• Anonym (Bumbi)

Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!

Japp, det som är till för diabetiker. 

• Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!
  • Anonym (M)
    Mrs Moneybags skrev 2024-02-07 12:36:22 följande:
    Hon skrev ju att hon oftast väger mellan 90-100 kilo. Det är definitivt obesitas. 18 kg kan dessutom vara fetma beroende på din längd. 

Jag förstår att det upprör, men som jag och flera andra har skrivit så kommer det läkemedel i år med exakt samma substans som Ozempic samt ytterligare en medicin (Mounjaro) som ger upp till 25% viktminskning. Dessa läkemedel är ej till för diabetiker, utan skapade för överviktiga.

Det kanske inte är så svårt att förstå att många inte vill lägga sig under kniven när de kan uppnå samma resultat med en enkel injektion. Det är trots allt en läkare som har skrivit ut medicinen till henne, det kan man inte göra på eget bevåg.
    Nej, det är inte obsitas i ts tillfälle. Då hade hon klarat att gå ner mer än så lite som 18kg. 

Superbra att det kommer flera läkemedel för de med obsitas. Då kan kanske vi kan få ha våran medicin i fred. 

Man kan dock inte få samma resultat med sprutor/läkemedel som med kirurgi utan att aldrig kunna avsluta läkemedelsbehandling. Ts är beroende och kommer aldrig kunna sluta med ozempic. Så får hon inte får köpt det, pga det är slut så går vikten upp igen. 
  • Anonym (Bumbi)
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 12:25:54 följande:

Ts, du pratar om fetma/onsitas, något du inte ens har eller har haft. För nej, 18kg övervikt är inge fetma oavsett bmi. 

De 18kg kunde du gått ner utan läkemedel, men du du valde att ta den lätta vägen. Varför bad du inte direkt om en överviktsoperation? Då hade vi diabetiker fått ha våran medicin ifred och du hade uppnåt samma mål. 

Men nej, eftersom du inte är eller var överviktig så hade du inte ens fått överbiktsoperstion av samhället och du har inte råd själv. 

Självklart har jag haft fetma enligt medicinska gränser. Jag sa att jag har nått min målvikt. Jag sa inte att jag nått under BMI 25. Självklart tar jag hellre detta än en operation. Vet du om att många som genomgått en operation tar dessa läkemedel för att inte gå upp igen? vet flera. 

?du valde att ta den lätta vägen?.  Tack, det sammanfattar exakt föraktet som många känner för oss som är och har varit sjuka i obesitas, en sjukdom många dör av. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 12:57:27 följande:
    Nej, det är inte obsitas i ts tillfälle. Då hade hon klarat att gå ner mer än så lite som 18kg. 

Superbra att det kommer flera läkemedel för de med obsitas. Då kan kanske vi kan få ha våran medicin i fred. 

Man kan dock inte få samma resultat med sprutor/läkemedel som med kirurgi utan att aldrig kunna avsluta läkemedelsbehandling. Ts är beroende och kommer aldrig kunna sluta med ozempic. Så får hon inte får köpt det, pga det är slut så går vikten upp igen. 
    Så är det, vissa mediciner måste man ta hela livet. Jag kommer t ex alltid få ta blodtrycksmedicin och statiner pga mitt dåliga hjärta. 

Även insulin är på livstid för de allra flesta.

De som gjort kirurgi går många gånger upp i vikt igen på samma sätt som alla som börjar äta mer gör. 

Tror man vinner på att vara lite förstående och ha medkänsla. Det finns inte bara en sjukdom i den här världen och det är inte bara synd om en sorts person. 
  • Ozempiclover
    Anonym (Anställd Läkemedelsverket) skrev 2024-02-07 12:03:21 följande:

TLV har nyligen gått igenom flera GLP-1 analoger (2023) och beslutat att även fortsatt ska dessa ingå i subvention enbart för typ 2 diabetes, ej obesitas, för det bedöms ej kostnadseffektivt i dagsläget. Det kan säkert ändra sig när flera av dessa blir generika/biosimilarer och billigare, men inte nu. Kommer också många nya substanser som går både på GLP1 och andra receptorer men dessa är just nu ej godkända eller ännu dyrare än Semaglutid. Tirzepatid t ex. Ännu mer effektiv. 

Du är inte ensam om att försöka komma runt det som är beslutat och få ett sådant här preparat inom förmån på indikation obesitas. Man försöker på olika sätt. Och ja, jag skulle kalla det att gå runt systemet när man försöker få något inom förmån som uppenbart är beslutat inte ska bekostas av det allmänna på den indikationen.

Att det fungerar är uppenbart. Frågan är snarare vem som ska prioriteras och vem som ska bekosta det hela. 

Det är faktiskt ni på Läkemedelsverket som orsakat denna soppa. Ni godkänner ett läkemedel för indikationen bmi 27 vilket ung hälften av sveriges befolkning har. Istället skulle ni satt gränsen på bmi 40 och sedan sänka i takt med att tillgången ökar. Istället sitter ni och skriver debattartiklar i Läkartidningen där ni uppmanar läkare att bara skriva ut Ozempic till diabetiker (typ 2). Ni går därmed läkemedelsbolagens ledband och tvingar de med obesitas att använda ett läkemedel som det är ännu mindre tillgång på (Wegovy) och betala 4 gånger mer (1000 kr/vecka) ur egen ficka. Detta trots att en person med bmi > 40 förmodligen har samma eller tom högre risk för akuta och livshotande sjukdomar som en T2D såsom stroke och kardiovaskulära sjukdomar för att inte tala om långtidssjukdomar såsom cancer, neurodegenerativa sjukdomar (för de som lyckas leva så långt) och förslitningsskador som kräver operation.

Och eftersom TLV endast säger att de med T2D ska få läkemedlet inom högkostnadsskyddet är det därmed logiskt att de typ 1 diabetiker som får läkemedlet off label mot sin T1D ska bekosta det själva. Observera att behandling av obesitas inte är off label och TLV yttrande är enkom politisk och visar på ekonomisk kortsiktighet.

Du som är anställd på Läkemedelsverket, har du någon koll på när din chef har funderat klart? Han efterlyste mer forskning, tydligen så räcker det inte med 35 år (Intervju med SR). Han skulle ha stannat kvar som kardiolog , det blir sällan bra när en fackman ska leka politiker (vilket generaldirektörer är).

Gör om, gör rätt! 

• Anonym (M)
    Ozempiclover skrev 2024-02-07 13:08:53 följande:

Det är faktiskt ni på Läkemedelsverket som orsakat denna soppa. Ni godkänner ett läkemedel för indikationen bmi 27 vilket ung hälften av sveriges befolkning har. Istället skulle ni satt gränsen på bmi 40 och sedan sänka i takt med att tillgången ökar. Istället sitter ni och skriver debattartiklar i Läkartidningen där ni uppmanar läkare att bara skriva ut Ozempic till diabetiker (typ 2). Ni går därmed läkemedelsbolagens ledband och tvingar de med obesitas att använda ett läkemedel som det är ännu mindre tillgång på (Wegovy) och betala 4 gånger mer (1000 kr/vecka) ur egen ficka. Detta trots att en person med bmi > 40 förmodligen har samma eller tom högre risk för akuta och livshotande sjukdomar som en T2D såsom stroke och kardiovaskulära sjukdomar för att inte tala om långtidssjukdomar såsom cancer, neurodegenerativa sjukdomar (för de som lyckas leva så långt) och förslitningsskador som kräver operation.

Och eftersom TLV endast säger att de med T2D ska få läkemedlet inom högkostnadsskyddet är det därmed logiskt att de typ 1 diabetiker som får läkemedlet off label mot sin T1D ska bekosta det själva. Observera att behandling av obesitas inte är off label och TLV yttrande är enkom politisk och visar på ekonomisk kortsiktighet.

Du som är anställd på Läkemedelsverket, har du någon koll på när din chef har funderat klart? Han efterlyste mer forskning, tydligen så räcker det inte med 35 år (Intervju med SR). Han skulle ha stannat kvar som kardiolog , det blir sällan bra när en fackman ska leka politiker (vilket generaldirektörer är).

Gör om, gör rätt! 

Jag får Ozempic på högkostnadsskyddet precis som alla andra med diabetes, både typ 1 och typ 2. Inget off label utskrivet. 
  • Anonym (Lime)
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 10:17:39 följande:
    Jag vet vad Novo Nordic gör. Men det hjälper inte när ozempic skrivs ut till typ 1 diabetiker just för att det fungerar. 

Det finns mycket bra läkemedel för fetma idag.

1. Att vi fortfarande har ett fetma problem kan beror på att det är stigmatiserat och folk inte vågar söka hjälp.

2. Inte vågar fråga läkaren om läkemedelshjälp för att gå ner i vikt. 

3  Eller ta läkemedel men fortsätter att leva som tidigare. Då fungerar inga läkemedel. 

För de med diabetes är ozempic en livsviktig läkemedelsbehandling. Det är det inte för de med obsitas. 

Diabetes riskerar sitt liv för att ozempic är en bristvara. Det gör inte de med obsitas. 
    Men säger du inte imot dig själv nu?

1. Nu ber ju folk om hjälp från sjukvården... Det borde väl vara bra då?

2. Folk VÅGAR ju be om medicinsk hjälp,annars hade de ju inte fått ozempic. Och om LÄKARNA NU HADE HÅLLT MED om att andra läkemedel är bättre, då hade de skrivit ut dem... De jobbar ändå med det, och det är MÅNGA läkare som skriver ut ozempic, skulle ALLA de utbildade läkarna ha fel?

3. Givetvis funkar inte ozempic om man fortsätter leva som man brukar, men den hjälper till att man INTE BEHÖVER leva som man brukar, ex man går inte och småäter för kroppen belönas inte... 

Visst kunde man bara ta sig i kragen osv... Men vi människor funkar inte så idag, då får man bemöta problemet och förändra där det hjälper, inte bara sitta och önsketänka!!!
  • Anonym (vikt-ig)
    Anonym (Bumbi) skrev 2024-02-07 11:12:20 följande:

Vill gärna att du utvecklar detta. Om då feta personer ska ta ansvar för sig själva, hur får vi dem att göra det? HUR gör vi rent konkret? Vill du skicka ut ett mail? Observera att allt du kommer föreslå redan finns besvarat i min intervju ovan. 

Du kan tycka hur mycket du vill att feta "borde" ta ansvar för detta själva. Och det vore ju toppen om det funkade. Men det funkar inte i vår värld och inga ideer du kan komma på hur vi ska få det att funka är inte redan provade 100 ggr redan.

Du är verkligen mer än lovligt tappad , Hur får VI dem att göra det?

Din fetma är ingen annans problem än ditt eget, likaså ansvaret. Det är knappast någon som tvångsmatar dig. Det är ditt aktiva val att stoppa i dig en massa skit och ditt ansvar att låta bli, inte mitt, inte läkarnas och inte forskningen. 

Har man såna tvångstankar så att man inte kan styra att handen skyfflar in mat man inte behöver så är det inte viktminskningsmedicin man behöver utan en psykolog/inläggning!

Jag hoppas läkarna får restriktioner så att du blir av med din medicin och tvingas till eget ansvar.
  • Anonym (Anställd Läkemedelsverket)
    Ozempiclover skrev 2024-02-07 13:08:53 följande:

Gör om, gör rätt! 

Det är mycket här du inte förstår uppenbarligen.

Företagen söker indikation. Det är upp till dem. Ansökan bedöms sedan  på EU-nivå/bedöms gemensamt av de olika läkemedelsverken/EMA för att göra en grov förenkling av hur det går till. Alla länder samarbetar kan man säga. Det är absolut inget generaldirektören beslutar om på svenska läkemedelsverket. 

Indikation besitas är för vissa av dessa läkemedel off label. Det är tex off label för ozempic, för det som ska skrivas ut för obesitas om man förskriver semaglutid är wegovy. Många GLP1 analoger har olika doseringar och namn för olika indikationer. 

kostnaden sedan beror ju på dos och vad som är förhandlat med bolagen och TLV i just Sverige. Det har  inget med läkemedelsverket att göra. Wegovy är ju då en mycket högre dos och är det som är förhandlat på obesitas-indikation. Detta är situationen i Sverige. att man kan få det i andra länder och hur FDA bedömer har inget alls att göra med om du kan få det inom indikation och med subvention i Sverige.

Läkemedelsverken i Europa bedömer om ett läkemedel är effektivt och säkert samt för vilken indikation utifrån vad företagen ansöker om. Prissättning har Läkemedelsverket inget med att göra. TLV sköter detta i Sverige. I USA som Kommit upp upp som  exempel idigare här i tråden handlar det ju oftast om vilken försäkring du har och generellt är vård per capita extremt mycket dyrare i USA. 

• Pope Joan II

Ja, det är väl bra med tanke på att feta människor riskerar att få bland annat diabetes. 

• Anonym (Bumbi)
    Anonym (vikt-ig) skrev 2024-02-07 15:35:56 följande:
    Du är verkligen mer än lovligt tappad , Hur får VI dem att göra det?

Din fetma är ingen annans problem än ditt eget, likaså ansvaret. Det är knappast någon som tvångsmatar dig. Det är ditt aktiva val att stoppa i dig en massa skit och ditt ansvar att låta bli, inte mitt, inte läkarnas och inte forskningen. 

Har man såna tvångstankar så att man inte kan styra att handen skyfflar in mat man inte behöver så är det inte viktminskningsmedicin man behöver utan en psykolog/inläggning!

Jag hoppas läkarna får restriktioner så att du blir av med din medicin och tvingas till eget ansvar.

Trevlig ton. Akta så inte saliven kladdar ned tangentbordet när den stänker medan du skriver...

Du förstår inte och läser slarvigt. Nu ska jag förklara enkelt.

Vi har ett problem i världen med fetma. Det påverkar oss ALLA på många sätt. Därför ligger det i vårt gemensamma intresse, som samhälle, att lösa det problemet. (kanske inte ditt, men mångas intresse).

Och det är DET jag skriver om. Det vill säga, hur hjälper VI som samhälle, de feta. (Och hjälper oss själva som samhälle samtidigt vill jag tillägga, för något säger mig att du inte är så sugen på att hjälpa dem).

Och har du massa förslag på hur man kommer tillrätta med världsfetman, bör du först läsa min intervju med dig längre upp i tråden och sen återkomma. 

Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!