• Anonym (?)

Krig i Sverige

Nu har Carl-Oskar Bohlin gått ut med att det med stor sannolikhet kommer bli krig i Sverige. 

Jag känner mig extremt oroad. Hur hanterar man detta? Vad gör man? Är det värt att spendera sin sista tid på jobb eller ska man fokusera på sin familj nu istället när slutet är nära?

• Svar på tråden Krig i Sverige
  • Core

Jag är hör till skaran som argumenterar med rysstrollen på Flashback hela tiden.

MEN! Vi ska inte vara naiva. Att man går ut med det här i media tyder på att något händer bakom kulisserna. Vi är i sämsta möjliga läge, det enda nåbara legitima målet i väst som inte är Nato, så perfekt att statuera exempel med.

Med det sagt, tror jag att det är finska gränsen de fått indikationer om, och att det kanske är närmre än vad som är officiellt att det kan smälla i finland. 
    Om det skulle bli så har vi inget annat val än att låta Nato göra Sverige till utgångspunkt för krigsetableringar, om vi vill ha Natos beskydd. 

Vi ska inte vagga in oss i falsk säkerhet. Även om sannolikheten inte är jättestor att det blir aktivt krig på svensk mark, måste vi ändå vara beredda på att vi kan komma att bli mer involverade än alla Natoländer om kriget kommer till Finland .

• Anonym (Oj)
    Anonym (?) skrev 2024-01-07 19:07:39 följande:
    Tycker att lilla vän är väldigt milt när jag blir kallad för både det ena och andra. Är väldigt allvarligt att kalla någon rysstroll och påstå att jag sprider propoganda när jag förklarat vart denna information finns att hitta.

Finns ingen information om krig. Be dina föräldrar förklara vad som står i Expressen istället. 

Förresten, vad säger dina närmaste, är de lika oroliga?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (E) skrev 2024-01-07 19:07:51 följande:
    Det kan även när som helst komma ett nytt virus som tar över världen igen. Låt oss vara. Vissa har nog med motgångar som det är.
    Vi kan väl inte undvika att prata och skriva om verkliga risker för att några i samhället mår dåligt och har ångest och inte klarar detta?
    Ingen behöver läsa denna tråd, det är helt frivilligt. 
  • Anonym (M)

Och till alla rysstroll i tråden så kan ni ju komma ihåg vad som hände med Nazityskland. Det är samma öde som väntar för er. Er attack på Ukraina var oprovocerad, oförättigad och när ni sticker ut hakan så kommer ni att bli sönderslitna.

• Anonym (E)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-07 19:12:07 följande:
    Vi kan väl inte undvika att prata och skriva om verkliga risker för att några i samhället mår dåligt och har ångest och inte klarar detta?
    Ingen behöver läsa denna tråd, det är helt frivilligt. 

Ganska oundvikligt att se rubriken när man kommer in på familjeliv. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (E) skrev 2024-01-07 19:15:55 följande:

Ganska oundvikligt att se rubriken när man kommer in på familjeliv. 

Varför då klicka? Ditt val, det finns annat att läsa om. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (M) skrev 2024-01-07 19:13:22 följande:

Och till alla rysstroll i tråden så kan ni ju komma ihåg vad som hände med Nazityskland. Det är samma öde som väntar för er. Er attack på Ukraina var oprovocerad, oförättigad och när ni sticker ut hakan så kommer ni att bli sönderslitna.

Ja dagens ryssland är likt dåtidens nazityskland. Mycket krigshetsande i rysk propaganda, användande av förtryckta tyskar/ryssar för att legitimera invasioner och ockupationer, samt upprustning och tal om förlorat imperium som ska byggas upp igen. Vi måste satsa på försvar. Att tvingas vara en del av korrupta ryssland önskar jag ingen.  
  • Anonym (M)
    Core skrev 2024-01-07 19:08:42 följande:

Jag är hör till skaran som argumenterar med rysstrollen på Flashback hela tiden.

MEN! Vi ska inte vara naiva. Att man går ut med det här i media tyder på att något händer bakom kulisserna. Vi är i sämsta möjliga läge, det enda nåbara legitima målet i väst som inte är Nato, så perfekt att statuera exempel med.

Med det sagt, tror jag att det är finska gränsen de fått indikationer om, och att det kanske är närmre än vad som är officiellt att det kan smälla i finland. 
    Om det skulle bli så har vi inget annat val än att låta Nato göra Sverige till utgångspunkt för krigsetableringar, om vi vill ha Natos beskydd. 

Vi ska inte vagga in oss i falsk säkerhet. Även om sannolikheten inte är jättestor att det blir aktivt krig på svensk mark, måste vi ändå vara beredda på att vi kan komma att bli mer involverade än alla Natoländer om kriget kommer till Finland .

Naturligtvis ska vi vara förberedda på det. Men i realiteten så har inte Ryssland kapacitet att bedriva krig på multipla fronter. Hade man haft det så hade Ukraina varit taget för längesedan. Och slår de till mot  Finland så har de tagit sig an en krigsmakt de ej mäktar stå emot.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mm) skrev 2024-01-07 19:21:19 följande:
    Ja dagens ryssland är likt dåtidens nazityskland. Mycket krigshetsande i rysk propaganda, användande av förtryckta tyskar/ryssar för att legitimera invasioner och ockupationer, samt upprustning och tal om förlorat imperium som ska byggas upp igen. Vi måste satsa på försvar. Att tvingas vara en del av korrupta ryssland önskar jag ingen.  
    Precis. Den propaganda man spridit om folk från Ukraina är på samma nivå som vad nazisterna sa om judarna. Omvärlden såg igenom det då och vi ser igenom det nu. Jag tycker synd om det ryska folket som blir så hjärntvättade.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Mm) skrev 2024-01-07 19:03:11 följande:
    Håller med vad någon annan skrev, du är rysstroll eller nyttig idiot. 
    Faktum är att ryssland inte direkt klarat av kriget i Ukraina speciellt bra. 2 år och de har bara kontrollerat 6% mer än innan kriget startade. Och då hade de fördelen med att det var en överraskningsattack. Misstänker att du vill sprida rädsla så ryssland kan göra vad de vill. Men faktum är att många västerländska experter  trodde Ukraina skulle falla på några dagar vid invasionens start så ryssland har ju presterat långt under förväntatningarna. 
    Men suck... Nato varnar för kommande dåliga nyheter. En minister ansvarig för civilförsvar går ut och och säger att det kan bli krig. Slå upp en kartbok...

Vilket av våra grannlämder tror du han åtsyftar?

Hade Ryssland verkligen förlorat i ukraina så hade det inte funnits något hot.
Svar på tråden Krig i Sverige