• Anonym (Osäker)

Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet

Hej, 
    Jag trodde aldrig jag skulle skriva något här men jag håller på att bli tokig.

Häromdagen såg jag att min sambo skriver med en kollega väldigt intensivt på snapchat. De är varandras "bästa vänner" på snapchat och har varit det i en månad. Jag frågade vad de skriver om och fick till svar att det är bara vardagliga saker och jobb. Jag förklarade för min sambo att jag blir väldigt orolig och ser inte logiken i att ha sådan intensiv kontakt utanför jobbet och att jag är rädd för att han ska få känslor för henne. Han blev ledsen att jag känner så men han menar att han aldrig kommer få känslor för henne för att hon är mycket äldre och han är inte ett dugg intresserad av henne. Han förklarar för mig att han älskar mig, vill bara leva med mig och ser bara en framtid med mig. Men jag nojjar ändå över detta och känner att jag inte riktigt kan lita på det. Hur skulle ni gjort, lita på honom och bara släppa detta?

• Svar på tråden Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet
  • Anonym (Betty)

De är "bästa vänner"? Redan där är det väl nåt fel. Jag och min man är bästa vänner. Det är gundstommen i vårat förhållande. Skulle han ha en annan kvinna som bästa vän så är det över redan där för mig 

• Anonym (Osäker)

Jag har pratat mer med honom och anledningen att de klickat så bra är för att de har samma bakgrund, båda har föräldrar som varit alkoholister. Jag bad honom ta bort henne som vän på snapchat och det gjorde han. De kommer visserligen ha kontakt via jobbet men det får jag leva med. Jag vill tro att han talar sanning, det är mig det är fel på och min misstro. Jag ska ta tag i det problemet.

• Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-13 09:42:24 följande:

Jag har pratat mer med honom och anledningen att de klickat så bra är för att de har samma bakgrund, båda har föräldrar som varit alkoholister. Jag bad honom ta bort henne som vän på snapchat och det gjorde han. De kommer visserligen ha kontakt via jobbet men det får jag leva med. Jag vill tro att han talar sanning, det är mig det är fel på och min misstro. Jag ska ta tag i det problemet.

Det är inte du som har problem som du ska jobba på. Även om man nu kan ha vänner av motsatt kön så är det respektlöst av din partner att ha en som du beskriver "intensiv" kontakt med den här kvinnan och kalla henne för bästa vän. Skulle jag aldrig acceptera. 
  • Anonym (Xyzpts)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-13 09:42:24 följande:

Skönt att ni har kunnat prata med varandra. Det funkar ju inte så bra alla gånger för par med snacket. Nu vet du om att din man delar sin bakgrund som alkoholistbarn ihop med kollegan. De har en gemensam nämnare. Eventuellt ökar din förståelse där. Var dock alert, din intuition stämmer i regel. Bra när du tar tag i en möjlig överdrift av misstro inom dig själv och stärker dig. Tänker du då i banor av egenterapi?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-12 17:53:44 följande:

Nej jag har inte förstått varför han behöver ha kontakt med henne utanför arbetstid. :(

Behöver? Det underliga är väl att han vill det, så intensivt. 

Själv har jag en bästa vän på jobbet, en yngre man som jag har väldigt roligt med. Dels jobbar vi tillsammans en del, dels skriver vi om jobb och många andra saker till varandra på jobbet däremellan, med många skämt.

Efter arbetstid kontaktar vi aldrig varandra, han vill hellre tillbringa tid med sin familj och andra vänner och likadant med mig. Jag spenderar hellre tid med att prata med  familj, släkt och andra vänner eller göra annat, läsa en bok, åka någonstans. Vi har textat varandra för att önska gott nytt år, men det är väl allt. Tänker aldrig på honom från fredag eftermiddag till måndag morgon, eller efter arbetets slut på vardagar.

Din sambo ser personen kanske bara som en vän, men även om det är så, låter det underligt att han vill spendera så mycket av sin fritid på denna kontakt. Varför föredrar han inte att prata med dig i stället? Eller andra vänner? Tonåringar har intensiva kontakter med sina bästisar, men vuxna män? 
  • Dexter dot com

Jag tycker det är svårt att hitta bra vänner så jag hade bett honom bjuda hem henne och lärt känna henne. Hon är ju enl din man en fin människa och det kanske du också tycker och ni också kan bli vänner.

• Anonym (Tanten)

Har han någon annan att prata om sina upplevelser från barndomen? Någon annan som sekt hans bakgrund och därför förstår intuitivt och på ett djupare plan än han kan förklara med ord? Om inte så tycker jag att du är snål och självisk.

Jag har iofs svårt att förstå att man med näbbar och klor håller fast någon som kanske passar bättre med en annan. Jag vill vara den min man väljer framför alla andra kvinnor inte den som fjättrar fast honom. Om man inte ger sin partner friheten att välja så kan man aldrig veta att man är vald och älskad framför alla andra. Det verkar sorgligt att leva så 

• Anonym (Åldersskillnad?)

Hur mkt äldre är den kvinnliga kollegan? Jag hade känt varningsklockorna ringa vanligtvis. Men sen kom jag på att jag själv chattar med yngre kollega. Och det betyder verkligen inget annat än vänskap och han är mkt yngre än mig. 
    Är du orolig så kanske det lättar om du träffar henne?

• Anonym (Osäker)

Jag tror att jag varit lite otydlig, men är svårt att formulera mig när jag mår såhär. Han har inte så intensiv kontakt med henne utanför arbetstid, då vill han spendera tid med mig. Men någon gång har han skickat till henne men den största tiden är under arbetstid. Han säger att han älskar mig och vill leva sitt liv med mig, inte med någon som är 15 år äldre än honom. Det är det jag borde lita på. Jag menar att jag måste prata med en psykolog om mina tillitsproblem.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-13 12:30:23 följande:

Jag tror att jag varit lite otydlig, men är svårt att formulera mig när jag mår såhär. Han har inte så intensiv kontakt med henne utanför arbetstid, då vill han spendera tid med mig. Men någon gång har han skickat till henne men den största tiden är under arbetstid. Han säger att han älskar mig och vill leva sitt liv med mig, inte med någon som är 15 år äldre än honom. Det är det jag borde lita på. Jag menar att jag måste prata med en psykolog om mina tillitsproblem.

Tja, fast man kan ju vilja flörta med någon annan även om man är i en relation. Det är många som har "oskyldiga" jobbflörtar utan att ta det längre än insinuationer. En del tar det till en fysisk nivå också förstås....
Svar på tråden Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet