• Anonym (Pappa med tungt hjärta)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Jag har en dotter på 12år tillsammans med exet. Det tog slut för snart 3år sedan.

Vi har delad vårdnad och har exakt varannan veckas vårdnad. Nu är det så att jag har träffat ny kvinna (sen 2,5 år sedan) och hon har 3 st pojkar på heltid som är 13-17 år. Vi hade nu tänkt ge våra barn en resa utomlands till Thailand men nu säger mamman nej. Det enda hon svarar är att hon är orolig och det är för långt bort. Detta drabbar nu 4 st barn och den hon sårar mest det är min dotter. Jag vet ej hur jag ska göra, ska jag åka med mina 3 st bonusbarn och lämna min dotter hemma? Detta kommer bara skapa en känsla hos min dotter som bortvald och jag klara ej av det i mitt hjärta när jag ser henne bli ledsen. Det har kommit flera förklaringar men varje förklaring har vi förklarat för exet att det behöver hon ej vara nervös för. Skolan har givit sitt OK på denna resa och tycker det ger min dotter ett väldigt fint minne för livet. Har ringt en rådgivare inom kommunen och förklarat dilemmat och även denne tycket detta är mycket besynnerligt. Jag kan bara få detta till att exet j***as och vill ej vi ska åka och ha kul. Problemet är att hur ska man kunna åka någonstans och planera saker då ett ex gör på detta vis? Har någon någon erfarenhet av detta och hur man tar sig vidare för vi kommer aldrig kunna göra en utlandsresa pga att exet gör på detta vis. Detta drabbar min dotter hårt och även alla andra barnen som vill ha med min dotter. 

• Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.
  • Anonym (maybe)
    Anonym (Astrid) skrev 2023-12-18 14:47:31 följande:
    Vem tvingar pappan att åka ändå?
    olof 45 skrev 2023-12-18 14:31:29 följande:
    Förstår iten hur du tänker? Ska mamman ha makt att sabba resan för dottern OCH sin ex-make? 

Nejdu. Jag skulle ha sagt att dottern VAR ju medbjuden, så från pappans håll var hon mer än välkommen. ENDA skälet till att dottern blir hemma är mammans "åsikter". Det är iten att "skylla på mamman" - det är att sakligt berätta fakta!

Mamman har ju rätt att säga nej för det är så gemensam vårdnad. BÅDA vårdnadshavare måste godkänna utlandsresor. 

De kan ju lika gärna åka någon annanstans. Ingen tvingar pappan att åka till Thailand om dottern inte får åka. HAN väljer att utesluta henne om de ändå väljer att åka dit då de vet att hon inte kan följa med. DEN delen kan aldrig vara mammans fel. 

Det är ingen som tvingar honom att åka, inte att stanna hemma heller. Men nu frågade jag vems fel är det att dottern inte får åka på resan?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (maybe) skrev 2023-12-18 21:14:21 följande:
    Det är ingen som tvingar honom att åka, inte att stanna hemma heller. Men nu frågade jag vems fel är det att dottern inte får åka på resan?
    Hur gammal är du? Du verkar se på frågan med ett barns ögon?

- Vems FEL är det att ett barn måste äta kött och grönsaker och inte bara godis och glass?

- Vems FEL är det att ett barn inte får åka med på båtturen, när det inte fanns någon flytväst till det barnet?

- Vems FEL är det att ett barn som inte kan simma än, inte får hoppa i i den djupa bassängen?

- Vems FEL är det att barnet inte får åka med kompisen till landet över helgen, när kompisens pappa är en känd pedofil alternativt alkoholist?

- Vems FEL är det att ett barn inte får hoppa ner till gorillorna på zoo, fast det vill så gärna..?

- Vems FEL är det att tonåringen inte har med sig någon spritflaska till festen, när föräldrarna vägrat köpa ut?

Din fråga är felställd, ser du inte det?
  • Anonym (.)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-12-12 15:31:13 följande:

Det finns ju ingen snabb och enkel lösning på frågan. Det är väl tingsrätt och ensam vårdnad för att du ska kunna lösa det hela med pass, visum och liknande. Men det är ju inget som löses över en natt eller är garanterat att du får. Sedan kan det ju ändå bli att ni får ett fastställt umgängesschema på prick varannan vecka ändå, och då är det ju ändå svårt att hinna med en resa till Thailand. Så...

Jag kan ändå förstå mamman. Har väldigt svårt att föreställa mig att det skulle kännas det minsta bra att låta en så liten som en 12-åring åka till andra sidan jorden utan en. En annan sak om hon varit 15-16 eller så.

En 12-åring är inget litet barn. Kanske dags att släppa kontrollbehovet.
  • Anonym (.)
    Mimosa86 skrev 2023-12-14 20:52:55 följande:

TS, finns det någon på mammans sida du kan prata med, mormor eller morfar till er dotter? Någon som kan ligga på mamman att inte förstöra för sin dotter pga av avundsjuka.

Eller föreslå för mamman att ni tar en fika bara ni tre så får mamman förklara för sin dotter varför hon inte får åka. Så att orden kommer från mamman och inte kan manipuleras. 

Bra och konstruktivt förslag.
  • Anonym (.)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-15 06:16:48 följande:
    Nekar mitt barn följa med till Thailand.
    Fast de där killarna är ju inte hennes syskon. Inte ens halvsyskon. Vem vet vad de skulle göra om de fick tjejen för sig själva? Man ska akta sig noga för att skapa sådana situationer. Och mamma på andra sidan jorden... nä.

Att du var sexuellt aktiv vid 13 är inget att skryta om. Om pojkarna hade fyllt 15 så var det dessutom olagligt för dem att ha sex med dig. 
    I så fall antar jag att du även är emot skolresor eller läger för tonåringar av båda könen.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (.) skrev 2023-12-19 07:54:11 följande:
    I så fall antar jag att du även är emot skolresor eller läger för tonåringar av båda könen.
    Ja, självklart. Det händer massor med hemskt på sådana läger, till och med på konfirmationsläger. Det är väldigt olämpligt att låta ungdomar sova tillsammans. Att ungdomarna är av samma kön behöver för övrigt inte vara någon garanti heller, särskilt inte i våra dagar:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/blQll/15-domda-for-gruppvaldtakter-pa-pojkar

Femton ensamkommande flyktingpojkar från Afghanistan har i fem olika rättsfall under ett drygt år dömts för gruppvåldtäkter mot andra pojkar.

? Det är naivt att tro att pojkarna glömmer sina värderingar så fort de kommer hit. Vi måste våga prata om det, säger Mustafa Panshiri, svensk polis med rötter i Afghanistan.

• Anonym (.)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-19 08:05:51 följande:
    Ja, självklart. Det händer massor med hemskt på sådana läger, till och med på konfirmationsläger. Det är väldigt olämpligt att låta ungdomar sova tillsammans. Att ungdomarna är av samma kön behöver för övrigt inte vara någon garanti heller, särskilt inte i våra dagar:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/blQll/15-domda-for-gruppvaldtakter-pa-pojkar

Femton ensamkommande flyktingpojkar från Afghanistan har i fem olika rättsfall under ett drygt år dömts för gruppvåldtäkter mot andra pojkar.

? Det är naivt att tro att pojkarna glömmer sina värderingar så fort de kommer hit. Vi måste våga prata om det, säger Mustafa Panshiri, svensk polis med rötter i Afghanistan.

Normalt sover dock inte killar och tjejer i samma rum där. Personligen tycker jag att det är trist att begränsa sina barn på det sättet. Det viktiga är att man lär dem att de har rätt att bestämma över sin kropp och att man inte ska behöva gå med på något man inte vill.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Astrid) skrev 2023-12-18 17:18:43 följande:
    Eller så kan pappan bara berätta att de ska åka till Grekland, Italien, Irland eller vilket ställe de nu väljer istället, närmare Sverige. Finns ju ingen anledning att prata om en resa som inte är på tapeten längre.
    Jag tror inte på att ljuga för barn, särskilt inte en stor flicka som en 12-åring. Ska man då också be alla pojkarna att ljuga också? Nä, det skulle jag aldrig göra. 

Hela familjen ska ljuga för en person, snacka om svek. Nej, det får mamman lösa. Det är hon som har valt att säga nej och hon får motivera det. Om hon har en bra motivering blir allt säkert bra. Vi vet ju inte exakt varför hon säger nej. 
  • Anonym (Astrid)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-19 09:20:58 följande:
    Jag tror inte på att ljuga för barn, särskilt inte en stor flicka som en 12-åring. Ska man då också be alla pojkarna att ljuga också? Nä, det skulle jag aldrig göra. 

Hela familjen ska ljuga för en person, snacka om svek. Nej, det får mamman lösa. Det är hon som har valt att säga nej och hon får motivera det. Om hon har en bra motivering blir allt säkert bra. Vi vet ju inte exakt varför hon säger nej. 

Varför pratar du ens om att ljuga? Det är knappast ett svek att inte prata om resmål de funderade på att åka till? Är du seriös? Herregud.

Beslutet om var flickan får åka är ju ett beslut som föräldrarna måste kunna ta tillsammans. De ska inte behöva blanda in barnen i det beslutet. Det har ju ingenting att göra med svek eller att ljuga. Redogör du alla beslut du tar för dina barn och går igenom alla alternativ grundligt, annars tycker du att du ljuger för dem?

• Anonym (XXX)
    Anonym (.) skrev 2023-12-19 08:16:52 följande:
    Normalt sover dock inte killar och tjejer i samma rum där. Personligen tycker jag att det är trist att begränsa sina barn på det sättet. Det viktiga är att man lär dem att de har rätt att bestämma över sin kropp och att man inte ska behöva gå med på något man inte vill.
    Nu kan du ju inte ha läst det jag kopierade in, om gruppvåldtäkter pojkar emellan? 

Vad hjälper det om ett barn säger "stopp min kropp", menar du, om de andra är tre mot en? Eller om det är en ensam förövare som ljugit om sin ålder, och har en vuxen mans styrka fast han bara går i 8:an?

Så där naiv får man inte vara! Det är HEMSKT att så många som arbetar med barn och unga också är det...
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.