• Anonym (Pappa med tungt hjärta)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Jag har en dotter på 12år tillsammans med exet. Det tog slut för snart 3år sedan.

Vi har delad vårdnad och har exakt varannan veckas vårdnad. Nu är det så att jag har träffat ny kvinna (sen 2,5 år sedan) och hon har 3 st pojkar på heltid som är 13-17 år. Vi hade nu tänkt ge våra barn en resa utomlands till Thailand men nu säger mamman nej. Det enda hon svarar är att hon är orolig och det är för långt bort. Detta drabbar nu 4 st barn och den hon sårar mest det är min dotter. Jag vet ej hur jag ska göra, ska jag åka med mina 3 st bonusbarn och lämna min dotter hemma? Detta kommer bara skapa en känsla hos min dotter som bortvald och jag klara ej av det i mitt hjärta när jag ser henne bli ledsen. Det har kommit flera förklaringar men varje förklaring har vi förklarat för exet att det behöver hon ej vara nervös för. Skolan har givit sitt OK på denna resa och tycker det ger min dotter ett väldigt fint minne för livet. Har ringt en rådgivare inom kommunen och förklarat dilemmat och även denne tycket detta är mycket besynnerligt. Jag kan bara få detta till att exet j***as och vill ej vi ska åka och ha kul. Problemet är att hur ska man kunna åka någonstans och planera saker då ett ex gör på detta vis? Har någon någon erfarenhet av detta och hur man tar sig vidare för vi kommer aldrig kunna göra en utlandsresa pga att exet gör på detta vis. Detta drabbar min dotter hårt och även alla andra barnen som vill ha med min dotter. 

• Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.
  • Anonym (Astrid)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-18 09:13:59 följande:
    Det är en väldigt dålig idé att göra saker i smyg. Inte minst för barnet själv, som måste börja ljuga för sin mamma. 

Bättre att reda ut allt, även om mamman är jobbig.
    Fast vi vet ju inte heller varför mamman ?är jobbig?. Som nån skrev kanske de faktiskt bara tänkt vara borta under pappaveckan och då är ju Thailand väldigt långt bort för bara en veckas resa.

Sen tycker jag att det är konstigt att TS ens frågar i trådstarten om han ska åka utan barnet. Självklart kan han ju inte det. De får hitta ett annat resmål dig alla kan åka. Pappan kan ju inte åka och sen skylla på mamman om dottern känner sig utanför.
  • Anonym (neutral, men...)
    Anonym (Astrid) skrev 2023-12-18 10:01:00 följande:
    Fast vi vet ju inte heller varför mamman ?är jobbig?. Som nån skrev kanske de faktiskt bara tänkt vara borta under pappaveckan och då är ju Thailand väldigt långt bort för bara en veckas resa.

Sen tycker jag att det är konstigt att TS ens frågar i trådstarten om han ska åka utan barnet. Självklart kan han ju inte det. De får hitta ett annat resmål dig alla kan åka. Pappan kan ju inte åka och sen skylla på mamman om dottern känner sig utanför.
    Varför inte? Mamman borde väl kunna se sitt barn i ögonen och förklara sina åsikter? 
  • Anonym (Mini)
    Ja, det är ju frågan varför mamman är skeptisk till att dottern åker med pappan till Thailand. Sånt har nästan alltid orsaker.

Jag har aldrig motsatt mig resor som exet gjort med barnen. Däremot har han varit smidig som ett kylskåp och arrogant vilket försvårar samarbetet. 
  • Mrs Moneybags

Fast det är klart han kan skylla på mamman. Hon får ju själv förklara för barnet varför hon inte får resa. 
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (neutral, men...) skrev 2023-12-18 10:16:39 följande:
    Varför inte? Mamman borde väl kunna se sitt barn i ögonen och förklara sina åsikter?
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-18 10:44:07 följande:
    Fast det är klart han kan skylla på mamman. Hon får ju själv förklara för barnet varför hon inte får resa. 
    Det är ju ändå helt och hållet upp till pappan om han väljer att åka på en ?familjesemester? utan dottern. Det är 100% hans eget beslut och att skylla på mamman i det fallet är ju faktiskt rätt svagt. Ingen tvingar ju pappan att åka om dottern inte kan.
  • Anonym (maybe)
    Anonym (Astrid) skrev 2023-12-18 13:01:37 följande:
    Det är ju ändå helt och hållet upp till pappan om han väljer att åka på en ?familjesemester? utan dottern. Det är 100% hans eget beslut och att skylla på mamman i det fallet är ju faktiskt rätt svagt. Ingen tvingar ju pappan att åka om dottern inte kan.
    Vems fel är det att dottern inte fick följa med?
  • olof 45
    Förstår iten hur du tänker? Ska mamman ha makt att sabba resan för dottern OCH sin ex-make? 

Nejdu. Jag skulle ha sagt att dottern VAR ju medbjuden, så från pappans håll var hon mer än välkommen. ENDA skälet till att dottern blir hemma är mammans "åsikter". Det är iten att "skylla på mamman" - det är att sakligt berätta fakta!
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (maybe) skrev 2023-12-18 14:18:35 följande:
    Vems fel är det att dottern inte fick följa med?
    Vem tvingar pappan att åka ändå?
    olof 45 skrev 2023-12-18 14:31:29 följande:
    Förstår iten hur du tänker? Ska mamman ha makt att sabba resan för dottern OCH sin ex-make? 

Nejdu. Jag skulle ha sagt att dottern VAR ju medbjuden, så från pappans håll var hon mer än välkommen. ENDA skälet till att dottern blir hemma är mammans "åsikter". Det är iten att "skylla på mamman" - det är att sakligt berätta fakta!

Mamman har ju rätt att säga nej för det är så gemensam vårdnad. BÅDA vårdnadshavare måste godkänna utlandsresor. 

De kan ju lika gärna åka någon annanstans. Ingen tvingar pappan att åka till Thailand om dottern inte får åka. HAN väljer att utesluta henne om de ändå väljer att åka dit då de vet att hon inte kan följa med. DEN delen kan aldrig vara mammans fel. 

• Mrs Moneybags
    Jag har aldrig sagt att han ska ta dottern och åka ändå. Det var någon annan som skrev det, det går helt emot mina åsikter. 

Men däremot får mamman naturligtvis förklara för sin dotter varför hon inte får åka. Eller ska pappan förklara något som han själv inte förstår?

Det är ju självklart att mamman får ta den diskussionen. 
  • Anonym (Astrid)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-18 16:32:59 följande:
    Jag har aldrig sagt att han ska ta dottern och åka ändå. Det var någon annan som skrev det, det går helt emot mina åsikter. 

Men däremot får mamman naturligtvis förklara för sin dotter varför hon inte får åka. Eller ska pappan förklara något som han själv inte förstår?

Det är ju självklart att mamman får ta den diskussionen. 
    Eller så kan pappan bara berätta att de ska åka till Grekland, Italien, Irland eller vilket ställe de nu väljer istället, närmare Sverige. Finns ju ingen anledning att prata om en resa som inte är på tapeten längre.
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.