• Anonym (?)

Krig i Sverige

Nu har Carl-Oskar Bohlin gått ut med att det med stor sannolikhet kommer bli krig i Sverige. 

Jag känner mig extremt oroad. Hur hanterar man detta? Vad gör man? Är det värt att spendera sin sista tid på jobb eller ska man fokusera på sin familj nu istället när slutet är nära?

• Svar på tråden Krig i Sverige
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 20:27:03 följande:
    Visst visst, men för att det ska tas på allvar så behövs en arme också. Det är ju den detaljen som inte går i hopp.

Du kan inte förlora ett krig mot Ukraina och sedan direkt efteråt anfalla Nato på något seriöst sätt.

Ändå tycks både Nato och Sverige vara oroliga för just den saken.

Nu lämnar jag det här getingboet!

Allt gott!

//
    Putin
    Ok så massor med extrema påståenden och inga källor och flyr så fort det blir lite jobbigt. Diskussion med rysstroll blir alltid totalt meningslöst. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 20:27:03 följande:
    Visst visst, men för att det ska tas på allvar så behövs en arme också. Det är ju den detaljen som inte går i hopp.

Du kan inte förlora ett krig mot Ukraina och sedan direkt efteråt anfalla Nato på något seriöst sätt.

Ändå tycks både Nato och Sverige vara oroliga för just den saken.

Nu lämnar jag det här getingboet!

Allt gott!

//
    Putin
    Man kan bedriva flerfrontskrig och naturligtvis finns också möjligheten att Ryssland vinner över Ukraina. Men det kommer då inte vara en stolt och stark stridsmakt med miljontals soldater redo att traska vidare mot övriga länder. 

Förstår att det här påverkansförsöket föll illa ut. Jag tycker det är tråkigt att ni inte kan vara vänner med oss istället. Jag hade mycket hellre skrålat till tonerna av "Moskau" och druckit vodka tillsammans. Men det går inte så länge ni försöker utöka ert löjligt stora land. Be Putin att tagga ner lite.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Mm) skrev 2024-01-07 20:31:37 följande:
    Ok så massor med extrema påståenden och inga källor och flyr så fort det blir lite jobbigt. Diskussion med rysstroll blir alltid totalt meningslöst. 
    Haha, ja det var det jag kände. Meningslöst att argumentera mer, det går i cirklar efter ett tag.

Ge det några månader så kan vi ta en diskussion igen om läget!
  • Anonym (sure, sure)
    Tow2Mater skrev 2024-01-07 20:28:16 följande:
    Tysklad tror vi har 6-10 år, Polen tror 3 år.

Mindre än 36 månader. Så lång tid kan vi ha på oss innan Ryssland står berett att angripa Natos medlemsstater i öst. Det konstaterade Jacek Siewiera, chef för Polens nationella säkerhetsbyrå och statssekreterare i presidentkansliet i början av december.

www.aftonbladet.se/ledare/a/5B5jdb/darfor-bor-vi-lana-till-hogre-forsvarsanslag
    Poängen är att Sverige inte står ensamma, som TS förespeglar. Vi sitter säkra skrev jag, i meningen att ingen kommer ignorera om Ryssland anfaller Sverige.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-01-07 20:39:48 följande:
    Haha, ja det var det jag kände. Meningslöst att argumentera mer, det går i cirklar efter ett tag.

Ge det några månader så kan vi ta en diskussion igen om läget!
    Ger du inte källor till din påståenden så nej tack. Då kan jag lika gärna diskutera om världen styrs av ödlomänniskor. Jag gav dig källor, du gav inga. 
    Det är du som gör diskussionen meningslös. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (sure, sure) skrev 2024-01-07 20:40:10 följande:
    Poängen är att Sverige inte står ensamma, som TS förespeglar. Vi sitter säkra skrev jag, i meningen att ingen kommer ignorera om Ryssland anfaller Sverige.
    Nej det stämmer. Europa är i det här tillsammans. Att tvingas in i korrupta förtryckande Rysslands intressesfär kommer vi alla förlora på och tillsammans är vi starka. Ryssland ekonomi är i nivå med Italiens och vi har betydligt mycket större befolkning i Europa, en annan viktig faktor är att ryssland står utan vänner.    
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mm) skrev 2024-01-07 20:52:14 följande:
    Nej det stämmer. Europa är i det här tillsammans. Att tvingas in i korrupta förtryckande Rysslands intressesfär kommer vi alla förlora på och tillsammans är vi starka. Ryssland ekonomi är i nivå med Italiens och vi har betydligt mycket större befolkning i Europa, en annan viktig faktor är att ryssland står utan vänner.    
    Ryssland har dock vänner. Kinas president sa nyligen att Kina och Ryssland har nu stärkt sina band. Ryssland har också goda relationer och samarbeten med Iran och Nordkorea. 
  • Dr Nail

Chilla. Gå ut och njut av snön istället. Det värsta som kommer att hända är årets skörd av mellobidrag. 

Blir inget krig.

• Anonym (Casanova)
    Anonym (Mm) skrev 2024-01-07 20:48:32 följande:
    Ger du inte källor till din påståenden så nej tack. Då kan jag lika gärna diskutera om världen styrs av ödlomänniskor. Jag gav dig källor, du gav inga. 
    Det är du som gör diskussionen meningslös. 
    Okej, här har du lite länkar. Något säger mig att du är helt ointresserad av allt som inte följer ditt eget narrativ.

www.youtube.com/@DefensePoliticsAsia - Neutral
    www.youtube.com/@WiU - Pro Ukraina men objektiv, väldigt duktig. Har historiskt "gissat" väldigt rätt på mycket.
    www.youtube.com/@WeebUnionWU - Neutral (Dansk entusiast)
    www.youtube.com/@OsterreichsBundesheer - Strateg inom Österrikiska militären. Berättar även lite om den teknologiska utvecklingen som skett i kriget. Och ger statistik.
    www.youtube.com/@militarysummary - Pro Rus, väldigt regelbundna rapporteringar 2ggn om dagen. Alla påståenden kommer med bevis. Väldigt bra för att följa daglig utveckling på fronten.
    www.youtube.com/@RedEffectChannel - Expert på pansarvagnar.
    www.youtube.com/@CovertCabal/videos - Killen räknar pansarfordon som återstår i ryska lager via satellitbilder. (ledtråd det finns mycket kvar)

Pansarvagnarna åker fram och tillbaka till fronten. En utslagen pansarvagn (på båda sidor) kan ofta lagas. De bärgar dem till reparationscenter där de lagas, sen ut till fronten igen. Det där är lättare för ryssarna än för ukraina. Ryssarna har mer enhetlig utrustning, sen regnar det inte missiler över Ryssland på samma sätt som över Ukraina.
  • Less is more

Vi behöver ha ett fungerande försvar trots allt eller oavsett.

Det är hans uppgift att skrika högt aom görsvarsminister - annars får inte försvaret några pengar eller resurser.

Svar på tråden Krig i Sverige