• Anonym (Pappa med tungt hjärta)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Jag har en dotter på 12år tillsammans med exet. Det tog slut för snart 3år sedan.

Vi har delad vårdnad och har exakt varannan veckas vårdnad. Nu är det så att jag har träffat ny kvinna (sen 2,5 år sedan) och hon har 3 st pojkar på heltid som är 13-17 år. Vi hade nu tänkt ge våra barn en resa utomlands till Thailand men nu säger mamman nej. Det enda hon svarar är att hon är orolig och det är för långt bort. Detta drabbar nu 4 st barn och den hon sårar mest det är min dotter. Jag vet ej hur jag ska göra, ska jag åka med mina 3 st bonusbarn och lämna min dotter hemma? Detta kommer bara skapa en känsla hos min dotter som bortvald och jag klara ej av det i mitt hjärta när jag ser henne bli ledsen. Det har kommit flera förklaringar men varje förklaring har vi förklarat för exet att det behöver hon ej vara nervös för. Skolan har givit sitt OK på denna resa och tycker det ger min dotter ett väldigt fint minne för livet. Har ringt en rådgivare inom kommunen och förklarat dilemmat och även denne tycket detta är mycket besynnerligt. Jag kan bara få detta till att exet j***as och vill ej vi ska åka och ha kul. Problemet är att hur ska man kunna åka någonstans och planera saker då ett ex gör på detta vis? Har någon någon erfarenhet av detta och hur man tar sig vidare för vi kommer aldrig kunna göra en utlandsresa pga att exet gör på detta vis. Detta drabbar min dotter hårt och även alla andra barnen som vill ha med min dotter. 

• Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Elizabeth)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-17 15:08:21 följande:
    Du menar att pappan skulle uppmana dottern att förtiga för sin mamma att en resa planeras, och sedan när mamman försöker få tag i henne, så svarar hon i telefonen och befinner sig på Arlanda? Eller framme i Phuket?

Hade du otur när du tänkte nu? Mamman skulle aldrig förlåta det. Då BLIR det krig. Och mamman skulle dessutom kunna kontakta Polisen (på Arlanda om det ännu finns tid), Svenska ambassaden i Thailand, thailändska myndigheter... För då har fadern gjort sig skyldig till egenmäktighet med barn, och det är ett brott. Han skulle till och med kunna bli häktad i Thailand... och då står dottern där ensam med tre äldre killar som hon inte är släkt med.
    Om pappan skulle vara så korkad att han skulle testa det där och sen (såklart) åka fast skulle dottern självklart inte vara kvar ensam i Thailand med tre äldre killar. Självklart skulle hon sitta på första bästa flyg hem till Sverige. Om något är nog att hon skulle bli ensam med flickvännens söner det minsta man bör oroa sig för i det läget. Skulle knappast tro att en minderårig vars förälder blir arresterad utomlands bara lämnas vind för våg hur som helst.
  • Anonym (maybe)
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-17 14:37:55 följande:
    Och du tror inte att det kommer komma fram? Om inte när barnet kommer hem solbränd och berättar om Thailand? Pappan kan ju lika gärna bara ge mamman enskild vårdnad.

Och har pappan tänkt vara borta enbart under hans vecka skulle jag också säga att Thailand ligger för långt bort för en så kort resa.
    Ska hon starta krig då menar du? När hon ser att barnet är solbränd. TS måste inte delta i något krig. 
  • Anonym (maybe)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-17 15:08:21 följande:
    Du menar att pappan skulle uppmana dottern att förtiga för sin mamma att en resa planeras, och sedan när mamman försöker få tag i henne, så svarar hon i telefonen och befinner sig på Arlanda? Eller framme i Phuket?

Hade du otur när du tänkte nu? Mamman skulle aldrig förlåta det. Då BLIR det krig. Och mamman skulle dessutom kunna kontakta Polisen (på Arlanda om det ännu finns tid), Svenska ambassaden i Thailand, thailändska myndigheter... För då har fadern gjort sig skyldig till egenmäktighet med barn, och det är ett brott. Han skulle till och med kunna bli häktad i Thailand... och då står dottern där ensam med tre äldre killar som hon inte är släkt med.

Tänk även på hur det skulle bli mellan föräldrarna, om pappan skulle göra så, och sedan skulle dottern råka ut för något hemskt. Tänk nertrampad av elefant, biten av giftig orm, kontakt med elektrisk manet, trasig elinstallation i badrummet så att hon får ström genom kroppen i duschen, matförgiftning, parasitinfektion (detta är tropikerna) tsunami, fastna i Thailand på grund av pandemi... Och mamman befinner sig i Sverige, och kan inte ta sig dit på länge, kanske inte alls. Hur skulle mamman kunna förlåta pappan för det? När hon hade sagt NEJ?

Nej hon behöver nödvändigtvis inte bli avslöjad. Men OM TS vill göra så. så bör hon inte känna till det, då skulle ju chanserna minska att det lyckades, håller du inte med om det?

Ett ensidigt krig är inget krig. TS måste inte välja att delta.

Och just det ja, din argument om bonusbröderna. Hur vet du att de är hetero? Om du insinuerar det jag tror?

Ja det där sista var väldigt bisarrt, tycker jag. Gäller samma sak om pappan säger nej till att dottern ska åka hem till mamman, eller kanske mormodern, och hälsa på, mamman hämtar dottern ändå, dottern halkar på trappan där och slår i bakhuvudet? Nä det är ju jättetramsigt att tänka sånt med olika scener i tankarna.

• Anonym (Elizabeth)
    Anonym (maybe) skrev 2023-12-17 20:48:13 följande:
    Ska hon starta krig då menar du? När hon ser att barnet är solbränd. TS måste inte delta i något krig. 
    Ja, alltså det är ju brottsligt att föra en minderårig utomlands utan båda vårdnadshavares godkännande så tror att de flesta myndigheter ser det som en rätt stor grej. Vill mamman ha enskild vårdnad kommer det nog inte bli några svårigheter efter att pappan gjort nåt sånt.
  • Anonym (maybe)
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-17 21:20:02 följande:
    Ja, alltså det är ju brottsligt att föra en minderårig utomlands utan båda vårdnadshavares godkännande så tror att de flesta myndigheter ser det som en rätt stor grej. Vill mamman ha enskild vårdnad kommer det nog inte bli några svårigheter efter att pappan gjort nåt sånt.
    Så du vet hur hon kommer reagera? Hon vill ha enskild vårdnad och kommer kämpa med myndigheter? Kommer hon starta krig var min fråga.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Elizabeth)
    Anonym (maybe) skrev 2023-12-17 21:37:45 följande:
    Så du vet hur hon kommer reagera? Hon vill ha enskild vårdnad och kommer kämpa med myndigheter? Kommer hon starta krig var min fråga.
    Vem vet, men de flesta föräldrar tycker nog att det är rätt jobbigt att plötsligt få reda på att deras minderåriga barn är på andra sidan planeten utan att föräldern själv har godkänt resan. Vad ska den andre föräldern som, rent tekniskt sett, kidnappade barnet göra härnäst? Vem vet? Många föräldrar skulle nog se en sån här grej som ett enormt svek, både mot de själva och mot barnet.
  • Meddelande borttaget
  • Mrs Moneybags
    Anonym (maybe) skrev 2023-12-17 13:41:39 följande:

Ska TS åka ändå med barnet som ni föreslår och hoppas att det inte blir någon kontroll så är det nog bäst att mamman tror att dottern inte ska åka, eller inte vet om att de åker ändå. För då kan hon försöka stoppa det.

Det är en väldigt dålig idé att göra saker i smyg. Inte minst för barnet själv, som måste börja ljuga för sin mamma. 

Bättre att reda ut allt, även om mamman är jobbig.
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.