Inlägg från: Anonym (Betty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betty)

Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet

De är "bästa vänner"? Redan där är det väl nåt fel. Jag och min man är bästa vänner. Det är gundstommen i vårat förhållande. Skulle han ha en annan kvinna som bästa vän så är det över redan där för mig 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-13 09:42:24 följande:

Jag har pratat mer med honom och anledningen att de klickat så bra är för att de har samma bakgrund, båda har föräldrar som varit alkoholister. Jag bad honom ta bort henne som vän på snapchat och det gjorde han. De kommer visserligen ha kontakt via jobbet men det får jag leva med. Jag vill tro att han talar sanning, det är mig det är fel på och min misstro. Jag ska ta tag i det problemet.

Det är inte du som har problem som du ska jobba på. Även om man nu kan ha vänner av motsatt kön så är det respektlöst av din partner att ha en som du beskriver "intensiv" kontakt med den här kvinnan och kalla henne för bästa vän. Skulle jag aldrig acceptera. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-14 22:12:57 följande:

Nu var jag för otydlig igen... alltså "bästa vänner" på snapchat, som i att man skickat mest till varandra. Inte hans bästa vän i verkligheten, det är ju jag som är det.
    Jag är i alla fall väldigt glad att han tog bort henne och att hon tycker det var okej och att ingen av de hade avsikten att påbörja någon form av relation. Han menar att han har rent mjöl i påsen och inte skickat något olämpligt till henne. De har bara pratat vardagliga saker och jobb, under arbetstid. På kvällen vill han umgås med mig och han är fortfarande lika kärleksfull som han alltid varit.
    Vi har pratat mycket nu och jag ska ta tag i mina tillitsproblem. 

Nu tycker jag i och för sig inte att du har tillitsproblem bara för att du reagerar över att din man plötslig har en ny intensiv kontakt med en kollega av motsatt kön. Jag tycker det är naturligt och helt i sin ordning att undra över vad de har för relation. Det betyder inte nödvändigtvis att det är nåt misstänksamt. Däremot tycker jag det är naivt att inte undra det minsta lilla. 

Det kanske inte är du som ska ta tag i dina problem. Det kanske är han som ska ta tag i sina. Jag tycker det är respektlöst att plötsligt börja ha intensiv kontakt med en ny kvinnlig kollega. Oavsett om han har något att dölja eller ej så varför vill han göra något som så uppenbart kan oroa sin partner. Det är respektlöst och viktigare för honom att jobba på än din tillit. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-16 15:06:30 följande:

Hur gör ni andra? Litar ni på er partner till 100%?

Om han plötsligt fick en nära kvinnlig kollega som han började ha regelbunden kontakt med på sociala medier så skulle jag ha svårt att lita även om han sa att set bara var vänner. Vet hur vanligt det är med otrohet och vet att det börjar just så här väldigt ofta också. 

Det behöver inte ha hänt nåt mellan din man och kvinnan. Men nån slags flirt/spänning har de nog haft. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-16 14:47:22 följande:

Jag är väl medveten om att kommunikationen mellan dom kan ske via mail eller annat sätt och det har jag talat om för honom. Men jag väljer att lita på honom i det här fallet då han fortfarande är lika kärleksfull som tidigare och jag har egentligen inget belägg för att han skulle ha varit otrogen. Den kvinnliga kollegan bor ca 30 mil ifrån oss så en fika eller så skulle vara svårt att få till. Kommer det fram senare att han fått känslor för den här personen så kommer jag självklart bli förkrossad. Men att gå runt och oroa mig nu, när jag inte vet om de har kontakt eller inte, kommer bara att skada vårt förhållande. 
    Har han inte sagt sanningen så kommer den nog komma fram till slut tror jag!

Tyvärr kommer ju inte alltid  sanningen fram
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-16 20:58:36 följande:

Jag anser inte att det behöver ha varit någon spänning eller så mellan dom. De har en gemensam bakgrund, jag delar inte samma bakgrund som min sambo och därför har jag även svårt att förstå hur det varit för honom. Att han pratar med någon annan om det gör inte mig något. Men självklart har jag svårare att lita på honom nu men som sagt, jag väljer att försöka lita på honom för att inte skada vårt förhållande. Hur skulle ni som menar att man inte ska lita på partnern om den haft intensiv kontakt med någon av motsatt kön?

Det är väl han som skadat förhållandet som håller på och chattar med en annan kvinna
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-16 20:58:36 följande:

Jag anser inte att det behöver ha varit någon spänning eller så mellan dom. De har en gemensam bakgrund, jag delar inte samma bakgrund som min sambo och därför har jag även svårt att förstå hur det varit för honom. Att han pratar med någon annan om det gör inte mig något. Men självklart har jag svårare att lita på honom nu men som sagt, jag väljer att försöka lita på honom för att inte skada vårt förhållande. Hur skulle ni som menar att man inte ska lita på partnern om den haft intensiv kontakt med någon av motsatt kön?

Jag skulle nästan bli lika sårad som om han var otrogen om han hade en kvinnlig vän som han kunde anförtro sig/prata med på ett sätt som han inte kunde prata med mig på. Man måste inte ha varit med om exakt samma saker för att kunna tala och lyssna med varandra. 

Jag menar på att man inte kan lita på en partner som har intensiv kontakt med en kvinna av den anledningen att förtroendet är redan brutet oavsett om han varit otrogen eller inte. 

Bara att han har den kontakten. Redan där har vi sveket. Det räcker för mig. Det spelar ingen roll att inget har hänt. För det har hänt nåt. De har haft intensiv kontakt och anförtror sig saker till varandra. 

Och alla borde veta att de flesta partner blir oroliga om ens partner plötsligt har nån bästis av motsatt kön. Och varför vill man göra sin partner orolig? Varför vill din man med flit göra dig orolig? Förstår du inte att det är respektlöst redan där.

Och sedan är det så vad folk än skriver här i tråden. Att det har självklart varit någon sorts spänning eller flirt mellan dem. Jag tror att i 98 % av alla sådana här fall så är det så. Det kanske inte har hänt nåt och det kanske inte kommer hända nåt. Men nån slags spänning finns det garanterat i majoriteten av de här fallen. Annars håller man  inte på sådär.

Inte sjutton skulle jag plötsligt börja messa intensivt med nån manlig kollega och göra min sambo orolig. Ändå gången man vill riskera det är om spänningen överstiger samvetet. 
  • Anonym (Betty)

Men vänta nu. De har bara haft kontakt på arbetstid. Men de har ju haft kontakt på snapchat skrev du? Och skrivit vardagliga saker om jobbet och typ saker som "hur är läget". Och anledningen till att de skrivit om allt detta på snapchat under arbetstid är vilken?

Jag menar på att om jag vill prata med min kollega på jobbet så går jag väl och pratar med min kollega på jobbet. Jag skaffar inte snapchat och snappar henne iistället. När jag stött ihop med någon frågar jag hur läget är. Jag messar inte kollegorna och skriver det

• Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-17 20:44:05 följande:

Jag inser nu att jag har nog startat den här tråden då jag var väldigt ledsen och ser nu att jag skrivit fel i rubriken. De har inte haft kontakt utanför jobbtid, enbart under arbetstid och mest pratat arbete och vardagliga saker. 
    I alla fall så har han väl inte gjort något fel, att ha kontakt med en vän eller kollega är väl inte otrohet, i alla fall inte enligt mig. Men efter att vi pratat så förstår jag att han är ledsen över det och att jag reagerade så starkt på det. Jag kommer såklart vara misstänksam mot honom men vi väljer att fokusera på vårt förhållande från och med nu. Jag har haft ett jobbigt år i övrigt och har kanske inte fokuserat så mycket på vårt förhållande som det kanske har behövts. Det är såklart ingen ursäkt för att han skulle ha sökt något från annat håll. Men jag inser att man måste vårda förhållandet om det ska hålla. Frågar jag vem han skriver med så visar han, så nog vill han också att det ska bli bra. Jag bara undrar hur ni andra skulle gjort?

Nyss var det ju så att de hade så mycket att prata om för att de hade liknande uppväxt. Men nu är det bara arbete de har pratat om. På snap. Under den faktiska arbetstiden. Ja visst, att prata arbete med en kollega under arbetstid låter faktiskt som något som alla gör. Jag pratar massor av jobb med mina kollegor på arbetstid. Men varöfr behövde de snap till det? Jag pratar jobb med mina kollegor face to face.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-18 06:15:49 följande:

Hon jobbar ca 30 mil ifrån där vi bor, så att gå och prata face to face blir svårt. Anledningen att de klickade från början var den gemensamma bakgrunden. Men enligt honom pratar de bara om vardagliga saker och jobb på snap. Han menar att han gjort allt jag vill nu genom att ta bort henne med mera. Han säger också att han känner sig som värsta boven som egentligen inte gjort något fel. Men det kanske är ett dåligt tecken, jag vet inte, jag har aldrig varit med om det här tidigare. Men ni som tycker att jag är naiv, vad tycker ni jag ska göra? Jag mår ju dåligt av att gå runt och oroa mig.

Du som hade en flickvän som gjort likadant, hur gick ni vidare?

Jag tycker att han borde känna sig som värsta boven och jag tycker visst att han har gjort fel. Jag tycker att han redan passerar en gräns genom att ha denna typ av kontakt med henne. Det skulle för mig varit ett sorts svek.

Ett svek behöver inte nödvändigtvis vara att man varit otrogen. Och det är det han säkert menar med att "han känner sig som värsta boven trots att hanninte gjort nåt fel". Då menar han fel som i otrogen. Och det kanske stämmer att han inte varit otrogen. Men han förstår då tydligen inte att man kan svika någon på andra vis också. Att ha den kontakten med en kvinnlig kollega kan vara ett svek för en partner. 
Svar på tråden Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet