• Anonym (?)

Krig i Sverige

Nu har Carl-Oskar Bohlin gått ut med att det med stor sannolikhet kommer bli krig i Sverige. 

Jag känner mig extremt oroad. Hur hanterar man detta? Vad gör man? Är det värt att spendera sin sista tid på jobb eller ska man fokusera på sin familj nu istället när slutet är nära?

• Svar på tråden Krig i Sverige
  • Anonym (Karelen)
    Anonym (E) skrev 2024-01-09 16:23:42 följande:
    alltså kan ej jämföras. Svaga Ukraina och rika Sverige som har backup från fler rika länder. 
    Så naivt
  • Anonym (Karelen)
    Anonym (Karelen) skrev 2024-01-09 16:24:08 följande:

Jag tror att krig med Nato utbryter först. Kanske polen som känner sig tvingade för att deras säkerhet hotas. Då kommer nog de första projektilerna landa i Sverige för visa hur skrämmande och duktiga ryssen är på förödelse. Troligen på f21, Kirunagruvan, Bofors militärbasen på Dalarö.

Hur ska Sverige konfrontera det? Genom att skicka in missiler in i Ryssland?
  • Anonym (E)
    Anonym (Karelen) skrev 2024-01-09 16:25:18 följande:
    Så naivt
    Det är sanningen. Varför skulle de ta en sådan risk. Vi har skickat massa vapen mm till Ukraina och de kan inte ens slå ner dem. Hur ska de kunna slå oss då? Varför skulle de ens försöka. 
  • Anonym (Karelen)
    Anonym (E) skrev 2024-01-09 16:57:26 följande:
    Det är sanningen. Varför skulle de ta en sådan risk. Vi har skickat massa vapen mm till Ukraina och de kan inte ens slå ner dem. Hur ska de kunna slå oss då? Varför skulle de ens försöka. 

Varför skulle de ens ta en sån risk att invadera Ukraina? Det är ju betydligt enklare att attackera Sverige än Ukraina. De kommer naturligtvis inte att skicka in trupper eller ha ett stridsvagnståg till Stockholm. Möjligtvis ta över Gotland och hävda någon slags rätt till Gotland. Kanske göra en folkomröstning då allt propageras att stinka i Sverige. belarus skickar valkontrollanter som berättar hur föredömligt valet på Gotland gått till.

Se på "Göran" bland annat. Denne torkar fötterna på Sverige och svenska värderingar. Han gör ju det för att ryssens polariserande manipulationspropaganda nått svenska folket så pass. Svenskar verkar ha glömt bort att ryssen faktiskt är fienden no 1. 

Vad som potentiellt kommer att hända är ju attacker mot svenska mål. Ryssarna kommer inte att gå in med trupper naturligtvis. Sverige kan inte gå in med trupper i Ryssland. Vad ska svensken göra? Attackera st Petersburg? Ska svenska trupper gå in där och ta över. Ja, möjligen, det skulle försvåra ryssens attacker.

• AndreaBD
    Anonym (E) skrev 2024-01-09 16:23:42 följande:
    alltså kan ej jämföras. Svaga Ukraina och rika Sverige som har backup från fler rika länder. 
    Ukraina har också mycket backup eftersom det ligger känsligt till. Jag är inte alls övertygad om att Sverige skulle få mer hjälp. 
  • Anonym (Casanova)
    AndreaBD skrev 2024-01-09 17:10:43 följande:
    Ukraina har också mycket backup eftersom det ligger känsligt till. Jag är inte alls övertygad om att Sverige skulle få mer hjälp. 
    Problemet är att Ukraina fått det som går att ge av västvärldens vapenarsenal mer eller mindre. Finns ingen hemlig gömma av vapen och ammunition som Sverige kan få. Däremot kommer vi att ha allierade som slåss mot samma fiende.
  • Xenia

När vi blir med i Nato så kommer Sverige att behöva skicka trupper till t ex Polen och Baltikum om de blir anfallna. Vi kan inte bara räkna med att få skydd av Nato, vi måste själva vara med och skydda andra Natoländer. Då blir vi indragna i krig, även om Ryssland inte invaderar Sverige.

Ryssarna ägnar sig redan åt krigföring, typ cyberattacker, mot Sverige.

• Anonym (Karelen)
    Xenia skrev 2024-01-09 23:49:17 följande:

När vi blir med i Nato så kommer Sverige att behöva skicka trupper till t ex Polen och Baltikum om de blir anfallna. Vi kan inte bara räkna med att få skydd av Nato, vi måste själva vara med och skydda andra Natoländer. Då blir vi indragna i krig, även om Ryssland inte invaderar Sverige.

Ryssarna ägnar sig redan åt krigföring, typ cyberattacker, mot Sverige.

Ja, det tror jag alla är medvetna om att natomedlemskapet innebär ett gemensamt försvar hoppas jag.

Ryssarna är ju ganska framgångsrika med iaf propagandan de skickar ut. Kan man se på all antinationalism som bl a "Göran" m fl uppvisar.

Det ska polariseras så att fienden hamnar inom landet. Eller den klassiska stridstaktiken "söndra och härska"

• Anonym (Ragg)

Vet inte vad de förväntar sig att vi ska reagera när de går ut såhär och varnar. Räknar med att det kommer bli som med Ukraina där de tydligen drar folk till gränsen som kanonmat då folk inser att de inte kommer nån vart och människor dör som flugor.

Slutar väl med att de sätter in undantagslagar och tvingar in varenda en i kriget.

Är så mycket krigshetsande idioter i regeringen, plus detta fantastiska begär att gå med i Nato utan att tillfråga folket, och där man böjer sig för ett land med tveksamma demokratiska värderingar för att få den viljan igenom.
    Hade gärna sett Ulf stå med gevär ute i fronten men han liksom många andra i maktposition kommer väl gå under jorden.

Det som skrämmer mig mest är dock om de börjar dra in kärnvapen. 

Och det faktum hur sårbara vi är genom detta sjukliga påtvingade av digitala tjänster. Kontantfritt överallt men slås internet ut kommer inte åt pengar öht. Appar som annars styr massa saker lägger av, 

• Anonym (Karelen)
    Anonym (Ragg) skrev 2024-01-10 00:10:16 följande:

Vet inte vad de förväntar sig att vi ska reagera när de går ut såhär och varnar. Räknar med att det kommer bli som med Ukraina där de tydligen drar folk till gränsen som kanonmat då folk inser att de inte kommer nån vart och människor dör som flugor.

Slutar väl med att de sätter in undantagslagar och tvingar in varenda en i kriget.

Är så mycket krigshetsande idioter i regeringen, plus detta fantastiska begär att gå med i Nato utan att tillfråga folket, och där man böjer sig för ett land med tveksamma demokratiska värderingar för att få den viljan igenom.
    Hade gärna sett Ulf stå med gevär ute i fronten men han liksom många andra i maktposition kommer väl gå under jorden.

Och det faktum hur sårbara vi är genom detta sjukliga påtvingade av digitala tjänster. Kontantfritt överallt men slås internet ut kommer inte åt pengar öht. Appar som annars styr massa saker lägger av, 

Det är bra att svenskar blir informerade om risken för krig. Bara luta sig tillbaka och uppfatta det som att fienden är inom landet gynnar ingen (jo ryssen)
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ragg) skrev 2024-01-10 00:10:16 följande:

Nä?.Ulf kommer sitta i ett välutrustat skyddsrum, skyddslokal, tillsammans med sin familj. Därför är det lätt att bestämma över huvudet på folk, då man själv inte måste sätta sig i den värsta skiten själv.
  • AndreaBD
    Anonym (Karelen) skrev 2024-01-10 00:47:51 följande:
    Det är bra att svenskar blir informerade om risken för krig. Bara luta sig tillbaka och uppfatta det som att fienden är inom landet gynnar ingen (jo ryssen)
    Precis. En del svenskar verkar vara så omedvetna och vad som pågår i världen att skulle bli helt överraskade och inte skulle förstå var det kommer ifrån. Såna människor kan man tuta i vad som helst. De kanske tror då på första bästa konspirationsteori. 

Samtidigt som det inte skulle vara överraskande om man hade hängt med. Men det finns tyvärr vuxna som inte har koll. Och då menar jag inte att man måste vara insatt i alla möjliga konflikter i andra länder, men de större sammanhangen bör man känna till - t.ex. att det finns ett visst hot ifrån Ryssland.

Man ser det redan här i tråden att det finns enskilda som verkar tro att det är något som svenska politikerna hittar på. Och det har jag sett förut. Oavsett om det gäller el-priset eller annat - ofta är det globala problem. Vissa tror att svenska politiker kan fixa allt om de bara vill. Sverige är bara ett litet land, vi påverkas mycket av resten av världen. 
  • Anonym (Karelen)
    AndreaBD skrev 2024-01-10 10:25:05 följande:
    Precis. En del svenskar verkar vara så omedvetna och vad som pågår i världen att skulle bli helt överraskade och inte skulle förstå var det kommer ifrån. Såna människor kan man tuta i vad som helst. De kanske tror då på första bästa konspirationsteori. 

Samtidigt som det inte skulle vara överraskande om man hade hängt med. Men det finns tyvärr vuxna som inte har koll. Och då menar jag inte att man måste vara insatt i alla möjliga konflikter i andra länder, men de större sammanhangen bör man känna till - t.ex. att det finns ett visst hot ifrån Ryssland.

Man ser det redan här i tråden att det finns enskilda som verkar tro att det är något som svenska politikerna hittar på. Och det har jag sett förut. Oavsett om det gäller el-priset eller annat - ofta är det globala problem. Vissa tror att svenska politiker kan fixa allt om de bara vill. Sverige är bara ett litet land, vi påverkas mycket av resten av världen. 
    Javisst, att bara befinna sig i en liten bubbla gynnar ingen. Ta bensinpriset t ex. Kronans värde är lågt, olja är ingen naturresurs i Sverige. Det är inte så enkelt att bara fixa. Finns ett motstånd mot drivmedel som faktiskt existerar i Sverige. Jag gissar att det beror på en yttre påverkan och propaganda som påverkar svensken. För logiskt är det inte att sätta käppar i teknisk utveckling.

Sverige är beroende av globala händelser. Nu befinner sig Europa i krig. Ryssen bedriver redan idag påverkanskrigsföring inom Sveriges gränser. En bättre nationalism behövs. Vi behöver inte antinationalister som "Göran" eller andra (politiker) som försöker splittra landet. Därför är det bra att svenskar får upp ögonen på hotet vi står inför. 
Svar på tråden Krig i Sverige