• Anonym (Osäker)

Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet

Hej, 
    Jag trodde aldrig jag skulle skriva något här men jag håller på att bli tokig.

Häromdagen såg jag att min sambo skriver med en kollega väldigt intensivt på snapchat. De är varandras "bästa vänner" på snapchat och har varit det i en månad. Jag frågade vad de skriver om och fick till svar att det är bara vardagliga saker och jobb. Jag förklarade för min sambo att jag blir väldigt orolig och ser inte logiken i att ha sådan intensiv kontakt utanför jobbet och att jag är rädd för att han ska få känslor för henne. Han blev ledsen att jag känner så men han menar att han aldrig kommer få känslor för henne för att hon är mycket äldre och han är inte ett dugg intresserad av henne. Han förklarar för mig att han älskar mig, vill bara leva med mig och ser bara en framtid med mig. Men jag nojjar ändå över detta och känner att jag inte riktigt kan lita på det. Hur skulle ni gjort, lita på honom och bara släppa detta?

• Svar på tråden Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet
  • Anonym (Xyzpts)
    Cathariiina skrev 2024-01-13 15:52:00 följande:
    Ja, jag tänkte samma när jag läste "Tantens" inlägg. När man väl ÄR tillsammans, och särskilt om man bor ihop och till och med är gifta, så HAR man väl valt varandra? Då ska man väl inte behöva stå ut med, att maken gång på gång på gång umgås med andra kvinnor, och vid varje tillfälle väljer mellan kvinnan ifråga och en själv? Valet ska vara gjort en gång för alla. 
    Yes! I den bästa av världar funkar det så som du säger. Valet ska vara gjort en gång för alla. Ändå, händer det. Gifta män erbjuder sin hand och mer därtill. Om de så är bundna av giftemål, muntliga löften och av osynliga band som skapats av tidens gång. Har varit med om det ett par ggr nu. Stackars fruar som lever i falska föreställningen om en trogen man. 💔
  • Anonym (Xyzpts)

Trogen och kärleksfull lojal man behöver läggas till. 💔

Vilken mytbildning. 😳

• Anonym ((är själv bästis med kollegan))

Jag förstår din situation TS. Kan inte tala utifrån hur ni har det men jag kan berätta min egen erfarenhet. 

Jag skaffade jobb direkt efter examen och blev genast bästis med en av mina kollegor (jag är tjej på 23 år och han man på 37 år). Vi klickar som FAN, arbetar så mycket vi kan tillsammans på jobbet, skriver varje dag utanför jobb tid, träffas privat etc. Och asså... det pågår INGET mellan oss, vi bara klickar jävligt gött (visst, många här kanske har en åsikt om det och tror sig veta bättre men tro mig, det är sanningen punkt slut). 

Min flickvän var i början ganska nojjig över det här, lite orolig just som du. Det gnagde väldigt mycket på oss, på mig. En nyfunnen bästa vän på ena sidan, och mitt livs kärlek på den andra. Men då TS, det är då kommunikation och tillit är viktigt. Om han nu säger att han älskar dig, att du är den enda för honom... lita på honom. Oskyldig tills motsatsen är bevisad. Min flickvän och bästiskollega är även dem typ bästisar nu haha!

Om det ger extra trygghet: Fråga honom om ni kan kolla vad ni skrivit, tillsammans? Inte för att på något vis sätta dit honom utan för att du enbart är nyfiken.
    Fråga lite om henne, kollegan; Vem är hon, hur gammal är hon? Har hon man/fru, barn? 

Fråga att ja, men om nu han och kollegan pratar så mycket, varför inte ses alla tre en dag på en fika? Så får du ett ansikte på personen.

Om han då säger nej till dessa saker, först DÅ kan man börja undra, men annars så ta det lugnt. Så länge du fortfarande är hans högre prioritet och er relation inte går utför på något sätt så vad är problemet? Lita på din partner, om man inte har någon tillit är det väl ändå ingen bärande idé att vara ihop? 

Det är viktigt att man låter varandra ha vänner utanför relationen. Annars blir relationen vingklippt och det börjar gnissla här och var (jag vet av tidigare erfarenheter). Men tilliten och kommunikationen samt lyhördheten är även den viktig. Han måste förstå dig, och din oro, och du måste förstå honom, och hans vänskap. 

Det kommer säkert ordna sig finfint ska du se. 

• Anonym (Tanten)

Det är klart att man kan vara attraherad av andra även om man är i ett långvarigt monogamt förhållande. Jag har aldrig skrivit något annat.
    De flesta vuxna har förmågan att styra sina impulser något så när. Att man väljer bort vänner man känner sig starkt fysiskt attraherad av ser jag som klokt men det betyder inte att man måste välja bort alla av motsatt kön som man klickar med på något plan. 

Jag har samma partner sedan 25 år och så vitt jag vet är vi båda trogna varann. Målet är att berika varandras liv, inte att begränsa det

• Studentpappa
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-01-13 14:49:07 följande:
    Nä, men det behöver inte heller betyda, att lusten att göra det INTE kryper in... Ibland lurar man ju även sig själv när det gäller detta: "Jag ska bara bjuda in honom på en kopp kaffe, det är inget omoraliskt i att dricka kaffe... Vi ska bara sitta nära varandra i soffan, det är inget fel, vi lever väl inte i Afghanistan heller! Vi ska bara se varandra i ögonen och pussas lite..."
    Jag har inte för vana att stöta på mina vänner, och har aldrig haft något problem att ha kvinnliga kompisar. Döljer inget för sambon så det har aldrig varit något problem på våra 20 år ihop.

Att en kopp kaffe lett till ett ligg har aldrig hänt för mig, händer det dig ofta?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Xyzpts)
    Anonym (Tanten) skrev 2024-01-13 17:53:29 följande:

Det är klart att man kan vara attraherad av andra även om man är i ett långvarigt monogamt förhållande. Jag har aldrig skrivit något annat.
    De flesta vuxna har förmågan att styra sina impulser något så när. Att man väljer bort vänner man känner sig starkt fysiskt attraherad av ser jag som klokt men det betyder inte att man måste välja bort alla av motsatt kön som man klickar med på något plan. 

Jag har samma partner sedan 25 år och så vitt jag vet är vi båda trogna varann. Målet är att berika varandras liv, inte att begränsa det

Nu förstår jag bättre hur du menar. Min långa monolog till dig var just det. Väldigt lång. Så tar här fasta på hur hantera attraktionen till en annan man när man är i ett långvarigt monogamt förhållande? För det första är min relation inte slaviskt monogam (min man för in lite annat). Men du har rätt i att människor överlag har karaktär nog att styra sina impulser och sin attraktion till objektet man upplever har allt. För det andra väljer jag manliga vänner som jag klickar med på andra plan än i kvinna-man attraktion. De killarna hamnar på släkting nivå. Äldre än jag eller utgör inget hot på annat sätt i attraktion. Har regeln alltid funkat för mig? Ja, någotsånär med en stark vilja till undantag från regeln i mötet med ett par tilldragande män.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Tanten) skrev 2024-01-13 17:53:29 följande:

+1
  • Anonym (Sorry)
    Studentpappa skrev 2024-01-13 18:25:03 följande:
    Jag har inte för vana att stöta på mina vänner, och har aldrig haft något problem att ha kvinnliga kompisar. Döljer inget för sambon så det har aldrig varit något problem på våra 20 år ihop.

Att en kopp kaffe lett till ett ligg har aldrig hänt för mig, händer det dig ofta?
    Hon har väl ändå inte skrivit att det är så för henne? Ful "debatteknik" att antyda att Kvinna brukar vara otrogen. För övrigt så har hon ju helt rätt. Otrohet börjar med att man tar små steg, som att fika, sitta närmare som sedan eskalerar.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym ((är själv bästis med kollegan)) skrev 2024-01-13 17:42:39 följande:

Jag förstår din situation TS. Kan inte tala utifrån hur ni har det men jag kan berätta min egen erfarenhet. 

Jag skaffade jobb direkt efter examen och blev genast bästis med en av mina kollegor (jag är tjej på 23 år och han man på 37 år). Vi klickar som FAN, arbetar så mycket vi kan tillsammans på jobbet, skriver varje dag utanför jobb tid, träffas privat etc. Och asså... det pågår INGET mellan oss, vi bara klickar jävligt gött (visst, många här kanske har en åsikt om det och tror sig veta bättre men tro mig, det är sanningen punkt slut). 

Min flickvän var i början ganska nojjig över det här, lite orolig just som du. Det gnagde väldigt mycket på oss, på mig. En nyfunnen bästa vän på ena sidan, och mitt livs kärlek på den andra. Men då TS, det är då kommunikation och tillit är viktigt. Om han nu säger att han älskar dig, att du är den enda för honom... lita på honom. Oskyldig tills motsatsen är bevisad. Min flickvän och bästiskollega är även dem typ bästisar nu haha!

Om det ger extra trygghet: Fråga honom om ni kan kolla vad ni skrivit, tillsammans? Inte för att på något vis sätta dit honom utan för att du enbart är nyfiken.
    Fråga lite om henne, kollegan; Vem är hon, hur gammal är hon? Har hon man/fru, barn? 

Fråga att ja, men om nu han och kollegan pratar så mycket, varför inte ses alla tre en dag på en fika? Så får du ett ansikte på personen.

Om han då säger nej till dessa saker, först DÅ kan man börja undra, men annars så ta det lugnt. Så länge du fortfarande är hans högre prioritet och er relation inte går utför på något sätt så vad är problemet? Lita på din partner, om man inte har någon tillit är det väl ändå ingen bärande idé att vara ihop? 

Det är viktigt att man låter varandra ha vänner utanför relationen. Annars blir relationen vingklippt och det börjar gnissla här och var (jag vet av tidigare erfarenheter). Men tilliten och kommunikationen samt lyhördheten är även den viktig. Han måste förstå dig, och din oro, och du måste förstå honom, och hans vänskap. 

Det kommer säkert ordna sig finfint ska du se. 

Fast om du är homosexuell så är det ju en helt annan sak. Då kan det du beskriver med kollegan väl inte vara annorlunda för din flickvän, än om vi andra skulle ha ett nära förhållande med en väninna? Eller om maken skulle ha en nära manlig vän. Man VET ju att man inte konkurrerar om samma bit av sin partner då. 
  • Miooo
    Anonym (Sorry) skrev 2024-01-13 19:11:16 följande:
    Hon har väl ändå inte skrivit att det är så för henne? Ful "debatteknik" att antyda att Kvinna brukar vara otrogen. För övrigt så har hon ju helt rätt. Otrohet börjar med att man tar små steg, som att fika, sitta närmare som sedan eskalerar.
    Visst kan det börja så men det är ingen naturlig följd som inte går att kontrollera. 
Svar på tråden Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet