AndreaBD skrev 2024-01-09 09:32:27 följande:
Ja, det bör man ha helt klart för sig när man skaffar ett medborgarskap till. Jag tycker generellt att det landet man bor i måste ha prioritet. Dels finns ju då de som flytt från ett land. Och om det inte är något väldigt kortfristigt - och då kanske man återvänder - så har man ju bestämt att det nya landet är det som man vill leva i.
Jo, jag vet, det är inte alls så lätt, det är känslor och det är släktingar och vänner i hemlandet. Men jag tycker ändå att man bör fundera på den saken, innan man hamnar i det läget. Man kan också tänka sig att personen inte bör vara soldat i ett krig mellan de två länderna. Det finns ju andra uppgifter, annat man kan hjälpa till med.
Om hemlandet inte släpper personen trots att de vill ge tillbaka sitt medborgarskap, så bör man självklart inte resa dit.
Jag och min pappa hade hamnat på olika sidor om ett krig uppstått mellan Sverige och landet som jag föddes i. Efter 30+ år i Sverige så är jag svensk men han är det inte trots dubbla medborgaskap.
Han har ofta tjatat på mig att jag XX för jag är född i XX och uppfostrad som en XX. När jag säger att jag är svensk, jag har levt hela mitt liv i Sverige fnyser han föraktfullt.
Så om krig hade brutit ut mellan just Sverige och det land jag är född i så hade det inte sett vackert ut. Min pappa hade nog fått en hjärtinfarkt när jag hade meddelat att jag är svensk även i kriget. Och en annan märklig grej här, min man är hel svensk och våra barn är endast svenska medborgare...Men sånt räcker inte...