• Anonym (Osäker)

Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet

Hej, 
    Jag trodde aldrig jag skulle skriva något här men jag håller på att bli tokig.

Häromdagen såg jag att min sambo skriver med en kollega väldigt intensivt på snapchat. De är varandras "bästa vänner" på snapchat och har varit det i en månad. Jag frågade vad de skriver om och fick till svar att det är bara vardagliga saker och jobb. Jag förklarade för min sambo att jag blir väldigt orolig och ser inte logiken i att ha sådan intensiv kontakt utanför jobbet och att jag är rädd för att han ska få känslor för henne. Han blev ledsen att jag känner så men han menar att han aldrig kommer få känslor för henne för att hon är mycket äldre och han är inte ett dugg intresserad av henne. Han förklarar för mig att han älskar mig, vill bara leva med mig och ser bara en framtid med mig. Men jag nojjar ändå över detta och känner att jag inte riktigt kan lita på det. Hur skulle ni gjort, lita på honom och bara släppa detta?

• Svar på tråden Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet
  • Anonym ((är själv bästis med kollegan))
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-01-13 19:41:05 följande:
    Fast om du är homosexuell så är det ju en helt annan sak. Då kan det du beskriver med kollegan väl inte vara annorlunda för din flickvän, än om vi andra skulle ha ett nära förhållande med en väninna? Eller om maken skulle ha en nära manlig vän. Man VET ju att man inte konkurrerar om samma bit av sin partner då. 
    Ja nu är det bara så att jag är inte homosexuell, jag är bi. Och sedan tänker jag att om man tänker med hjärnan (och inte med kuken) så är det inga problem oavsett vilket kön man är eller inte är. Lite simpel hederlighet, helt enkelt. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym ((är själv bästis med kollegan)) skrev 2024-01-15 18:03:18 följande:
    Ja nu är det bara så att jag är inte homosexuell, jag är bi. Och sedan tänker jag att om man tänker med hjärnan (och inte med kuken) så är det inga problem oavsett vilket kön man är eller inte är. Lite simpel hederlighet, helt enkelt. 
    Förutom det "lilla" problemet med att alla inte är hederliga och de som inte är det går sällan runt med en T-shirt som det står "ohederlig" på. Och att dessa ohederliga typer sällan erkänner att de varit ohederliga när de blir påkomna för det ingår ju i bristen på hederlighet att man inte säger som det är... typ.

Jag har både väninnor sen många år som jag inte satt på och många med attraktiva kollegor som jag heller inte satt på... dock fattar jag ju att bara för att jag inte gjort det så betyder ju inte det att jag inte skulle kunna det sett ur min partners perspektiv och beter mig därefter.

Förtroende är inte gratis, det är något man gör sig förtjänt av genom hur man beter sig. Och skiter man i att ta hänsyn till det så kan man ju inte förvänta sig att få andras förtroende.
  • Anonym (Xyzpts)
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-01-14 01:51:51 följande:
    Ja, jag skulle bli skogstokig om jag fick veta att min man hade pladdrat på en massa känslomässigt och privat med någon "väninna". Allra värst om det inbegrep skitsnack om mig, naturligtvis. Detta skulle vara värre än om han hade haft lite sex med någon på fyllan - någon slampig kvinna som han inte hade minsta intresse av för andra syften.

Javisst, men allra värst är om kontakten med en tredje part inkluderar djupa känslomässiga samtal OCH vidlyftigt och häftigt sex. 

Lägg därtill i ekvationen att lite sex i fyllan med en slampig kvinna mycket väl kan utvecklas till något nytt. Din man kan ha ändrat sin preferens och attraheras av promiskuösa kvinnor. 

Rent generellt förstår jag dock exakt var du står värderingsmässigt och vad du menar.
    Studier visar dessutom att kvinnor tar känslomässig otrohet hårdare än män gör. Männen å sin sida tar i regel sexuell otrohet hårdare än kvinnor gör. 

• Anonym (Xyzpts)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-14 22:12:57 följande:

Nu var jag för otydlig igen... alltså "bästa vänner" på snapchat, som i att man skickat mest till varandra. Inte hans bästa vän i verkligheten, det är ju jag som är det.
    Jag är i alla fall väldigt glad att han tog bort henne och att hon tycker det var okej och att ingen av de hade avsikten att påbörja någon form av relation. Han menar att han har rent mjöl i påsen och inte skickat något olämpligt till henne. De har bara pratat vardagliga saker och jobb, under arbetstid. På kvällen vill han umgås med mig och han är fortfarande lika kärleksfull som han alltid varit.
    Vi har pratat mycket nu och jag ska ta tag i mina tillitsproblem. 

Okej! Gott så långt. Betänk bara, och det här säger jag ej i syfte späda på din misstänksamhet, din man kan ha bytt kommunikationsform med sin kollega. En ny mobil med kontantkort som aldrig visas, ett nytt konto osv. På något sätt skulle jag i motsvarande nog vilja stämma av med kollegan om graden av kontakt. Allra bäst vore så klart att som någon föreslagit träffa kollegan på ett gemensamt samkväm på jobbet eller dylikt. Ges mer fakta på bordet helt enkelt! Däremot aldrig i svartsjukedramer eller på anklagande sätt. Mer en nyfiken ton och hållning från din sida 

Ger dig samtidigt ett komplett omvänt råd! Välj din väg i vad som passar din personlighet och dina värderingar allra bäst. Satsa på och stärk din relation med din man. Låt honom öppna sig känslomässigt så mycket ni båda vill, bli varandras bästa vänner OCH satsa på varandra. Ni blir då närmast ett ointagligt fort tillsammans. Ett riktigt dreamteam! Lycka till! 
  • Anonym (Osäker)

Jag är väl medveten om att kommunikationen mellan dom kan ske via mail eller annat sätt och det har jag talat om för honom. Men jag väljer att lita på honom i det här fallet då han fortfarande är lika kärleksfull som tidigare och jag har egentligen inget belägg för att han skulle ha varit otrogen. Den kvinnliga kollegan bor ca 30 mil ifrån oss så en fika eller så skulle vara svårt att få till. Kommer det fram senare att han fått känslor för den här personen så kommer jag självklart bli förkrossad. Men att gå runt och oroa mig nu, när jag inte vet om de har kontakt eller inte, kommer bara att skada vårt förhållande. 
    Har han inte sagt sanningen så kommer den nog komma fram till slut tror jag!

• Anonym (Osäker)

Hur gör ni andra? Litar ni på er partner till 100%?

• Anonym (Osäker)

Jag väljer självklart inte att vara naiv, jag är fortfarande lite misstänksam. Men nu vet han hur jag reagerar på sådana grejer och jag har talat om för honom att väljer han att ljuga för mig så är det tack och hej tyvärr.

• Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-16 15:06:30 följande:

Hur gör ni andra? Litar ni på er partner till 100%?

Om han plötsligt fick en nära kvinnlig kollega som han började ha regelbunden kontakt med på sociala medier så skulle jag ha svårt att lita även om han sa att set bara var vänner. Vet hur vanligt det är med otrohet och vet att det börjar just så här väldigt ofta också. 

Det behöver inte ha hänt nåt mellan din man och kvinnan. Men nån slags flirt/spänning har de nog haft. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-16 14:47:22 följande:

Jag är väl medveten om att kommunikationen mellan dom kan ske via mail eller annat sätt och det har jag talat om för honom. Men jag väljer att lita på honom i det här fallet då han fortfarande är lika kärleksfull som tidigare och jag har egentligen inget belägg för att han skulle ha varit otrogen. Den kvinnliga kollegan bor ca 30 mil ifrån oss så en fika eller så skulle vara svårt att få till. Kommer det fram senare att han fått känslor för den här personen så kommer jag självklart bli förkrossad. Men att gå runt och oroa mig nu, när jag inte vet om de har kontakt eller inte, kommer bara att skada vårt förhållande. 
    Har han inte sagt sanningen så kommer den nog komma fram till slut tror jag!

Tyvärr kommer ju inte alltid  sanningen fram
  • Anonym (Osäker)

Jag anser inte att det behöver ha varit någon spänning eller så mellan dom. De har en gemensam bakgrund, jag delar inte samma bakgrund som min sambo och därför har jag även svårt att förstå hur det varit för honom. Att han pratar med någon annan om det gör inte mig något. Men självklart har jag svårare att lita på honom nu men som sagt, jag väljer att försöka lita på honom för att inte skada vårt förhållande. Hur skulle ni som menar att man inte ska lita på partnern om den haft intensiv kontakt med någon av motsatt kön?

Svar på tråden Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet