Inlägg från: Anonym (Kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna)

Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet

Anonym (Cell) skrev 2024-01-12 17:43:17 följande:

Har han ett jobb som innebär att man behöver ha kontakt med kollegorna efter arbetsti?  Antagligen har dom klickat och gillar varandra skulle jag tro?.. sen behöver det inte betyda att dom är intresserade av varandra på det sexuella planet utan har blivit riktigt goda vänne. 

Ja, men om man är i ett förhållande kan man inte ha sådana nära vänskapsrelationer med personer av det motsatta könet. Såvida inte ens partner accepterar det förstås, och kanske har sådana kontakter själv. Men så är det ju inte i TS' fall.

Tråkigt är det. Jag hade en fin internetvänskap (vi hade inte ens setts i verkligheten, vi var bara facebookvänner) med en man, han var intelligent, allmänbildad och hade humor. Vi hade mycket kul tillsammans på Facebook, pratade och skojade varje dag i några månader... Men så kom ett mess från honom, där det stod att hans flickvän hade tagit illa upp, och att han måste blocka mig nu. Vilket han också gjorde. 

Jag blev jätteledsen..! Men samtidigt, kan jag verkligen - säga handen på hjärtat - att jag inte hade haft minsta lilla tanke på att han och jag..? Nä. Det kan jag inte. Jag började bli lite FÖR glad varje gång jag såg hans avatar under klocksymbolen (som visar att man fått ett meddelande). Och jag hade börjat googla på hans namn för att hitta foton och videos där han var med, jag började tycka att han var så snygg, jag blev varm i hjärtat när jag såg en bild av honom...

Det blir lätt så, när man har mycket (positiv och givande) kontakt med någon av det motsatta könet. Detta _vet_ man i andra länder, och därför tillåts det inte från början.
  • Anonym (Kvinna)
    Studentpappa skrev 2024-01-13 14:17:38 följande:

Jag har fått många kompisar via jobbet i alla år, både manliga och kvinnliga. Varför skulle man inte kunna bli riktig vän med en kollega?

Det behöver ju inte betyda att man vill göka bara därför.

Nä, men det behöver inte heller betyda, att lusten att göra det INTE kryper in... Ibland lurar man ju även sig själv när det gäller detta: "Jag ska bara bjuda in honom på en kopp kaffe, det är inget omoraliskt i att dricka kaffe... Vi ska bara sitta nära varandra i soffan, det är inget fel, vi lever väl inte i Afghanistan heller! Vi ska bara se varandra i ögonen och pussas lite..."
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym ((är själv bästis med kollegan)) skrev 2024-01-13 17:42:39 följande:

Jag förstår din situation TS. Kan inte tala utifrån hur ni har det men jag kan berätta min egen erfarenhet. 

Jag skaffade jobb direkt efter examen och blev genast bästis med en av mina kollegor (jag är tjej på 23 år och han man på 37 år). Vi klickar som FAN, arbetar så mycket vi kan tillsammans på jobbet, skriver varje dag utanför jobb tid, träffas privat etc. Och asså... det pågår INGET mellan oss, vi bara klickar jävligt gött (visst, många här kanske har en åsikt om det och tror sig veta bättre men tro mig, det är sanningen punkt slut). 

Min flickvän var i början ganska nojjig över det här, lite orolig just som du. Det gnagde väldigt mycket på oss, på mig. En nyfunnen bästa vän på ena sidan, och mitt livs kärlek på den andra. Men då TS, det är då kommunikation och tillit är viktigt. Om han nu säger att han älskar dig, att du är den enda för honom... lita på honom. Oskyldig tills motsatsen är bevisad. Min flickvän och bästiskollega är även dem typ bästisar nu haha!

Om det ger extra trygghet: Fråga honom om ni kan kolla vad ni skrivit, tillsammans? Inte för att på något vis sätta dit honom utan för att du enbart är nyfiken.
    Fråga lite om henne, kollegan; Vem är hon, hur gammal är hon? Har hon man/fru, barn? 

Fråga att ja, men om nu han och kollegan pratar så mycket, varför inte ses alla tre en dag på en fika? Så får du ett ansikte på personen.

Om han då säger nej till dessa saker, först DÅ kan man börja undra, men annars så ta det lugnt. Så länge du fortfarande är hans högre prioritet och er relation inte går utför på något sätt så vad är problemet? Lita på din partner, om man inte har någon tillit är det väl ändå ingen bärande idé att vara ihop? 

Det är viktigt att man låter varandra ha vänner utanför relationen. Annars blir relationen vingklippt och det börjar gnissla här och var (jag vet av tidigare erfarenheter). Men tilliten och kommunikationen samt lyhördheten är även den viktig. Han måste förstå dig, och din oro, och du måste förstå honom, och hans vänskap. 

Det kommer säkert ordna sig finfint ska du se. 

Fast om du är homosexuell så är det ju en helt annan sak. Då kan det du beskriver med kollegan väl inte vara annorlunda för din flickvän, än om vi andra skulle ha ett nära förhållande med en väninna? Eller om maken skulle ha en nära manlig vän. Man VET ju att man inte konkurrerar om samma bit av sin partner då. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-13 21:10:19 följande:

Nu har han sagt att han tagit bort henne som vän på snapchat och talat om för henne att jag tycker det är jobbigt att de skriver. Hon sa att det var helt okej och att han skulle hälsa till mig att det inte fanns något som helst syfte att ragga eller skapa en relation med honom. Jag väljer att lita på det för att inte förstöra vårt förhållande. Kommer det fram i slutändan att de haft mer kontakt på annat sätt ändå så får jag ta det då. Då är det tack och hej tyvärr, speciellt när han ber mig lita på honom.

Fast här tycker jag att det var otrevligt att din man skyllde på DIG! Jag tänker att era samtal borde vara privata. Denna kvinna borde aldrig ha fått reda på, vad din man och du pratade om sinsemellan, när det gällde henne. Din man borde ha skyllt på något annat, eller inte skyllt på något alls - bara brutit kontakten.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-01-13 21:10:19 följande:

Nu har han sagt att han tagit bort henne som vän på snapchat och talat om för henne att jag tycker det är jobbigt att de skriver. Hon sa att det var helt okej och att han skulle hälsa till mig att det inte fanns något som helst syfte att ragga eller skapa en relation med honom. Jag väljer att lita på det för att inte förstöra vårt förhållande. Kommer det fram i slutändan att de haft mer kontakt på annat sätt ändå så får jag ta det då. Då är det tack och hej tyvärr, speciellt när han ber mig lita på honom.

Fast här tycker jag att det var otrevligt att din man skyllde på DIG! Jag tänker att era samtal borde vara privata. Denna kvinna borde aldrig ha fått reda på, vad din man och du pratade om sinsemellan, när det gällde henne. Din man borde ha skyllt på något annat, eller inte skyllt på något alls - bara brutit kontakten.
  • Anonym (Kvinna)
    Studentpappa skrev 2024-01-13 20:40:55 följande:
    Ja hur kan du annars ha så bra koll menar du? Du har koll på tillvägagångssätt, vanligaste mötesplatsen, hur det initieras osv. Antingen har du livlig fantasi eller erfarenhet.
    Fast detta är ju inte rocket science. Jag börjar undra om du har någon kvinna överhuvudtaget?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (En man) skrev 2024-01-14 01:40:11 följande:

Det är konstigt att gå och bli bästa vän med en person av motsatt kön samtidigt som man är i ett förhållande. Det betyder att man spenderat mycket tid med den personen och även haft intima samtal (dvs samtal om känslomässiga saker) och på den vägen skapat ett starkt känslomässigt band till en annan person. Det kan ses om en form av otrohet idag så länge som du inte tycker det är ok.

Sen tänker nog inte många på hur den typen av relationer faktiskt kan skada ens förhållande på olika sätt.

Det bästa är oavsett att vara öppen om  vem man pratar med och på vilken nivå man pratar. Dvs om man har känslomässiga samtal med någon så är det bra om man är öppen med det för sin partner. För det är ändå ens partner man i första hand ska söka känslomässigt stöd hos.

Ja, jag skulle bli skogstokig om jag fick veta att min man hade pladdrat på en massa känslomässigt och privat med någon "väninna". Allra värst om det inbegrep skitsnack om mig, naturligtvis. Detta skulle vara värre än om han hade haft lite sex med någon på fyllan - någon slampig kvinna som han inte hade minsta intresse av för andra syften.
Svar på tråden Min sambo har intensiv kontakt med en kollega utanför jobbet