (Bumbi)
    Anonym (M) skrev 2024-02-06 19:36:27 följande:

Ts: Det skrivs ut ja. Men på felaktiga grunder och till kostnad av de som verkligen behöver läkemedel för sin diabetes (både typ 1 och typ 2). 

Googla Ozempic Diabetes typ 1 och du kommer läsa på tillverkarens hemsida: Varningar och försiktighet: Ozempic ® är inte detsamma som insulin och du ska inte använda det om: du har typ 1-diabetes. du utvecklar diabetesketoacidos."

Typ 2 är som jag skrivit flera ggr i tråden en livsstilsrelaterad sjukdom precis som fetma. Ja, båda grupperna kan ändra sin livsstil och slippa medicin, sant. Nej, vi som värld lyckas inte få dem att göra detta, därför behövs mediciner, också sant. 

Men som jag skrev ovan, om ett år eller två kommer dessa läkemedel ha olika namn (även om det är samma innehåll i dem) och då kommer diskussionen om att det stjäls från diabetiker tystna.

• Anonym (Bumbi)

Nu tänkte jag ha en liten konversation med några av er i tråden, i huvudet, så kanske ni kommer till insikt. LÄS.

Jag: Dessa läkemedel kommer revolutionera världen, genom att hjälpa folk gå ned i vikt.

Ni: De behöver inte mediciner, de behöver bara skärpa sig och äta bättre och träna!

Jag: Men tror ni inte att dom provat det? De flesta har ju provat 40 dieter under sin livsstil och misslyckats? Annars skulle ju inte feta finnas i världen?

Ni: De har nog inte provat diet X träningsform Y och bara liksom... SKÄRPT sig.

Jag: Så du tror alltså att världens fetma skulle kunna botas genom några enkla tips som du i princip är först med att komma på?

Ni: Okej men.. vi behöver informera dem också! Vi behöver gå ut stort i världen med hur man äter nyttigt och hur man tränar.

Jag: Redan gjort. Forskat på. Världsfetman kvarstår.

Ni: Men nån behöver kontrollera dem också! Om de får stöd! De kan vara i grupper, ges en handledare, en PT, en dietist...

Jag: Redan gjort. Forskat på. Världsfetman kvarstår. 

Ni: Men jag VET ju att det funkar! Om bara... dom behöver bara GÖRA det ju?!

Jag: Ja men HUR får man dem att göra det?

Ni: ---- kortslutning.

Jag: Ja, jag vet också att det funkar. I teorin. Men se på världen. Fetma är ett stort problem, tror du inte alla idéer du kan dra ur din röv inte redan har provats och forskats på i många, många år? Fundera på hur säker du borde känna dig att DU sitter på en lösning som världens samlade forskare och intelligens inte tänkt på. Nu har en samling läkelmedel kommit (nä de har funnits i årtionden men nu är de tillgängliga på recept för oss.) och de kan göra stor skillnad för folks lidanden. Om vi bortser från diskussionen om diabetes - som då är borta om 1-2 år då det kommer vara skilda mediciner - fundera varför du egentligen tycker det är fel att feta tar läkemedel för att bli smalare. Det kommer bli en BESPARING för samhället. Det är forskarna enade om.

Ni: För att... det är fel! För att de borde göra det på det enkla sättet. Det rätta sättet! 

Jag: ....

• Anonym (BigPharma)
    Anonym (M) skrev 2024-02-06 19:34:45 följande:

Bonym (Jo): En känd läkare som inte vet ett skit? Ja, kanske just för att han är "känd" och inte vet ett skit

Det är rätt uppenbart vem som inte vet ett skit här.

TS har rätt och du har fel.
  • Anonym (M)
    Anonym (BigPharma) skrev 2024-02-06 20:13:48 följande:
    Det är rätt uppenbart vem som inte vet ett skit här.

TS har rätt och du har fel.
    Nej, ts har inte rätt överhuvudtaget. H*n får gärna tro det. 

Och den läkaren är ab den värsta sorten och snarare ökänd. 
Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!