Jag förstår din situation TS. Kan inte tala utifrån hur ni har det men jag kan berätta min egen erfarenhet.
Jag skaffade jobb direkt efter examen och blev genast bästis med en av mina kollegor (jag är tjej på 23 år och han man på 37 år). Vi klickar som FAN, arbetar så mycket vi kan tillsammans på jobbet, skriver varje dag utanför jobb tid, träffas privat etc. Och asså... det pågår INGET mellan oss, vi bara klickar jävligt gött (visst, många här kanske har en åsikt om det och tror sig veta bättre men tro mig, det är sanningen punkt slut).
Min flickvän var i början ganska nojjig över det här, lite orolig just som du. Det gnagde väldigt mycket på oss, på mig. En nyfunnen bästa vän på ena sidan, och mitt livs kärlek på den andra. Men då TS, det är då kommunikation och tillit är viktigt. Om han nu säger att han älskar dig, att du är den enda för honom... lita på honom. Oskyldig tills motsatsen är bevisad. Min flickvän och bästiskollega är även dem typ bästisar nu haha!
Om det ger extra trygghet: Fråga honom om ni kan kolla vad ni skrivit, tillsammans? Inte för att på något vis sätta dit honom utan för att du enbart är nyfiken.
Fråga lite om henne, kollegan; Vem är hon, hur gammal är hon? Har hon man/fru, barn?
Fråga att ja, men om nu han och kollegan pratar så mycket, varför inte ses alla tre en dag på en fika? Så får du ett ansikte på personen.
Om han då säger nej till dessa saker, först DÅ kan man börja undra, men annars så ta det lugnt. Så länge du fortfarande är hans högre prioritet och er relation inte går utför på något sätt så vad är problemet? Lita på din partner, om man inte har någon tillit är det väl ändå ingen bärande idé att vara ihop?
Det är viktigt att man låter varandra ha vänner utanför relationen. Annars blir relationen vingklippt och det börjar gnissla här och var (jag vet av tidigare erfarenheter). Men tilliten och kommunikationen samt lyhördheten är även den viktig. Han måste förstå dig, och din oro, och du måste förstå honom, och hans vänskap.
Det kommer säkert ordna sig finfint ska du se.