Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!
Japp, det som är till för diabetiker.
Japp, det som är till för diabetiker.
Gick ned på egen hand från 95-87. (Vilket jag gjort många ggr... och gått upp allt igen. Ja ni som vet ni vet). Sen 87 till 68/70 med läkemedel.
. En förkrossande majoritet av de som har Diabetes typ 2 - som alltså läkemedlet skrivs ut för - skulle slippa medicin om de bara förändrade sin livsstil. Så varför tar de sig inte i kragen och börjar leva mer hälsosamt istället för att ta medicin? (See what I did there : )
Mysimba fungerar otroligt bra på gruppnivå. Så jag märker att du inte vet vad du pratar om.
Och ja, det har samma verkningssätt men är framställt för just fetma.
Ja, att fetma är en sjukdom är sant. Därför finns det också läkemedel som är framställda för just femta.
De diabeteslälemedlena som viktnedgång som biverkningar skiva inte enbart ut till typ 2-diabetiker utan även till många med typ 1.
Varför tar du inte vara dig i kragen och förändrar din livsstil, så lipper du också läkemedel? Och du slipper framförallt att ta ett bristläkemedel från diabetikerna.
1. GLP-1 analoger som är det jag tar (ozempic, trulicity osv) fungerar oerhört mycket bättre än Mysimba. Alltså det är astronomisk skillnad. Vi talar om siffror som kommer påverka världsfetman, det kommer inte Mysimba göra.
2. GLP-1 analoger som vi pratar om här är för diabetes typ 2. Så vad yrar du om? Går ditt argument så här eller; "vi flyttar argumentet till att handla om andra läkemedel än tråden handlar om, så att jag kan säga att det gäller diabetes typ 1 också". Är nästa grej att du ska säga "cancer-läkemedel har också viktnedgång som biverkning, så därför ska vi tala här om att det är omoraliskt att ta dem för viktnedgång"?!
3. Pratar du till de som har diabetes typ 2 nu eller? Ja, jag håller med dig. De skulle verkligen kunna slippa läkemedel om de bara förändrade sin livsstil. Men som tur är finns det fler sätt för dem att välja mellan : D
Mrs Moneybags: Absolut är fetma också en sjukdom. Och just därför finns det läkemedel som bidrar till viktnedgång som är framställt art.anvöndas jusr för fetma.
Nej, de kommer aldrig bli rekommenderade till folk med obsitas/fetma, eftersom de inte är framställda för detta ändamål och dessutom redan idag är en stor bristvara.
Hur går man tillväga för att få det utskrivet, och hur mycket kostar det?
Jag också. 98-79 på 12månader.
. En förkrossande majoritet av de som har Diabetes typ 2 - som alltså läkemedlet skrivs ut för - skulle slippa medicin om de bara förändrade sin livsstil. Så varför tar de sig inte i kragen och börjar leva mer hälsosamt istället för att ta medicin? (See what I did there : )
Förstår din fråga, jag är en lättviktare i sammanhanget. Men man kan säga att läkemedlet kom in i mitt liv när jag var relativt lätt. Vänta ett år eller backa två år och jag är uppe på en galen vikt, så har hela mitt liv sett ut. Jag är superbra på att banta! Jag har gjort det hundra ggr :D osv.
"Du kommer få ta en medicin resten av ditt liv!" precis vad jag sa till min pappa när han började med blodtrycksmedicin. :D Nä. Det gjorde jag inte. För massor av människor äter redan medicin större delen av sitt liv. Och fortsätter jag gå upp i vikt kommer mina mediciner vara många fler och dyrare än vad denna är.
Bonym (Jo): En känd läkare som inte vet ett skit? Ja, kanske just för att han är "känd" och inte vet ett skit
Ts: Det skrivs ut ja. Men på felaktiga grunder och till kostnad av de som verkligen behöver läkemedel för sin diabetes (både typ 1 och typ 2).