• Anonym (Pappa med tungt hjärta)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Jag har en dotter på 12år tillsammans med exet. Det tog slut för snart 3år sedan.

Vi har delad vårdnad och har exakt varannan veckas vårdnad. Nu är det så att jag har träffat ny kvinna (sen 2,5 år sedan) och hon har 3 st pojkar på heltid som är 13-17 år. Vi hade nu tänkt ge våra barn en resa utomlands till Thailand men nu säger mamman nej. Det enda hon svarar är att hon är orolig och det är för långt bort. Detta drabbar nu 4 st barn och den hon sårar mest det är min dotter. Jag vet ej hur jag ska göra, ska jag åka med mina 3 st bonusbarn och lämna min dotter hemma? Detta kommer bara skapa en känsla hos min dotter som bortvald och jag klara ej av det i mitt hjärta när jag ser henne bli ledsen. Det har kommit flera förklaringar men varje förklaring har vi förklarat för exet att det behöver hon ej vara nervös för. Skolan har givit sitt OK på denna resa och tycker det ger min dotter ett väldigt fint minne för livet. Har ringt en rådgivare inom kommunen och förklarat dilemmat och även denne tycket detta är mycket besynnerligt. Jag kan bara få detta till att exet j***as och vill ej vi ska åka och ha kul. Problemet är att hur ska man kunna åka någonstans och planera saker då ett ex gör på detta vis? Har någon någon erfarenhet av detta och hur man tar sig vidare för vi kommer aldrig kunna göra en utlandsresa pga att exet gör på detta vis. Detta drabbar min dotter hårt och även alla andra barnen som vill ha med min dotter. 

• Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.
  • Anonym (c)

Förstår era båda sidor.

Regeln finns av en anledning, att man inte ska kunna föra barnet ur landet vid en vårdnadstvist. Vilket faktiskt händer ofta i Sverige. Om er relation är riktigt frostig så förstår jag hennes oro. Vid 12 år börjar man också bli tonåring och kan råka illa ut på många sätt ute i världen.

Det du kan göra är att försöka kompromissa och visa dina big boy pants. Exempelvis att du har ordning på alla reseförsäkringar osv om något händer. Att ni ringer regelbundet under resan osv.

Fattar att det suger för dig men ni får kanske börja med att boka en resa till en annan del av landet i sommar innan du har förtroendet. Man kan inte kräva förtroende och få det via diverse hot och påtryckningar, man måste förtjäna det.

• Anonym (Kör på)
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-14 22:24:00 följande:
    Och vad tror du händer när mamman kontaktar myndigheterna om att pappan försöker ta dottern utomlands utan hennes medgivande..?
    Om han ger det till dottern i julklapp så kommer det bli en diskussion mellan dotter och mamma om hon säger nej. Mamman kommer inte att först gå till myndigheterna. Hon kommer att vara förvånad, arg samt behöva fundera över hur hon ska hantera situationen. Det är stor chans att hon redan ger med sig här för att hon inte vill göra dottern besviken. 

Jag utgår nu från scenariot att mamman står på sig och nekar dottern att resa. Hon vänder sig dessutom till myndigheterna för att stoppa resan. För att få beslut om utreseförbud krävs att barnet svävar i fara eller kan tvingas gifta sig. Mamman kommer inte att få ett utreseförbud från myndigheterna.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kör på) skrev 2023-12-16 00:18:04 följande:
    Om han ger det till dottern i julklapp så kommer det bli en diskussion mellan dotter och mamma om hon säger nej. Mamman kommer inte att först gå till myndigheterna. Hon kommer att vara förvånad, arg samt behöva fundera över hur hon ska hantera situationen. Det är stor chans att hon redan ger med sig här för att hon inte vill göra dottern besviken. 

Jag utgår nu från scenariot att mamman står på sig och nekar dottern att resa. Hon vänder sig dessutom till myndigheterna för att stoppa resan. För att få beslut om utreseförbud krävs att barnet svävar i fara eller kan tvingas gifta sig. Mamman kommer inte att få ett utreseförbud från myndigheterna.
    Varför ljuger du? Det ÄR båda föräldrarna som beslutar om ett barn ska få föras ut ur landet. Det spelar ingen roll vilka skäl den förälder har som nekar, han eller hon behöver inte redogöra för det någonstans. Samma gäller för övrigt redan vid ansökan om pass. Om inte båda föräldrarna skriver på passansökan, blir det inget pass till det barnet. Ingen förklaring krävs. 
  • Anonym (Kör på)
    Anonym (Globetrotter) skrev 2023-12-15 01:32:08 följande:
    Det är väldigt riskabelt att resa utan det där intyget. För blir det en kontroll kanske man inte får kliva på flyget. 
    De kan nog inte ens kolla det då måste de ha tillgång till folkbokföringen eller förbereda sig innan genom att göra utdrag för alla barn på det flyget i folkbokföringen. Annars kan de inte veta vilka som är vårdnadshavare. Det finns många barn med bara en vårdnadshavare. Administrativt skulle det vara väldigt jobbigt att göra en sådan koll och om de nu skulle få för sig att göra det så skulle de nog inte välja ett semesterflyg till Thailand.
  • Anonym (Kör på)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-16 00:31:15 följande:
    Varför ljuger du? Det ÄR båda föräldrarna som beslutar om ett barn ska få föras ut ur landet. Det spelar ingen roll vilka skäl den förälder har som nekar, han eller hon behöver inte redogöra för det någonstans. Samma gäller för övrigt redan vid ansökan om pass. Om inte båda föräldrarna skriver på passansökan, blir det inget pass till det barnet. Ingen förklaring krävs. 
    Inget jag har skrivit motsäger det du skriver. Det är vårdnadshavarna som beslutar om barnet får föras ut ur landet men mamman i detta fall skulle aldrig kunna få till ett utreseförbud (som Socialstyrelsen beslutar om) eftersom det krävs att barnet svävar i fara eller riskerar att bli bortgift. Du frågade mig vad myndigheterna skulle göra och för att förtydliga svaret är att de skulle inte göra något alls för att stoppa en semesterresa till Thailand.

Mamman kan förstås stoppa utresan men det är inte myndigheterna hon borde vända sig till. 

Angående pass så skrev jag tidigare att det krävs att barnet redan har ett pass.
  • Anonym (Globetrotter)
    Anonym (Kör på) skrev 2023-12-16 00:33:02 följande:
    De kan nog inte ens kolla det då måste de ha tillgång till folkbokföringen eller förbereda sig innan genom att göra utdrag för alla barn på det flyget i folkbokföringen. Annars kan de inte veta vilka som är vårdnadshavare. Det finns många barn med bara en vårdnadshavare. Administrativt skulle det vara väldigt jobbigt att göra en sådan koll och om de nu skulle få för sig att göra det så skulle de nog inte välja ett semesterflyg till Thailand.
    Det stämmer inte. För det första kan det kontrolleras redan i Sverige och då är det enkelt. Men sen om det blir kontroll utomlands så tar de in de resande i ett rum där de ställer frågor och kontaktar svenska myndigheter för att säkerhetsställa att allt stämmer.

Thailand är för övrigt ett land med krav på medgivande. Det är bara att söka på denna sida: foraldramedgivande.se/krav-pa-foraldramedgivande/

Det finns även ett exempel under Händelser där ett sällskap som skulle till Thailand blev stoppade och fick bekosta nya flygbiljetter. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Globetrotter) skrev 2023-12-16 05:07:44 följande:
    Det stämmer inte. För det första kan det kontrolleras redan i Sverige och då är det enkelt. Men sen om det blir kontroll utomlands så tar de in de resande i ett rum där de ställer frågor och kontaktar svenska myndigheter för att säkerhetsställa att allt stämmer.

Thailand är för övrigt ett land med krav på medgivande. Det är bara att söka på denna sida: foraldramedgivande.se/krav-pa-foraldramedgivande/

Det finns även ett exempel under Händelser där ett sällskap som skulle till Thailand blev stoppade och fick bekosta nya flygbiljetter. 
    Japp, jag tycker så illa om personer på Familjeliv som ljuger - eller bara önsketänker eller pratar i nattmössan. För de kan ställa till stor skada: tänk om TS skulle köpa biljettern till hela familjen och ta med dottern ändå vid ett umgängestillfälle - och så kommer de inte in i landet, utan skickas tillbaka med nästa flyg och alla pengar var bortkastade! Kopierar in:

KRAV: JA

Thailand: Beställ föräldramedgivande för att undvika problem som kan uppstå i destinationslandet och för att skydda den minderårige. Vid eventuella kontroller, till eller från landet visar föräldramedgivandet att den minderårige har fått tillstånd att resa.

Information från Thailands ambassad: Om en minderårig reser till Thailand ensam, med en föräldrar eller med en person som inte har juridiskt ansvar över barnet ska man ha med sig ett intyg som styrker att resan har godkänts.

Thailändska myndigheter kontrollerar minderårigas resor in i landet för att säkerställa att resor med minderåriga inte sker utan vårdnadshavarnas vilja.

• Anonym (Kör på)
    Anonym (Globetrotter) skrev 2023-12-16 05:07:44 följande:

Jag skriver inte att de aldrig kollar. Jag skriver att de nog inte kollar sedan skriver jag att de troligen inte väljer att kolla ett semesterflyg till Thailand. 

Jag läste exemplet det var två bröder varav den ena var minderårig som åkte till Thailand. Ja, jag kan förstå att de kollade dem. Jag tror fortfarande inte att de kommer att kolla en bonusfamilj på ett semesterflyg men risken finns ju men då måste det vara fler omständigheter inblandade. Detta beror ju förstås på hur mamman agerar. De kan inte kontrollera varenda barnfamilj för att kolla om de åker med sin/sina vårdnadshavare. Som jag skrev tidigare de har aldrig någonsin kollat mig/oss inkl resor till Thailand. Bonusen har flygit ensam utrikes många gånger utan att bli kollad.

Om jag var pappan hade jag fortfarande gett resan i julklapp för jag tror att mamman ger med sig när den väl är ett faktum. Självklart behöver han bjuda med dottern för att hon inte ska bli ledsen. Sedan om mamman stoppar det finns inte så mycket att göra men han ska inte behöva vara den som är skurken här.
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Kör på) skrev 2023-12-16 00:18:04 följande:

Eller så förstör bara pappan samarbetet med mamman. Vill en pappa verkligen skjuta sig själv i foten och ha den typen av relation med sitt ex? Att man ska kriga och slåss och försöka köra över den andre? Vägra visa respekt eller lyssna? Och att dessutom använda barnet som slagträ för att få igenom det man vill? 

Det är ju extremt dåligt av en förälder att sätta barnet i en sån sits du föreslår här, speciellt bara över en jäkla Thailandsresa. Herregud, hur kass förälder kan man vara om man tycker att det är såhär man ska gå till väga? Det kommer ju bara förstöra för barnet i det långa loppet.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Astrid) skrev 2023-12-16 12:11:13 följande:
    Eller så förstör bara pappan samarbetet med mamman. Vill en pappa verkligen skjuta sig själv i foten och ha den typen av relation med sitt ex? Att man ska kriga och slåss och försöka köra över den andre? Vägra visa respekt eller lyssna? Och att dessutom använda barnet som slagträ för att få igenom det man vill? 

Det är ju extremt dåligt av en förälder att sätta barnet i en sån sits du föreslår här, speciellt bara över en jäkla Thailandsresa. Herregud, hur kass förälder kan man vara om man tycker att det är såhär man ska gå till väga? Det kommer ju bara förstöra för barnet i det långa loppet.
    Ja talesättet att man ska "välja sina strider", gäller i allra högsta grad om man är skilda föräldrar med gemensam vårdnad. Det är livsviktigt att det samarbetet inte förstörs; därför ska man bara strida om det gäller enormt viktiga saker, och det kan en charterresa aldrig vara. Typ om den andra föräldern nekar barnet en nödvändig medicinsk behandling, t.ex. av relgiösa skäl. Eller om den ena föräldern försöker att tvinga sitt barn att äta veganskt, vilket skadar hälsan.
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.