• Anonym (Deppig)

Han vågar inte

Jag behöver pepp. Är förkrossad men ändå hoppfull, döm mig inte - jag vet redan att jag handlat omoraliskt. 

Jag har haft ett förhållande med en gift man sen i somras, han är ganska mycket äldre än mig och normalt inte mannen jag skulle falla för. Han föll för mig och jag trodde på honom, och jag blev verkligen kär i honom. För några månader drog han sig tillbaka utan någon förklaring, jag vet att han haft det tungt privat med jobb och familj men jag tog det så fruktansvärt hårt och vad jag egentligen ville ha från honom var tröst och en förklaring, jag förstår att det inte kan bli vi. Det är klart att hans familj måste gå först, det stöttar jag även om det krossar mitt hjärta. Men förklaringen kom aldrig utan han var bara tyst. Lovade att vi skulle ses som ett avslut men drog sig bara mer och mer undan. Jag vet att jag måste släppa det, men jag har verkligen inte haft någon självaktning alls i det här. Har skickat meddelande på meddelande om hur mycket jag saknar honom. Han saknar mig också. I veckan svarade han och ville att vi skulle ses, trots att jag inte trodde att det skulle bli av så blev jag så glad. Det var skönt att höra från honom och det lindrande mitt självförakt. Dagen efter ställer han in. Det var som att jag igen inte kunde andas
     Der är inte första gången det händer och jag var förberedd, men det är ändå fruktansvärt. Den här gången fick jag dock också en förklaring, han vill inte för då kommer känslorna för mig komma tillbaka och det kan aldrig bli vi.
     Han är inte lycklig där han är nu,  det vet jag. Men hur kan jag gå vidare för att förhoppningsvis lyckas övertala honom. 
    Snälla ge mig pepp och råd, jag saknar verkligen vad vi hade. 

• Svar på tråden Han vågar inte
  • Anonym (Herakles)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-03-20 10:36:56 följande:

Men jag håller med dig Herakles, alla dina förslag är jättebra och jag ska verkligen försöka. Tack för dina tips och råd. 

Och jag fattar också att det känns jättejobbigt! 100%. Har också fått mitt hjärta krossat i det förflutna. Vad jag bara vill få fram är att det också går att komma över men att det kräver lite aktivt jobb. Menar inte att vara överhurtig, bara att det är upp till oss själva att styra över våra liv och inte hänga upp vår lycka på andra. Är övertygad om att du en dag kommer se tillbaka på det här och undra varför i hela fridens du gav så mycket tid och energi åt det.
  • Anonym (Bert)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-02-02 18:58:31 följande:

Han är inte lycklig där han är nu,  det vet jag. Men hur kan jag gå vidare för att förhoppningsvis lyckas övertala honom. 
    Snälla ge mig pepp och råd, jag saknar verkligen vad vi hade. 

Jag tror egentligen inte att det är en förklaring som TS längtar efter, utan att förhållandet ska fortsätta eller att han lämnar sin fru.

Uppenbarligen har han andra planer. Mitt råd: Bryt ihop och gå vidare. Försök låta bli att tänka på honom. Sök dig ut, så småningom.
  • Anonym (Wake up call)

Tänk som så?om han vill komma tillbaka ett tag och sen lämnar dig igen, kommer det bli ännu jobbigare och svårare nästa gång. Det är sant att kärleken är ett beroende och har sin avvänjningstid. Efter det blir allt lättare och tydligare. 

Jag gick igenom ett uppbrott efter 19 års förhållande. I början tänkte jag precis som dig. Jag orkade knappt igenom minut för minut. Efter ca 3-4 månader började det lätta lite och jag kunde koncentrera mig lite mer på andra saker. Hjärnan orkar inte älta hur länge som helst, som tur är. När sedan månaderna går blir det allt mindre, man måste ju fylla sin tid med något annat än ältande. En dag kommer man på sig med att man inte tänkt på personen på en hel dag. Då har man börjat gå vidare.

Tänk på att det inte bara är uppbrott eller skilsmässor som folk måste gå igenom detta. Det är liknande process vid dödsfall.

Hursom tycker jag att du borde gå och prata med någon. Det går lättare att komma igenom processen om man får stöd. Det känns extra viktigt om du är ensam och saknar vänner. Det kan mycket väl vara så att du sörjer så mycket eftersom han var ditt enda stöd, och  att du  känner dig extra ensam utan honom. 

Du behöver inte berätta för en enda människa att du har samtalsstöd. Kom ihåg att ensam inte alltid är starkast. ❤️

• Anonym (...)
    Anonym (Herakles) skrev 2024-03-20 11:23:06 följande:
    Och jag fattar också att det känns jättejobbigt! 100%. Har också fått mitt hjärta krossat i det förflutna. Vad jag bara vill få fram är att det också går att komma över men att det kräver lite aktivt jobb. Menar inte att vara överhurtig, bara att det är upp till oss själva att styra över våra liv och inte hänga upp vår lycka på andra. Är övertygad om att du en dag kommer se tillbaka på det här och undra varför i hela fridens du gav så mycket tid och energi åt det.
    Fast "hänga upp sin lycka på någon annan"? Är man kär så är man ju det, och då känner man en våldsam längtan att få vara med den man är kär i. Och en lika våldsam sorg, när man vet att detta är slut - för alltid... Det är HEMSKT. Men samtidigt naturligt, för att det är vårt medfödda parbildningsprogram som har varit aktiverat. Något som har varit nödvändigt för artens överlevnad. 

Man kan inte bara säga till någon som går igenom den smärtan just nu, att hon "hänger upp sin lycka på någon annan" - för det gör vi alla, när vi är mitt uppe i den här hormonförvirringen. Annars skulle varken du, jag eller TS finnas här idag!
  • Anonym (Varit där)

Håller helt med Anonym(...) Det hjälper inte att ta råd från andra om hur man ska känna eller inte känna. 

Vi har våra känslor och vi har rätt att känna som vi gör. Tror att det bästa man kan göra är att acceptera sina känslor som de är men ändå gå vidare i livet. Ibland kan man behöva någon att prata med (samtalsstöd), något jag verkligen hoppas att du kan få. 

• Anonym (Deppig)
    Anonym (Wake up call) skrev 2024-03-20 13:31:19 följande:

Hursom tycker jag att du borde gå och prata med någon. Det går lättare att komma igenom processen om man får stöd. Det känns extra viktigt om du är ensam och saknar vänner. Det kan mycket väl vara så att du sörjer så mycket eftersom han var ditt enda stöd, och  att du  känner dig extra ensam utan honom. 

Du behöver inte berätta för en enda människa att du har samtalsstöd. Kom ihåg att ensam inte alltid är starkast. ❤️

Halt klart sörjer jag extra för att han var mitt enda stöd, och förmodligen var det också därför jag blev så otroligt förälskad i honom. I en annan tid i livet när jag var mer i balans hade jag förmodligen hanterat allting bättre och på ett annat sätt. Kanske. Men han var (är) verkligen den finaste jag vet. Ville så gärna ha en framtid med honom. 
    Och jag kan inte vara arg på honom, jag borde med tanke på hur länge han har svängt fram och tillbaka och varit otydlig med mig men det går inte. Jag är bara ledsen. Tänker på allt som vi inte hann göra. Vilken mat jag inte hann laga åt honom, vilka ställen vi inte hann besöka. Och det är hela tiden saker i vardagen som påminner om honom. Roliga memes jag vill skicka, nyhetsartiklar som vi har pratat om.

Tack. 
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (...) skrev 2024-03-20 15:09:46 följande:
    Fast "hänga upp sin lycka på någon annan"? Är man kär så är man ju det, och då känner man en våldsam längtan att få vara med den man är kär i. Och en lika våldsam sorg, när man vet att detta är slut - för alltid... Det är HEMSKT. Men samtidigt naturligt, för att det är vårt medfödda parbildningsprogram som har varit aktiverat. Något som har varit nödvändigt för artens överlevnad. 

Nej men jag fattar, vi är vår egen lyckas smed och det är klart att vi blir påverkade av andra och att vi väljer att lita på vissa personer eller ta avstånd från andra.
    Nu valde jag att tro på den här mannen och jag tillät mig att följa mina känslor för att jag trodde på det han sa och visade. 

Men det är precis som du skriver, jag ville bara vara med honom hela tiden och varje dag som vi inte kunde ses var en längtan. Tänkte på honom varje dag när jag vaknade och varje kväll jag gick och la mig. Gör det fortfarande - för den delen. Hade önskat att det gick över. 

När han drog sig undan första gången försökte jag ge mig ut och dejta. Men den enda jag kunde tänka på och jämföra med var honom. Träffade en annan man, förmodligen helt fantastisk och mycket mer pålitlig, han föll för mig och det hade jag nog också gjort för honom om inte mitt hjärta hela tiden var fäst vid den andra mannen. Att vara kär i honom stänger ju liksom alla andra dörrar även hur bra de personerna man möter är. 
    Och jag var väldigt ärlig med den nya mannen - jag hade precis brytit med någon, hade inte sörjt färdigt ännu och var egentligen bara vilsen i mig själv. Så han visste vad han gav sig in i. Och det funkade ju så klart inte eftersom jag inte kunde släppa in honom. 

• Anonym (=)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-03-20 10:27:50 följande:
    Ptja, jag går till jobbet kl 6 på morgonen och kommer hem vid 8 på kvällen. Då är det dags att gå ut med hunden och laga middag. Men jag har hunnit med mitt fritidsintresse under dagen så det är avklarat. Men orken är många gånger ändå slut då.
    Och tro mig, jag har försökt ringa, jag besöker, jag skickar meddelanden. Och det här är till vänner som står mig NÄRA, men när man börjar skapa egna familjer och har sitt eget liv. Det hinns inte med. Jag har ingen egen familj, så jag har tid men mina vänner men när de själva sitter med äkta makar, barn, hus, djur och så vidare - de prioriterar inte en vänskapsrelation då. 
    Det låter som att jag gnäller men jag förstår dem. Hade bara önskat att när jag, för en gångs skull behöver hjälp och stöd hade kunnat få tillbaka vad jag ger dem. För det låter i den här tråden som att jag är osjälvständig, klarar mig inte på egen hand,  Men är det något jag har fått lära mig i livet är det att ta rätt på sig själv, gnäll inte och jobba på. Stå på egna ben. 
    Men nu hade jag så gärna uppskattat någon nära eftersom jag inte mår bra. 
    Är hunden ensam i 14 timmar?
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (=) skrev 2024-03-21 08:55:48 följande:
    Är hunden ensam i 14 timmar?
    Så klart inte 
  • Anonym (=)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-03-21 09:48:53 följande:
    Så klart inte 
    Du går till jobbet kl 6 och kommer hem 20. 
Svar på tråden Han vågar inte