• Anonym (?)

Krig i Sverige

Nu har Carl-Oskar Bohlin gått ut med att det med stor sannolikhet kommer bli krig i Sverige. 

Jag känner mig extremt oroad. Hur hanterar man detta? Vad gör man? Är det värt att spendera sin sista tid på jobb eller ska man fokusera på sin familj nu istället när slutet är nära?

• Svar på tråden Krig i Sverige
  • Tukt
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 18:32:29 följande:

Apropå mångkultur. Statsministerns sa i sitt tal idag att när man blir svensk medborgare så ingår det att man skall vara beredd att försvara sitt land.

Hur kommer det fungera för alla dem i vårt land som har dubbla medborgarskap? Är de intresserade av att försvara Sverige? Jag har länge undrat hur man kan låta människor ha dubbla medborgarskap. Var har man då sin lojalitet? Om man har både ryskt och svenskt medborgarskap? Eller både svenskt och iranskt? Tex.
    Jag tänker också på mina indiska kollegor som är svenska medborgare, kommer de vilja vara med och försvara Sverige? Nej, de försvinner nog snabbt om det blir krig. 

De flesta dubbla medborgarskapen är nog europeiska eller amerikanska. 
    Men har svårt att tro att man slipper undan för det. Är man medborgare så är man.
  • Anonym (Karelen)
    Anonym (Göran) skrev 2024-01-08 18:26:50 följande:

Förklaringar.  

Familjen motarbetas splittras genom feminism och antikristna värderingar. 

kvotering innebär att någon inte får ett jobb. 

Gamla fina traditioner avskaffas. Barn ungdomar matas med lögner och propaganda i skolan. 

vårat kristna arv har fråntagits oss och ingen tror längre på gud bland yngre människor. 

De unga bryr sig inte om sina föräldrar. 

människor är otrogna ljuger och sviker varandra. Finns ingen sammanhållning bland svenskarna.

jag HAR gjort militärtjänst. Jag är utbildad skyttesoldat. 
    jag gjorde min plikt mot konungen Sverige och folket  
    det är jag stolt över mycket stolt  

idag får man inte ens det enklaste skitjobbet.

så vad finns det att vara lojal till   Inget   

skulle jag ställa upp utan att få något tillbaka  det tror jag inte att jag vill. 

det nya Sverige tillhör inte mig  jag har ingenting att hoppas på   

jag känner mig som dem som kom hem från Vietnam som 

Blev avskydda av samhället. 

Åh buhuhu. Du kan ju få gå i första ledet då. 
  • Anonym (Q)
    Dr Nail skrev 2024-01-08 16:53:50 följande:

Alla i denna tråd är rysstroll.

Du också då? Du skrev in dig i tråden med ditt inlägg.
  • Xenia

Apropå mångkultur. Statsministerns sa i sitt tal idag att när man blir svensk medborgare så ingår det att man skall vara beredd att försvara sitt land.

Hur kommer det fungera för alla dem i vårt land som har dubbla medborgarskap? Är de intresserade av att försvara Sverige? Jag har länge undrat hur man kan låta människor ha dubbla medborgarskap. Var har man då sin lojalitet? Om man har både ryskt och svenskt medborgarskap? Eller både svenskt och iranskt? Tex.
    Jag tänker också på mina indiska kollegor som är svenska medborgare, kommer de vilja vara med och försvara Sverige? Nej, de försvinner nog snabbt om det blir krig.  

Ja, dubbla medborgarskap kan betyda att ens ena land råkar i krig med ens andra land, vem ska man vara lojal emot?

Åas finns det länder som inte "släpper" sina medborgare. Man kan inte säga upp sitt medborgarskap fast man vill det. Ska man då avstå från att bli svensk medborgare trots att man vill leva här resten av sitt liv?
  • Dr Nail
    Anonym (Q) skrev 2024-01-08 22:38:02 följande:
    Du också då? Du skrev in dig i tråden med ditt inlägg.
    Ja, jag är också ett rysstroll. Erkänner.
  • Anonym (Man får ta ansvar för sitt liv)

Förklaringar.  

Gamla fina traditioner avskaffas. Barn ungdomar matas med lögner och propaganda i skolan. 

vårat kristna arv har fråntagits oss och ingen tror längre på gud bland yngre människor. 

människor är otrogna ljuger och sviker varandra. Finns ingen sammanhållning bland svenskarna.

skulle jag ställa upp utan att få något tillbaka  det tror jag inte att jag vill. 

Jag får en känsla av att offerkoftan sitter tajt och gött. 

Jag är invandrarkvinna från ett katolskt land, ateist och tar inte hand om mina föräldrar för att de misshandlade mig pyskiskt. Jag har jobb och lever ett bra liv. Och inte blev jag kvoterad till något jobb utan jag har fått det pga mina meriter. 

Så sluta gnäll och gör något åt din situation istället. 
  • Anonym (Man får ta ansvar för sitt liv)

Det är inte alla länder som tillåter att man har dubbla medborgarskap. Bara för att Sverige tillåter det betyder inte att hemlandet man kommer ifrån tillåter det. Jag vet att det finns länder i mellanöstern som inte tillåter dubbla medborgarskap eller att man avsäger sig sitt medborgarskap heller. 

Jag har dubbla medborgarskap. Svenskt och polskt.  Jag är uppväxt i Sverige. Skulle något hända här så stannar jag och försvarar det som är mitt!

Det finns gott om svenskar som inte tänker lyfta ett finger för att försvara sitt hemland (en sådan kan du läsa om i den här tråden). 
  • Tom Araya

Förklaringar.  

Bor du kvar så får du ju något från det här landet som du är tillräckligt tillfreds med för att inte flytta någon annanstans.
  • AndreaBD
    Xenia skrev 2024-01-08 23:27:38 följande:
    Ja, dubbla medborgarskap kan betyda att ens ena land råkar i krig med ens andra land, vem ska man vara lojal emot?

Åas finns det länder som inte "släpper" sina medborgare. Man kan inte säga upp sitt medborgarskap fast man vill det. Ska man då avstå från att bli svensk medborgare trots att man vill leva här resten av sitt liv?
    Ja, det bör man ha helt klart för sig när man skaffar ett medborgarskap till. Jag tycker generellt att det landet man bor i måste ha prioritet. Dels finns ju då de som flytt från ett land. Och om det inte är något väldigt kortfristigt - och då kanske man återvänder - så har man ju bestämt att det nya landet är det som man vill leva i. 

Jo, jag vet, det är inte alls så lätt, det är känslor och det är släktingar och vänner i hemlandet. Men jag tycker ändå att man bör fundera på den saken, innan man hamnar i det läget. Man kan också tänka sig att personen inte bör vara soldat i ett krig mellan de två länderna. Det finns ju andra uppgifter, annat man kan hjälpa till med. 

Om hemlandet inte släpper personen trots att de vill ge tillbaka sitt medborgarskap, så  bör man självklart inte resa dit. 
  • enfunderandeman

Det vill att man ska förbereda sig mentalt, det är inte samma som att de går ut säger att det SKA bli krig.

Sen får man inte glömma bort, att det här såklart kommer från folk som sitter i försvaret. Och det är ifrån en högerregering. Som alltid varit mycket för försvar och att satsa pengar på försvaret. Det här innebär mer pengar till dom. Så de vill nog öka trycket lite. Man får ta det med en liten nypa salt också.  Att de är lite oroliga nu innan vi blir godkända i Nato. Som jag personligen undrar, om det ens kommer göra något. Då det redan nu verkar låta diktatorer som Erdogan hålla på hur som helst.

Det, de dessutom ironiskt nog "glömmer" att tala om. Är att Sverige kommer ha en väldigt liten chans att göra något emot Ryssland. Vårat försvar är kraftigt nedrustat. Och de kommer ta flera år att rusta upp. Inte några månader bara. Dessutom finns det ju inte ens skyddsrum åt hela befolkningen. Så vad ska vi rusta för? 

Jag är inte speciellt rädd för det , Ryssland har problem att ta Ukraina på naturlig väg. MEN, det som faktiskt skrämmer mig lite. Är att Ryssland har kärnvapen. Det ska man inte glömma bort. De polar dessutom ihop med Iran, som har kärnvapen. Samt allierar sig med Kina och Nordkorea. Det är en farlig utveckling i världen. Det är det här jag tror de vill att man ska ha i åtanke.

Lägg även på att Trump om han vinner. Har sagt att han stödjer ett slut på kriget. Genom att ge Ryssland, det de vill ha. Men Putin gör dig knappast detta besvär enbart för att ta lilla Ukraina. Han har en plan, och det innebär ett nytt Sovjetunionen. Där han vill ha med de skandinaviska länderna också.

Ta det lugnt, det finns inte mycket vi kommer kunna göra i alla fall. Vårat hopp kommer vara NATO. Men jag är skeptisk. De verkar inte sugna på att kriga överlag.

Svar på tråden Krig i Sverige