• Anonym (?)

Krig i Sverige

Nu har Carl-Oskar Bohlin gått ut med att det med stor sannolikhet kommer bli krig i Sverige. 

Jag känner mig extremt oroad. Hur hanterar man detta? Vad gör man? Är det värt att spendera sin sista tid på jobb eller ska man fokusera på sin familj nu istället när slutet är nära?

• Svar på tråden Krig i Sverige
  • TvillingmammaVästgöte
    Sanna43 skrev 2024-01-08 09:36:53 följande:

Vad är det för beredskap du vill uppnå med att hetsa folk på familjeliv? Är så förvirrad. 

Det är inte min tråd, jag är inte TS.
    Mem alla blir ha beredskap för krig eller kris. 

Alla har redan fått denna info från MSB. 

Vi står inför nya  hot nu. Läser ni inte tidningar och tittar ni inte på nyheter?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (inteenchans) skrev 2024-01-08 09:29:49 följande:

Alltså vi ska inte vara naiva. Utan redo för ett krig om de kommer 

Men chansen att Ryssland skulle attackera oss efter deras kolossala fiasko i Ukraina är minimal 

Ryssland attackerade och överraskade ett land som är svagt militärt. Sverige är i en annan liga 

Vi kanske inte är Nato medlemmar men vi har säkerhetspakt med England och är med i JEF. Som det ser ut idag skulle Ryssland inte ha en chans. Vi har bättre flygvapen och våra attack ubåtar gör så Putin gråter sig själv till sömns på nätterna

Fråga bara USS Ronald Reagan vad Sverige kan göra.USA stolthet omringad av sina eskort skepp blev förnedrad av HMS Gotland. Trotts sin storlek och kostnad hade hon inte en chans mot Gotland under krigsspelen 

Vi har kapacitet, vi har allierade, vi är redo om krigen kommer

Ja, vi måste vara förberedda. Ju mer förberedda vi är ju mindre risk är det för krig . Och det man säger nu är att även den civila beredskapen måste öka , inte bara den militära. 
  • Sanna43
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 09:41:52 följande:

Det är inte min tråd, jag är inte TS.
    Mem alla blir ha beredskap för krig eller kris. 

Alla har redan fått denna info från MSB. 

Vi står inför nya  hot nu. Läser ni inte tidningar och tittar ni inte på nyheter?

Tack men jag har mina egna kriser, det räcker gott och väl. 

• Anonym (Tjolahopp)

Jag är beredd. Har massa konserver och vattendunkar och nödradio och två sorters stormkök. Bor nära sjö. Har också två alternativa boenden med icke-elnätsberoende uppvärmning att ta mig till. Plus grundläggande sjukvårdsutbildning hos både mig och sambon.

Att man är förberedd på dåliga tider är inte samma sak som att de dåliga tiderna knackar på dörren.

• Anonym (DF)

Det är bra att politikerna och militären nu går ut och varnar för ett kommande krig. Skakar om folk.

I början av februari 2022 trodde ?ingen? att Ryssland skulle invadera Ukraina trots att Ryssland gång på gång sa att man skulle invadera Ukraina.

Så, helt plötsligt en morgon var det som ?ingen? trodde skulle kunna ske fullkomligt uppenbart att det kunde ske.

Samma nu med Sverige. Idag tror ?ingen? att det kommer att kunna bli krig i Sverige ?

Ryssland är max fem-sex år ifrån att kunna angripa nästa land. Rysslands vapenindustri går på högvarv och landet rustar sin militär till nivåer som Europa inte kan matcha. De gör det inte för skojs skull. Polen varnar oss redan så högt de bra kan.

Och Ryssland KOMMER att angripa nästa land, efter Ukraina. Det handlar inte om ?om? utan om ?när? och ?vilket land?. Det kan mycket väl bli en konflikt som involverar Sverige på ett mer tydligt sätt än vad kriget i Ukraina har involverat Sverige och svenskarna.

Svenska ÖB talar här om hur svenskarna kan börja förbereda sig på krigshandlingar mot Sverige.

www.expressen.se/nyheter/sverige/ob-micael-byden-alla-svenskar-bor-forbereda-sig-for-krig/

• Anonym (netflix o chill)
    Anonym (?) skrev 2024-01-07 18:05:55 följande:
    Krig i Sverige

Nu har Carl-Oskar Bohlin gått ut med att det med stor sannolikhet kommer bli krig i Sverige. 

Jag känner mig extremt oroad. Hur hanterar man detta? Vad gör man? Är det värt att spendera sin sista tid på jobb eller ska man fokusera på sin familj nu istället när slutet är nära?

köp chips och kolla nån bra serie eller film
  • OlleSQ
    Anonym (?) skrev 2024-01-07 18:13:48 följande:

Sverige är inte medlemmar i Nato. Vi kommer inte få
     någon hjälp om något händer. Sveriges försvar är inte mycket att hänga i julgranen.

Sverige har ett avtal med USA allt sedan vi la ner vårt eget kärnvapenprogram, vi har på senare år dessutom slutit avtal med UK. De starkaste nationerna i Nato. Men givetvis måste vi jobba på egen hand oxå och vårat flyg är top-notch.

Däremot skall vi fundera på vad vi skall göra med sådana som Reinfeldt efter kriget. För försvaret kunde ha varit mycket bättre än det är.

Det är dock bra att vi har Bohlin och Pål Jonsson på de ministerposter de har. De mest kompetenta ministrarna på många många år.

• Anonym (DF)
    Anonym (Läs) skrev 2024-01-07 18:33:52 följande:

Hur får du "kan" (som han faktiskt sa) till "stor sannolikhet"? Ja alla bör ha en grundberedskap men det han säger nu är ingen ny information. 

Sådana här trådstarter är solklar ryss-propaganda avsedd att skapa oro och panik bland folk. 

Eventuell ryss-propaganda är snarare att spela ned hotet från Ryssland.

Om en svensk minister och svenska ÖB säger att det svenska folket måste börja förbereda sig, mentalt och praktiskt, på krigshandlingar mot Sverige så är inte detta "ryss-propaganda" utan verkligheten.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (netflix o chill) skrev 2024-01-08 10:09:22 följande:
    köp chips och kolla nån bra serie eller film
    Låter som något ett rysstroll skulle skriva....
Svar på tråden Krig i Sverige