• Anonym (Bumbi)

Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!

Japp, det som är till för diabetiker. 

• Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!
  • Anonym (x)
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 10:17:39 följande:
    Jag vet vad Novo Nordic gör. Men det hjälper inte när ozempic skrivs ut till typ 1 diabetiker just för att det fungerar. 

Det finns mycket bra läkemedel för fetma idag. Att vi fortfarande har ett fetma problem kan beror på att det är stigmatiserat och folk inte vågar söka hjälp. Inte vågar fråga läkaren om läkemedelshjälp för att gå ner i vikt. 

Eller ta läkemedel men fortsätter att leva som tidigare. Då fungerar inga läkemedel. 

För de med diabetes är ozempic en livsviktig läkemedelsbehandling. Det är det inte för de med obsitas. 

Diabetes riskerar sitt liv för att ozempic är en bristvara. Det gör inte de med obsitas. 
    Vilka är de bra läkemedlen som finns idag? För när man frågar läkare så skakar de bara på axlarna och säger att det finns inget riktigt bra läkemedel förutom det som diskuteras här?
  • Anonym (M)
    Anonym (x) skrev 2024-02-07 10:36:27 följande:
    Vilka är de bra läkemedlen som finns idag? För när man frågar läkare så skakar de bara på axlarna och säger att det finns inget riktigt bra läkemedel förutom det som diskuteras här?
    Mysimba, är ett exempel. 
  • Anonym (wtf)
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 10:07:41 följande:
    Jo, det finns idag mycket bra läkemedels som är framställda för att hjälpa överviktiga. Där indikationen för läkemedels är viktnedgång. 

Många läkare skriver ut ozempic till överviktiga för lättvint och för att de överviktiga själva vill, eftersom de redan prövat "allt". 

Hade läkarna varit mer restriktiva och inte skrivit ut ozempic off label utan istället då skrivit ut ex Mysimba så hade fetma gått ner för de som tar läkemdelt som mam ska och diabetiker hade fått ha sin livsnödvändiga medicin själva.
    Jag behöver inte gå ned ett par kilon, jag är fet, inte lätt överviktig.

Har gått ned/upp på egen hand i 40 års tid. Har använt både Mysimba och Ozempic. Milsvid skillnad, med Ozempic har jag inte ett konstant sug att äta 24/7. Det är skit samma om jag räknar kalorier och tränar varje dag, utan Ozempic finns det ingen tystnad i kroppen efter mat. Jag är aldrig mätt, eller ens ohungrig. 
    Stora mängder proteiner dämpar det lite, men att bara äta mager kycklingfilé utan något till går inte att leva ett helt liv på.

Den som inte har trasigt hormonsystem förstår inte hur svårt det är att gå ned med bara "ät mindre och rör dig mera", du kan _aldrig_ vara svag. Inte en sekund på dygnet under resten av ditt liv. Kadaverdisciplin med kalorier och träning från att du vaknar till att du somnar, tills du dör.

Vem klarar av att leva så? 
  • Anonym (Lime)

Förlåt, gick inte citera mer...

Blev ganska tråkigt att läsa om om vem som har rätt till medecinen och inte... Det är inget som löses på familjeliv ändå. Känns som läkarna har lite mer vetenskap och studier bakom sig än några skribenter på fl...

Istället för tjata på att sjuka människor inte ska ta medecin för att det finns för lite, lägg energin på att se till att de producerar mer... tjata åt det hållet istället...

Men tillbaks till ts:

Hur har du mått undertiden?
    Trött, hungrig, sugen, illamående, irriterad, glömt att äta för du inte ät hungrig?

Saknar du något från förr, som du inte kan nu?

Skulle du rekommendera andra att göra samma resa?

Vad räknar du med att underhållsdosen kommer kosta i månaden? För man tar väl medlet mer sällan då?

Har du fått det från läkare eller något annat ställe? 

• Anonym (vikt-ig)
    Anonym (Bumbi) skrev 2024-02-07 09:23:30 följande:
    wow en person vet hur man botar världsfetman! Ring medierna! har du läst min intervju med dig längre upp?
    Du menar inlägget där du vägrar ta ansvar för din egen fetma och tycker att forskarna/läkarna ska ta tag i det åt dig?

Ska de sitta och övervaka dig för att förhindra att du vräker i dig massa skit och inte rör på dig eller räcker det med att de ger dig ansvarsbefriande piller?

Hoppas att du inte har barn som du indoktrinerar denna brist på självinsikt och ansvar på.

Inte konstigt att evolutionen går baklänges
  • Anonym (Bumbi)
    Anonym (Lime) skrev 2024-02-07 10:45:27 följande:

Förlåt, gick inte citera mer...

Blev ganska tråkigt att läsa om om vem som har rätt till medecinen och inte... Det är inget som löses på familjeliv ändå. Känns som läkarna har lite mer vetenskap och studier bakom sig än några skribenter på fl...

Istället för tjata på att sjuka människor inte ska ta medecin för att det finns för lite, lägg energin på att se till att de producerar mer... tjata åt det hållet istället...

Men tillbaks till ts:

Hur har du mått undertiden?
    Trött, hungrig, sugen, illamående, irriterad, glömt att äta för du inte ät hungrig?

Saknar du något från förr, som du inte kan nu?

Skulle du rekommendera andra att göra samma resa?

Vad räknar du med att underhållsdosen kommer kosta i månaden? För man tar väl medlet mer sällan då?

Har du fått det från läkare eller något annat ställe? 

Jag har mått suveränt. Jag har tagit ganska låga doser och höjt långsamt, så jag har haft en hunger, bara att den har känts... "normal?" Inte att jag inte kan äta alls. Bara den som haft problem med vikten kan förstå detta. Känt mig svagt illamående ibland dag 2-3 på dosen när den höjts. Har inte fått blodsockerfall eller nåt sånt, vilket förvånat mig. Jag har ätit vanlig mat, det blir bara naturligt vid måltiderna att jag äter mindre. 

Jag saknar absolut inget. Men har fått tillbaka mycket som jag insett jag saknat. Tex ett liv utan att ständigt befinna sig i antingen "på väg ned i vikt - slitsamt" eller "påväg upp i vikt - snart måste jag ta tag i detta". Ett jobbigt liv. Nu bara LEVER jag. Tårar i ögonen av detta..

Jag rekommenderar det till alla som kämpat med vikten. Särskilt de som tror att de kanske har ett problem med sitt förhållande till mat på så sätt att de inte kan låta bli att äta. Vet att jag och många med mig som trott psyket varit problemet fått ett lugn i kroppen med medicinen när tankarna ständigt inte upptas av matens vara eller icke vara. 

Kanske 200 i månaden.

Fått utskrivet av läkare (i Sverige, om nån undrar).

• Anonym (Bumbi)
    Anonym (vikt-ig) skrev 2024-02-07 10:46:21 följande:
    Du menar inlägget där du vägrar ta ansvar för din egen fetma och tycker att forskarna/läkarna ska ta tag i det åt dig?

Ska de sitta och övervaka dig för att förhindra att du vräker i dig massa skit och inte rör på dig eller räcker det med att de ger dig ansvarsbefriande piller?

Hoppas att du inte har barn som du indoktrinerar denna brist på självinsikt och ansvar på.

Inte konstigt att evolutionen går baklänges

Vill gärna att du utvecklar detta. Om då feta personer ska ta ansvar för sig själva, hur får vi dem att göra det? HUR gör vi rent konkret? Vill du skicka ut ett mail? Observera att allt du kommer föreslå redan finns besvarat i min intervju ovan. 

Du kan tycka hur mycket du vill att feta "borde" ta ansvar för detta själva. Och det vore ju toppen om det funkade. Men det funkar inte i vår värld och inga ideer du kan komma på hur vi ska få det att funka är inte redan provade 100 ggr redan.

• Anonym (Bumbi)
    Anonym (wtf) skrev 2024-02-07 10:43:33 följande:
    Jag behöver inte gå ned ett par kilon, jag är fet, inte lätt överviktig.

Har gått ned/upp på egen hand i 40 års tid. Har använt både Mysimba och Ozempic. Milsvid skillnad, med Ozempic har jag inte ett konstant sug att äta 24/7. Det är skit samma om jag räknar kalorier och tränar varje dag, utan Ozempic finns det ingen tystnad i kroppen efter mat. Jag är aldrig mätt, eller ens ohungrig. 
    Stora mängder proteiner dämpar det lite, men att bara äta mager kycklingfilé utan något till går inte att leva ett helt liv på.

Den som inte har trasigt hormonsystem förstår inte hur svårt det är att gå ned med bara "ät mindre och rör dig mera", du kan _aldrig_ vara svag. Inte en sekund på dygnet under resten av ditt liv. Kadaverdisciplin med kalorier och träning från att du vaknar till att du somnar, tills du dör.

Vem klarar av att leva så? 
    Exakt så. Men de som inte vet, kommer aldrig förstå. Men jag fattar precis! <3
  • Anonym (Anställd Läkemedelsverket)
    Mrs Moneybags skrev 2024-02-07 10:26:58 följande:
    Fast det stämmer ju inte att det finns mycket bra andra mediciner. Folk är ju inte rädda för att fråga efter exvis Ozempic, så det stämmer inte heller att folk inte vågar fråga och söka hjälp. 

Jag tror inte det finns något sätt att stoppa användandet av Ozempic och liknande mediciner av överviktiga. Så länge folk är intresserade av att gå ner i vikt och betala för det kommer det fortsätta. 

FDA i USA har redan godkänt semaglutid mot övervikt och det är som sagt bara en tidsfråga innan det sker i Sverige också. 
    Ozempic (semaglutid) är redan godkänt mot obesitas av EMA och heter då Wegovy och ges i högre dos, 
    problemet för överviktiga är väl snarast att det 1) är brist och 2) inte ingår i högkostnadsskyddet

Antar att det är den biten TS kommer runt (?) genom att få ett per oralt (?) semaglutid (Rybelsus) utskrivet off-label av en en läkare som försöker ta sig runt systemet 
Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!