• Anonym (Astrid)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

olof 45 skrev 2023-12-15 10:51:23 följande:
    Det var jag som skrev det. Det var inte meningen att det skulle låta hotande (kommentarer som jag tar till mig av), men TYDLIGT för mamman att den hon förstör för är barnet och att det finns andra vägar för en pappa att gå...

jag reagerade nog som pappa, och tänkte att för bövelen ska det väl itne vara sådär lätt för en mamma att umgängessabotera?
    Nu handlar det ju inte om umgängessabotage. Det finns ju inget tecken på "sabotage" alls här, bara för att mamman inte vill att dom åker till Thailand.

Och ditt meddelande var VÄLDIGT hotfullt. Personligen förstår jag inte varför man ens skulle vilja ha den typen av relation med sitt ex? Väldigt mycket "Gör som JAG vill, annars ska jag hitta sätt att göra det ändå, mot din vilja!". Känns som en rätt ohälsosam och tröttsam attityd, när man istället kan försöka jobba tillsammans för att hitta bra lösningar på problem. 

Troligtvis kommer det nog komma situationer där TS inte vill att barnet ska göra nåt, och då kommer han nog inte uppskatta att få hot från mamman om hur hon kommer göra det ändå, fastän hon är väl medveten om att han inte vill. Även om man har gått isär måste man ju ändå kunna samarbeta och visa varandra lite respekt. 
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Kör på) skrev 2023-12-16 00:18:04 följande:
    Om han ger det till dottern i julklapp så kommer det bli en diskussion mellan dotter och mamma om hon säger nej. Mamman kommer inte att först gå till myndigheterna. Hon kommer att vara förvånad, arg samt behöva fundera över hur hon ska hantera situationen. Det är stor chans att hon redan ger med sig här för att hon inte vill göra dottern besviken. 

Jag utgår nu från scenariot att mamman står på sig och nekar dottern att resa. Hon vänder sig dessutom till myndigheterna för att stoppa resan. För att få beslut om utreseförbud krävs att barnet svävar i fara eller kan tvingas gifta sig. Mamman kommer inte att få ett utreseförbud från myndigheterna.
    Eller så förstör bara pappan samarbetet med mamman. Vill en pappa verkligen skjuta sig själv i foten och ha den typen av relation med sitt ex? Att man ska kriga och slåss och försöka köra över den andre? Vägra visa respekt eller lyssna? Och att dessutom använda barnet som slagträ för att få igenom det man vill? 

Det är ju extremt dåligt av en förälder att sätta barnet i en sån sits du föreslår här, speciellt bara över en jäkla Thailandsresa. Herregud, hur kass förälder kan man vara om man tycker att det är såhär man ska gå till väga? Det kommer ju bara förstöra för barnet i det långa loppet.
  • Anonym (Astrid)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-18 09:13:59 följande:
    Det är en väldigt dålig idé att göra saker i smyg. Inte minst för barnet själv, som måste börja ljuga för sin mamma. 

Bättre att reda ut allt, även om mamman är jobbig.
    Fast vi vet ju inte heller varför mamman ?är jobbig?. Som nån skrev kanske de faktiskt bara tänkt vara borta under pappaveckan och då är ju Thailand väldigt långt bort för bara en veckas resa.

Sen tycker jag att det är konstigt att TS ens frågar i trådstarten om han ska åka utan barnet. Självklart kan han ju inte det. De får hitta ett annat resmål dig alla kan åka. Pappan kan ju inte åka och sen skylla på mamman om dottern känner sig utanför.
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (neutral, men...) skrev 2023-12-18 10:16:39 följande:
    Varför inte? Mamman borde väl kunna se sitt barn i ögonen och förklara sina åsikter?
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-18 10:44:07 följande:
    Fast det är klart han kan skylla på mamman. Hon får ju själv förklara för barnet varför hon inte får resa. 
    Det är ju ändå helt och hållet upp till pappan om han väljer att åka på en ?familjesemester? utan dottern. Det är 100% hans eget beslut och att skylla på mamman i det fallet är ju faktiskt rätt svagt. Ingen tvingar ju pappan att åka om dottern inte kan.
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (maybe) skrev 2023-12-18 14:18:35 följande:
    Vems fel är det att dottern inte fick följa med?
    Vem tvingar pappan att åka ändå?
    olof 45 skrev 2023-12-18 14:31:29 följande:
    Förstår iten hur du tänker? Ska mamman ha makt att sabba resan för dottern OCH sin ex-make? 

Nejdu. Jag skulle ha sagt att dottern VAR ju medbjuden, så från pappans håll var hon mer än välkommen. ENDA skälet till att dottern blir hemma är mammans "åsikter". Det är iten att "skylla på mamman" - det är att sakligt berätta fakta!

Mamman har ju rätt att säga nej för det är så gemensam vårdnad. BÅDA vårdnadshavare måste godkänna utlandsresor. 

De kan ju lika gärna åka någon annanstans. Ingen tvingar pappan att åka till Thailand om dottern inte får åka. HAN väljer att utesluta henne om de ändå väljer att åka dit då de vet att hon inte kan följa med. DEN delen kan aldrig vara mammans fel. 

• Anonym (Astrid)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-18 16:32:59 följande:
    Jag har aldrig sagt att han ska ta dottern och åka ändå. Det var någon annan som skrev det, det går helt emot mina åsikter. 

Men däremot får mamman naturligtvis förklara för sin dotter varför hon inte får åka. Eller ska pappan förklara något som han själv inte förstår?

Det är ju självklart att mamman får ta den diskussionen. 
    Eller så kan pappan bara berätta att de ska åka till Grekland, Italien, Irland eller vilket ställe de nu väljer istället, närmare Sverige. Finns ju ingen anledning att prata om en resa som inte är på tapeten längre.
  • Anonym (Astrid)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-19 09:20:58 följande:
    Jag tror inte på att ljuga för barn, särskilt inte en stor flicka som en 12-åring. Ska man då också be alla pojkarna att ljuga också? Nä, det skulle jag aldrig göra. 

Hela familjen ska ljuga för en person, snacka om svek. Nej, det får mamman lösa. Det är hon som har valt att säga nej och hon får motivera det. Om hon har en bra motivering blir allt säkert bra. Vi vet ju inte exakt varför hon säger nej. 

Varför pratar du ens om att ljuga? Det är knappast ett svek att inte prata om resmål de funderade på att åka till? Är du seriös? Herregud.

Beslutet om var flickan får åka är ju ett beslut som föräldrarna måste kunna ta tillsammans. De ska inte behöva blanda in barnen i det beslutet. Det har ju ingenting att göra med svek eller att ljuga. Redogör du alla beslut du tar för dina barn och går igenom alla alternativ grundligt, annars tycker du att du ljuger för dem?

• Anonym (Astrid)
    olof 45 skrev 2023-12-19 15:38:19 följande:
    Vi får nog bara vara överens om att inte vara överens.

Jag tycker det är snålt och elakt av mamman att inte unna en 12-åring en resa med sin egna far. Rent utstuderat elakt och missunsamt. 

Jag hade ALDRIG tänkt tanken "nej vänta, vi måste fråga mamman i god tid för det finns en risk att hon motsäger sig detta", eftersom jag finner mammans attityd här så urbotat dumt.

Så att försöka vända detta till att pappan borde varit förberedd på detta, eller att det är ok för mamman att säga nej, får mig bara att häpna.

Mamman är elak, och jag hoppas barnet blir riktigt förbannad på henne  = lägger skulden där den hör hemma

Fast vi vet ju ingenting om varken TS, mamman, dottern, flickvännen med söner eller resan för den delen. Mammans nej kanske fullt befogat och rimligt.

TS skriver ju att de har exakt varannan vecka. Har TS då enbart tänkt vara borta i en vecka? Till ett resmål dit det tar ca 10h att flyga till med direktflyg? Sitta länge på ett plan och så snart jet-laggen har släppt är det dags att åka hem igen. DET skulle jag säga är elakt att göra mot ett barn. 

Och som andra sagt bör ju pappan ha stämt av med mamman innan bokning. Det känns ju som bland det första man ser till att fixa när man ska resa och är separerad med gemensam vårdnad. Det är inte mammans fel om TS, eller dottern, blir sura över att resan bokas av. Den skulden är ju enbart TS egen i så fall.

Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.