• Anonym (Osäker)

Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet

Hej, 
    Jag trodde aldrig jag skulle skriva något här men jag håller på att bli tokig.

Häromdagen såg jag att min sambo skriver med en kollega väldigt intensivt på snapchat. De är varandras "bästa vänner" på snapchat och har varit det i en månad. Jag frågade vad de skriver om och fick till svar att det är bara vardagliga saker och jobb. Jag förklarade för min sambo att jag blir väldigt orolig och ser inte logiken i att ha sådan intensiv kontakt utanför jobbet och att jag är rädd för att han ska få känslor för henne. Han blev ledsen att jag känner så men han menar att han aldrig kommer få känslor för henne för att hon är mycket äldre och han är inte ett dugg intresserad av henne. Han förklarar för mig att han älskar mig, vill bara leva med mig och ser bara en framtid med mig. Men jag nojjar ändå över detta och känner att jag inte riktigt kan lita på det. Hur skulle ni gjort, lita på honom och bara släppa detta?

• Svar på tråden Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-13 21:10:19 följande:

Nu har han sagt att han tagit bort henne som vän på snapchat och talat om för henne att jag tycker det är jobbigt att de skriver. Hon sa att det var helt okej och att han skulle hälsa till mig att det inte fanns något som helst syfte att ragga eller skapa en relation med honom. Jag väljer att lita på det för att inte förstöra vårt förhållande. Kommer det fram i slutändan att de haft mer kontakt på annat sätt ändå så får jag ta det då. Då är det tack och hej tyvärr, speciellt när han ber mig lita på honom.

Fast här tycker jag att det var otrevligt att din man skyllde på DIG! Jag tänker att era samtal borde vara privata. Denna kvinna borde aldrig ha fått reda på, vad din man och du pratade om sinsemellan, när det gällde henne. Din man borde ha skyllt på något annat, eller inte skyllt på något alls - bara brutit kontakten.
  • Anonym (Kvinna)
    Studentpappa skrev 2024-01-13 20:40:55 följande:
    Ja hur kan du annars ha så bra koll menar du? Du har koll på tillvägagångssätt, vanligaste mötesplatsen, hur det initieras osv. Antingen har du livlig fantasi eller erfarenhet.
    Fast detta är ju inte rocket science. Jag börjar undra om du har någon kvinna överhuvudtaget?
  • Anonym (En man)
    Miooo skrev 2024-01-13 19:58:38 följande:
    De jag känner som varit otrogna har inte varit det av misstag. De har snarare varit på jakt 
    Min erfarenhet är tvärtom. Jag har varit otrogen flera gånger, mitt ex var det flera gånger, kollegor har varit otrogna med mig när jag var singel. Ingen av gångerna var det planerat utan uppstod kemi när man umgicks med andra personer. 
  • Anonym (En man)
    Studentpappa skrev 2024-01-13 20:40:55 följande:
    Ja hur kan du annars ha så bra koll menar du? Du har koll på tillvägagångssätt, vanligaste mötesplatsen, hur det initieras osv. Antingen har du livlig fantasi eller erfarenhet.
    Det finns statistik och böcker om detta. Exempelvis den nakna sanningen som släpptes inte för så länge sedan. Idag är det vanligast att vara otrogen med en kollega. Och olika saker ökar risken för otrohet. Exempelvis att umgås själv med en attraktiv person av andra könet är en risk. Ha låg självkänsla är en risk om man är kvinna. Att vara självsäker är en risk om man är man. Att vara extrovert ökar risken. Att vara introvert minskar risken. 
  • Anonym (En man)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-12 16:08:13 följande:
    Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet

Hej, 
    Jag trodde aldrig jag skulle skriva något här men jag håller på att bli tokig.

Häromdagen såg jag att min sambo skriver med en kollega väldigt intensivt på snapchat. De är varandras "bästa vänner" på snapchat och har varit det i en månad. Jag frågade vad de skriver om och fick till svar att det är bara vardagliga saker och jobb. Jag förklarade för min sambo att jag blir väldigt orolig och ser inte logiken i att ha sådan intensiv kontakt utanför jobbet och att jag är rädd för att han ska få känslor för henne. Han blev ledsen att jag känner så men han menar att han aldrig kommer få känslor för henne för att hon är mycket äldre och han är inte ett dugg intresserad av henne. Han förklarar för mig att han älskar mig, vill bara leva med mig och ser bara en framtid med mig. Men jag nojjar ändå över detta och känner att jag inte riktigt kan lita på det. Hur skulle ni gjort, lita på honom och bara släppa detta?

Det är konstigt att gå och bli bästa vän med en person av motsatt kön samtidigt som man är i ett förhållande. Det betyder att man spenderat mycket tid med den personen och även haft intima samtal (dvs samtal om känslomässiga saker) och på den vägen skapat ett starkt känslomässigt band till en annan person. Det kan ses om en form av otrohet idag så länge som du inte tycker det är ok.

Sen tänker nog inte många på hur den typen av relationer faktiskt kan skada ens förhållande på olika sätt.

Det bästa är oavsett att vara öppen om  vem man pratar med och på vilken nivå man pratar. Dvs om man har känslomässiga samtal med någon så är det bra om man är öppen med det för sin partner. För det är ändå ens partner man i första hand ska söka känslomässigt stöd hos.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (En man) skrev 2024-01-14 01:40:11 följande:

Det är konstigt att gå och bli bästa vän med en person av motsatt kön samtidigt som man är i ett förhållande. Det betyder att man spenderat mycket tid med den personen och även haft intima samtal (dvs samtal om känslomässiga saker) och på den vägen skapat ett starkt känslomässigt band till en annan person. Det kan ses om en form av otrohet idag så länge som du inte tycker det är ok.

Sen tänker nog inte många på hur den typen av relationer faktiskt kan skada ens förhållande på olika sätt.

Det bästa är oavsett att vara öppen om  vem man pratar med och på vilken nivå man pratar. Dvs om man har känslomässiga samtal med någon så är det bra om man är öppen med det för sin partner. För det är ändå ens partner man i första hand ska söka känslomässigt stöd hos.

Ja, jag skulle bli skogstokig om jag fick veta att min man hade pladdrat på en massa känslomässigt och privat med någon "väninna". Allra värst om det inbegrep skitsnack om mig, naturligtvis. Detta skulle vara värre än om han hade haft lite sex med någon på fyllan - någon slampig kvinna som han inte hade minsta intresse av för andra syften.
  • Anonym (Osäker)

Nu var jag för otydlig igen... alltså "bästa vänner" på snapchat, som i att man skickat mest till varandra. Inte hans bästa vän i verkligheten, det är ju jag som är det.
    Jag är i alla fall väldigt glad att han tog bort henne och att hon tycker det var okej och att ingen av de hade avsikten att påbörja någon form av relation. Han menar att han har rent mjöl i påsen och inte skickat något olämpligt till henne. De har bara pratat vardagliga saker och jobb, under arbetstid. På kvällen vill han umgås med mig och han är fortfarande lika kärleksfull som han alltid varit.
    Vi har pratat mycket nu och jag ska ta tag i mina tillitsproblem. 

• Anonym (sådär)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-14 22:12:57 följande:

Nu var jag för otydlig igen... alltså "bästa vänner" på snapchat, som i att man skickat mest till varandra. Inte hans bästa vän i verkligheten, det är ju jag som är det.
    Jag är i alla fall väldigt glad att han tog bort henne och att hon tycker det var okej och att ingen av de hade avsikten att påbörja någon form av relation. Han menar att han har rent mjöl i påsen och inte skickat något olämpligt till henne. De har bara pratat vardagliga saker och jobb, under arbetstid. På kvällen vill han umgås med mig och han är fortfarande lika kärleksfull som han alltid varit.

Mmm men ska vi vara ärliga så VET du fortfarande inte vad som är sant eller falsk, det här är vad han SÄGER inte bekräftad fakta. I praktiken kommer du kommer aldrig kunna veta om det är sant eller ej utan får välja om du vill lita på att det han säger är sant och hoppas på det bästa eller ej.

Så tänk efter när du "jobbar med dig själv", det är inte bra att ha tillitsproblem men det är heller inte bra att vara naiv heller. Det du ska sträva efter är att bli normal, dvs varken för paranoid ELLER naiv som går på vad som helst. 

Det är ganska naturligt att bli misstänksam om ens partner helt plötsligt börjar ha väldigt nära kontakt med någon annan, vår hjärnor är byggda för att märka mönster och lägga märke till sånt som sticker ut från det vanliga. Men att bli misstänksam är ju INTE samma sak som att man TROR att det är fel, det betyder att man helt enkelt inte vet om det är så eller ej.

Ta tex bilbälte, man tar inte på sig det för att man tror att man kommer smälla för då skulle man ju förmodligen inte kliva in i bilen alls, man tar på sig det för att man tror inte alls att man kommer smälla men förstår att man skulle KUNNA smälla och det är ju inte samma sak som att ha tillitsproblem eller vara paranoid, eller hur?
  • Anonym (C)

Bra att min har pratat om det. Sedan förstår jag inte varför fullvuxna människor ska ha snap öht. Om de inte är vänner varför ska de ha snap då? 

Varför inte buda hem kvinnan på fina så ni får snacka och du får dela det roliga också. Går det inte så säg att du vill komma till deras jobb och träffa henne. Tar man upp trollen i solen spricker de. Blir det ett massivt motstånd så känns det fel. Å andra sidan så är det bra om dubbar tag i tillitsproblemen. Heja dig! 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-14 22:12:57 följande:

Nu tycker jag i och för sig inte att du har tillitsproblem bara för att du reagerar över att din man plötslig har en ny intensiv kontakt med en kollega av motsatt kön. Jag tycker det är naturligt och helt i sin ordning att undra över vad de har för relation. Det betyder inte nödvändigtvis att det är nåt misstänksamt. Däremot tycker jag det är naivt att inte undra det minsta lilla. 

Det kanske inte är du som ska ta tag i dina problem. Det kanske är han som ska ta tag i sina. Jag tycker det är respektlöst att plötsligt börja ha intensiv kontakt med en ny kvinnlig kollega. Oavsett om han har något att dölja eller ej så varför vill han göra något som så uppenbart kan oroa sin partner. Det är respektlöst och viktigare för honom att jobba på än din tillit. 
Svar på tråden Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet