Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!
Japp, det som är till för diabetiker.
Japp, det som är till för diabetiker.
Förlåt, gick inte citera mer...
Blev ganska tråkigt att läsa om om vem som har rätt till medecinen och inte... Det är inget som löses på familjeliv ändå. Känns som läkarna har lite mer vetenskap och studier bakom sig än några skribenter på fl...
Istället för tjata på att sjuka människor inte ska ta medecin för att det finns för lite, lägg energin på att se till att de producerar mer... tjata åt det hållet istället...
Men tillbaks till ts:
Hur har du mått undertiden?
Trött, hungrig, sugen, illamående, irriterad, glömt att äta för du inte ät hungrig?
Saknar du något från förr, som du inte kan nu?
Skulle du rekommendera andra att göra samma resa?
Vad räknar du med att underhållsdosen kommer kosta i månaden? För man tar väl medlet mer sällan då?
Har du fått det från läkare eller något annat ställe?
En bra och informativ artikel om semaglutid och övervikt i Sverige:
lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2023/05/experter-nya-effektiva-fetmalakemedlen-ingen-quick-fix/
Där kan man t ex läsa att Wegovy redan är godkänt i Sverige för övervikt. Detta innehåller ju samma substans som Ozempic, men i högre doser. Kommer till Sverige under detta år, 2024.
Förlåt, gick inte citera mer...
Blev ganska tråkigt att läsa om om vem som har rätt till medecinen och inte... Det är inget som löses på familjeliv ändå. Känns som läkarna har lite mer vetenskap och studier bakom sig än några skribenter på fl...
Istället för tjata på att sjuka människor inte ska ta medecin för att det finns för lite, lägg energin på att se till att de producerar mer... tjata åt det hållet istället...
Men tillbaks till ts:
Hur har du mått undertiden?
Trött, hungrig, sugen, illamående, irriterad, glömt att äta för du inte ät hungrig?
Saknar du något från förr, som du inte kan nu?
Skulle du rekommendera andra att göra samma resa?
Vad räknar du med att underhållsdosen kommer kosta i månaden? För man tar väl medlet mer sällan då?
Har du fått det från läkare eller något annat ställe?
Jag har mått suveränt. Jag har tagit ganska låga doser och höjt långsamt, så jag har haft en hunger, bara att den har känts... "normal?" Inte att jag inte kan äta alls. Bara den som haft problem med vikten kan förstå detta. Känt mig svagt illamående ibland dag 2-3 på dosen när den höjts. Har inte fått blodsockerfall eller nåt sånt, vilket förvånat mig. Jag har ätit vanlig mat, det blir bara naturligt vid måltiderna att jag äter mindre.
Jag saknar absolut inget. Men har fått tillbaka mycket som jag insett jag saknat. Tex ett liv utan att ständigt befinna sig i antingen "på väg ned i vikt - slitsamt" eller "påväg upp i vikt - snart måste jag ta tag i detta". Ett jobbigt liv. Nu bara LEVER jag. Tårar i ögonen av detta..
Jag rekommenderar det till alla som kämpat med vikten. Särskilt de som tror att de kanske har ett problem med sitt förhållande till mat på så sätt att de inte kan låta bli att äta. Vet att jag och många med mig som trott psyket varit problemet fått ett lugn i kroppen med medicinen när tankarna ständigt inte upptas av matens vara eller icke vara.
Kanske 200 i månaden.
Fått utskrivet av läkare (i Sverige, om nån undrar).
Vill gärna att du utvecklar detta. Om då feta personer ska ta ansvar för sig själva, hur får vi dem att göra det? HUR gör vi rent konkret? Vill du skicka ut ett mail? Observera att allt du kommer föreslå redan finns besvarat i min intervju ovan.
Du kan tycka hur mycket du vill att feta "borde" ta ansvar för detta själva. Och det vore ju toppen om det funkade. Men det funkar inte i vår värld och inga ideer du kan komma på hur vi ska få det att funka är inte redan provade 100 ggr redan.