• Anonym (Pappa med tungt hjärta)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Jag har en dotter på 12år tillsammans med exet. Det tog slut för snart 3år sedan.

Vi har delad vårdnad och har exakt varannan veckas vårdnad. Nu är det så att jag har träffat ny kvinna (sen 2,5 år sedan) och hon har 3 st pojkar på heltid som är 13-17 år. Vi hade nu tänkt ge våra barn en resa utomlands till Thailand men nu säger mamman nej. Det enda hon svarar är att hon är orolig och det är för långt bort. Detta drabbar nu 4 st barn och den hon sårar mest det är min dotter. Jag vet ej hur jag ska göra, ska jag åka med mina 3 st bonusbarn och lämna min dotter hemma? Detta kommer bara skapa en känsla hos min dotter som bortvald och jag klara ej av det i mitt hjärta när jag ser henne bli ledsen. Det har kommit flera förklaringar men varje förklaring har vi förklarat för exet att det behöver hon ej vara nervös för. Skolan har givit sitt OK på denna resa och tycker det ger min dotter ett väldigt fint minne för livet. Har ringt en rådgivare inom kommunen och förklarat dilemmat och även denne tycket detta är mycket besynnerligt. Jag kan bara få detta till att exet j***as och vill ej vi ska åka och ha kul. Problemet är att hur ska man kunna åka någonstans och planera saker då ett ex gör på detta vis? Har någon någon erfarenhet av detta och hur man tar sig vidare för vi kommer aldrig kunna göra en utlandsresa pga att exet gör på detta vis. Detta drabbar min dotter hårt och även alla andra barnen som vill ha med min dotter. 

• Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.
  • Anonym (Globetrotter)
    Anonym (Kör på) skrev 2023-12-14 22:03:12 följande:

Det där medgivandet man behöver ha från vårdnadshavare när man reser har jag aldrig varit med om att de kollat. Jag har rest med mina mycket yngre bröder samt en bonusson många gånger. Bonussonen har också rest med sin mamma utan att någonsin behöva visa upp medgivandet. 

Jag vet faktiskt inte när det skulle bli ett problem kanske om det skulle gå till en vårdnadstvist.

Om jag var du skulle jag ge resan som julklapp till dottern och strunta i vad mamman säger. Då får mamman säga nej till dottern.  Problemet kan vara om dottern inte har ett pass för då krävs att båda skriver på.

Det är väldigt riskabelt att resa utan det där intyget. För blir det en kontroll kanske man inte får kliva på flyget. 
  • Anonym (Okej?)
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-14 21:01:54 följande:

Jag förstår henne. Jag hade inte heller velat att mitt barn åker till Thailand. Ni får ändra resmål helt enkelt. Tror inte alls att det handlar om avundsjuka för alla vill faktiskt inte till ställen som Thailand.

Vilken tur att det inte är du som detta handlar om då. Om nu dottern vill åka till Thailand, tillsammans med sin pappa (som uppenbarligen dög att skaffa barn med från början, så kom inte o säg att någon inte är lämplig som vårdnadshavare) så är det extremt ignorant och egoistisk av mamma att säga nej. Bara för att DU inte vill resa till Thailand så betyder ju inte det att dottern har samma vilja som dig? Kan man inte tänka längre än på sig själv eller hur ens egna förakt mot den andra föräldern så är man nästan olämplig som förälder.
    Det handlar ju om en 12 årig flicka som har en egen vilja, inte ett spädbarn som saknar möjlighet att själv uttrycka sin vilja. En 12 åring är normalt relativt kapabel att kunna avgöra om denne vill åka på resa eller inte, och om barnet vill åka, varför då förhindra det? Hade TS ej varit kapabel till att vara vårdnadshavare åt sin egen dotter så hade han ju inte ens haft delat vårdnad från början. Klassikt svenskt fall av ren avundsjuka ifrån modern.

Till TS:
    Försök att sätta dig ned med både barnet, modern och även kanske din nya partner och försök ha en dialog om hela grejen. Finns det något speciellt som gör att modern motsäger sig detta, går det att kanske finna en alternativ lösning på detta problem? (t.ex att dottern ringer hem till modern varje kväll eller liknand) Om inte annat så får modern där o då förklara, själv och med sina egna ord, för eran dotter varför hon inte tillåter resan, så att din dotter förstår att det inte är du som stoppar det! Det är väl egentligen enda sättet för dig att kunna visa din dotter att du inte väljer bort henne även om du reser bort med resten av din familj, utan att det är pga hennes mammas beslut som hon inte får följa med.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Sara) skrev 2023-12-14 20:49:59 följande:
    Liten?!

jisses.. jag var sexuellt aktiv som 13..

Kan man inte släppa en snart tonåring på en resa med sin pappa och syskon.. då har man personliga problem som mamma man behöver ta tu med. Inte straffa sitt barn för att ens ex har en ny familj. 
    Fast de där killarna är ju inte hennes syskon. Inte ens halvsyskon. Vem vet vad de skulle göra om de fick tjejen för sig själva? Man ska akta sig noga för att skapa sådana situationer. Och mamma på andra sidan jorden... nä.

Att du var sexuellt aktiv vid 13 är inget att skryta om. Om pojkarna hade fyllt 15 så var det dessutom olagligt för dem att ha sex med dig. 
  • Anonym (XXX)

Jag skulle inte heller låta en 12-årig flicka åka iväg till andra sidan jorden med tre tonåriga styvbröder och en styvmor. Aldrig i livet! Om det hade varit flickan och pappan ensamma hade det varit en annan sak (förutsatt att han är ansvarsfull).

Godkänner mamman att du reser någonstans ensam med dottern? I så fall kan du väl göra EN resa med din styvfamilj och EN ANNAN resa ensam med din dotter? Det måste ju inte vara så långt som till Thailand  - och det måste inte resan med din styvfamilj vara heller. Åk till Medelhavet en vecka med båda konstellationerna i stället, så kan du göra två resor för samma pris som Thailandsresan.

I annat fall så tycker jag att du ska resa med styvfamiljen ändå - det blir ju mamman som blir den elaka häxan, dottern vet ju att du hade tagit med henne om du bara hade fått. Dottern är för övrigt redan 12 år, och mamman kan inte neka henne så många år till. 

• Anonym (XXX)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-12 15:43:59 följande:
    Men barnet är ju med sin pappa...då är det väl lika farligt att skicka henne hem till honom varannan vecka? Hon har inte ens kontroll över vad som händer flickan när hon är i skolan. Det är så livet är när man är förälder. Tycker det är ogint att inte låta barnet njuta av sol och bad och äventyr även om man inte själv är med. Men antar att man tänker olika.

Min pojke var med pappa i USA när han var 4 år i tre veckor. Det gick jättebra. Vi är förvisso gifta, men jag litar på honom till 100% när det gäller vårt barn. Vi reser rätt ofta på egen hand med vårt barn. 
    Nu gällde det ju en tolvårig flicka och tre tonårskillar som hon inte är släkt med. Förstår du inte att det tillkommer helt andra risker då? Tänk om hon får dela rum med någon av killarna till och med... Även om det inte är planerat så, kan det bli så på grund av problem på hotellet. Och TS vill förmodligen vara ensam med sin nya kvinna om nätterna.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kör på) skrev 2023-12-14 22:03:12 följande:

Det där medgivandet man behöver ha från vårdnadshavare när man reser har jag aldrig varit med om att de kollat. Jag har rest med mina mycket yngre bröder samt en bonusson många gånger. Bonussonen har också rest med sin mamma utan att någonsin behöva visa upp medgivandet. 

Jag vet faktiskt inte när det skulle bli ett problem kanske om det skulle gå till en vårdnadstvist.

Om jag var du skulle jag ge resan som julklapp till dottern och strunta i vad mamman säger. Då får mamman säga nej till dottern.  Problemet kan vara om dottern inte har ett pass för då krävs att båda skriver på.

Mamman kan ju larma myndigheterna, och i så fall blir det spärr på dotterns pass på flygplatsen. 
  • Anonym (XXX)
    olof 45 skrev 2023-12-14 13:39:28 följande:

Jag hade skrivit till mamman med klarspråk - 

"Vår dotter kommer bli enormt besviken pga ditt besult, för denna resa är ingenting vi kan undvika att berätta för henne om. Jag tänker itne heller ge henne bilden att hon itne skulle vara välkommen på resan, för det är hon, alltså kommer förklaringen vara sanningen - att du säger nej, utan att ge något tungt vägande skäl, i mina ögon. Jag kommer nu försöka boka tid till tingsrätten  och samarbetssamtal, särskilt då jag fått höra att en 12-årings åsikt väger enormt tungt i frågor som rör henne (hon får t.ex. bestämma själv var hon ska bo).  Jag hoppas du själv kommer till insikt att Xxx kommer rikta sin besvikenlse och ilska mot dig och inte mig (om det nu är så du tänkt dig), och godkänner resan genast. Annars fortsätter denna diskussion med hjälp från myndigheterna! Du kan möjligen sabotera att vi åker detta året - men så fort myndigheterna löst detta kommer vi att åka, det lovar jag dig! Och hur detta hanterats kommer vår dotter säkerligen minnas för resten av livet - tänk på det! 

Jag vill ha svar inom 2 dagar, sedan tar jag detta vidare!"

Du menar att TS skulle förstöra hela relationen till mamman, och skapa massor av oro och stress för barnet (för så blir det alltid) bara för en semesterresa? Att försöka muta sitt barn med en flådig resa bara för att vinna i en vårdnadstvist, är också fruktansvärt fult. Jag har dessutom lite insikt i hur domarna tänker i vårdnadstvister, och det där hotfulla mailet skulle vara en tillgång för MAMMAN - tro mig!
  • Mandel
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-14 21:01:54 följande:

Jag förstår henne. Jag hade inte heller velat att mitt barn åker till Thailand. Ni får ändra resmål helt enkelt. Tror inte alls att det handlar om avundsjuka för alla vill faktiskt inte till ställen som Thailand.

Frågan många mammor måste ställa sig är för vems skull man sätter sig emot saker och varför man tror att det är rösten som mamma som väger tyngs. 
    Vem gynnar det att hindra sina barn från att göra och uppleva saker med sin andra förälder?

Jag säger ja till saker för mina barns skull och för att jag även anser att deras pappa som är en normalbegåvad vuxen borde vara kapabel att lösa ev situationer som kan uppstå även om han var en usel make och frånvarande pappa till barnen under tiden vi var gifta.
    Även om han beter sig som en rövhatt mot mig så vill jag att våra barn ändå ska ha en god relation med honom. Och vill han lägga tid och pengar på att försöka imponera på barnen med dyra utlandsresor, märkeskläder osv så är det hans problem, inte mitt. 
    Är helt suveränt att mina barn får åka jorden runt om de vill utan att det kostar mig en krona!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (M)
    Mandel skrev 2023-12-15 08:11:38 följande:
    Frågan många mammor måste ställa sig är för vems skull man sätter sig emot saker och varför man tror att det är rösten som mamma som väger tyngs. 
    Vem gynnar det att hindra sina barn från att göra och uppleva saker med sin andra förälder?

Jag säger ja till saker för mina barns skull och för att jag även anser att deras pappa som är en normalbegåvad vuxen borde vara kapabel att lösa ev situationer som kan uppstå även om han var en usel make och frånvarande pappa till barnen under tiden vi var gifta.
    Även om han beter sig som en rövhatt mot mig så vill jag att våra barn ändå ska ha en god relation med honom. Och vill han lägga tid och pengar på att försöka imponera på barnen med dyra utlandsresor, märkeskläder osv så är det hans problem, inte mitt. 
    Är helt suveränt att mina barn får åka jorden runt om de vill utan att det kostar mig en krona!

Håller med. Den som straffas är barnet, inte den andre föräldern. 

• Anonym (XXX)
    Mandel skrev 2023-12-15 08:11:38 följande:

Jag hade i alla fall svarat samma, om det varit en mamma som velat åka utomlands med sin 12-åriga dotter, sin nye älskare och hans tonårssöner - och pappan varit emot det. En förälders röst väger inte tyngre, båda har lika rätt (så länge som vårdnaden är gemensam). 

...men när det gäller något som båda föräldrarna måste ge sitt samtycke till, för att det kan vara förenat med risker, och föräldrarna inte tycker lika - då övertrumfar ett nej alltid ett ja. Så måste det vara. Och så tycker uppenbarligen lagstiftarna också, eftersom båda föräldrarna måste ge sitt samtycke till vissa saker, som t.ex. utlandsresor. 

Problemet är snarare tvärtom, att samhällsinstanser ofta "tar för givet" att båda föräldrarna har gett sitt samtycke, fast bara en förälder skrivit på. Jag vet barn som har blivit vaccinerade i skolan t.ex., fast den andra föräldern bestämt varit emot det. Det finns även en dålig vana att se boendeföräldern som den enda riktiga föräldern, så att man inte bryr sig om att kontakta umgängesföräldern och fråga hur han/hon ställer sig till något, om bara boendeförälderns namnteckning finns på samtycket. Så ska det inte vara: en vårdnadshavare är en vårdnadshavare oavsett hur många dagar per månad han eller hon träffar sitt barn. (Men så var det ju inte här, här har föräldrarna varannan vecka.)
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.