• Anonym (maybe)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Anonym (Mini) skrev 2023-12-14 23:37:41 följande:

Jag kan på ett vis förstå att man inte vill att ens barn åker till en plats som Thailand. Det kan bli väldigt jobbigt att komma hem om något händer, som att bli skadad eller ordentligt sjuk. Såna saker ingen i stort sett tänker på förutom kanske dom som jobbar i vården.

Kan ju vara så att TS har egenskaper som gör att mamman inte har förtroende för att han kan hantera t ex en svår situation på en sån plats.

Avundsjuk för en Thailandsresa - det låter inte sannolikt för mig.

Ja TS har väl inte berättat så mycket om sig själv. Och inte alls om sina negativa sidor. Sen hur hans partner är spelar kanske också in
  • Anonym (maybe)

Ska TS åka ändå med barnet som ni föreslår och hoppas att det inte blir någon kontroll så är det nog bäst att mamman tror att dottern inte ska åka, eller inte vet om att de åker ändå. För då kan hon försöka stoppa det.

• Anonym (maybe)
    Anonym (Mini) skrev 2023-12-17 14:11:58 följande:
    Delat föräldraskap som ett krig? Bra råd där.
    Nej inget krig. Hur ska det bli krig om hon inte vet. Läs vad du svarar på så går det nog bättre nästa gång.
  • Anonym (maybe)
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-17 14:37:55 följande:
    Och du tror inte att det kommer komma fram? Om inte när barnet kommer hem solbränd och berättar om Thailand? Pappan kan ju lika gärna bara ge mamman enskild vårdnad.

Och har pappan tänkt vara borta enbart under hans vecka skulle jag också säga att Thailand ligger för långt bort för en så kort resa.
    Ska hon starta krig då menar du? När hon ser att barnet är solbränd. TS måste inte delta i något krig. 
  • Anonym (maybe)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-17 15:08:21 följande:
    Du menar att pappan skulle uppmana dottern att förtiga för sin mamma att en resa planeras, och sedan när mamman försöker få tag i henne, så svarar hon i telefonen och befinner sig på Arlanda? Eller framme i Phuket?

Hade du otur när du tänkte nu? Mamman skulle aldrig förlåta det. Då BLIR det krig. Och mamman skulle dessutom kunna kontakta Polisen (på Arlanda om det ännu finns tid), Svenska ambassaden i Thailand, thailändska myndigheter... För då har fadern gjort sig skyldig till egenmäktighet med barn, och det är ett brott. Han skulle till och med kunna bli häktad i Thailand... och då står dottern där ensam med tre äldre killar som hon inte är släkt med.

Tänk även på hur det skulle bli mellan föräldrarna, om pappan skulle göra så, och sedan skulle dottern råka ut för något hemskt. Tänk nertrampad av elefant, biten av giftig orm, kontakt med elektrisk manet, trasig elinstallation i badrummet så att hon får ström genom kroppen i duschen, matförgiftning, parasitinfektion (detta är tropikerna) tsunami, fastna i Thailand på grund av pandemi... Och mamman befinner sig i Sverige, och kan inte ta sig dit på länge, kanske inte alls. Hur skulle mamman kunna förlåta pappan för det? När hon hade sagt NEJ?

Nej hon behöver nödvändigtvis inte bli avslöjad. Men OM TS vill göra så. så bör hon inte känna till det, då skulle ju chanserna minska att det lyckades, håller du inte med om det?

Ett ensidigt krig är inget krig. TS måste inte välja att delta.

Och just det ja, din argument om bonusbröderna. Hur vet du att de är hetero? Om du insinuerar det jag tror?

Ja det där sista var väldigt bisarrt, tycker jag. Gäller samma sak om pappan säger nej till att dottern ska åka hem till mamman, eller kanske mormodern, och hälsa på, mamman hämtar dottern ändå, dottern halkar på trappan där och slår i bakhuvudet? Nä det är ju jättetramsigt att tänka sånt med olika scener i tankarna.

• Anonym (maybe)
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-17 21:20:02 följande:
    Ja, alltså det är ju brottsligt att föra en minderårig utomlands utan båda vårdnadshavares godkännande så tror att de flesta myndigheter ser det som en rätt stor grej. Vill mamman ha enskild vårdnad kommer det nog inte bli några svårigheter efter att pappan gjort nåt sånt.
    Så du vet hur hon kommer reagera? Hon vill ha enskild vårdnad och kommer kämpa med myndigheter? Kommer hon starta krig var min fråga.
  • Anonym (maybe)
    Anonym (Astrid) skrev 2023-12-18 13:01:37 följande:
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-18 10:44:07 följande:
    Fast det är klart han kan skylla på mamman. Hon får ju själv förklara för barnet varför hon inte får resa. 
    Det är ju ändå helt och hållet upp till pappan om han väljer att åka på en ?familjesemester? utan dottern. Det är 100% hans eget beslut och att skylla på mamman i det fallet är ju faktiskt rätt svagt. Ingen tvingar ju pappan att åka om dottern inte kan.
    Vems fel är det att dottern inte fick följa med?
  • Anonym (maybe)
    Anonym (Astrid) skrev 2023-12-18 14:47:31 följande:
    Vem tvingar pappan att åka ändå?
    olof 45 skrev 2023-12-18 14:31:29 följande:
    Förstår iten hur du tänker? Ska mamman ha makt att sabba resan för dottern OCH sin ex-make? 

Nejdu. Jag skulle ha sagt att dottern VAR ju medbjuden, så från pappans håll var hon mer än välkommen. ENDA skälet till att dottern blir hemma är mammans "åsikter". Det är iten att "skylla på mamman" - det är att sakligt berätta fakta!

Mamman har ju rätt att säga nej för det är så gemensam vårdnad. BÅDA vårdnadshavare måste godkänna utlandsresor. 

De kan ju lika gärna åka någon annanstans. Ingen tvingar pappan att åka till Thailand om dottern inte får åka. HAN väljer att utesluta henne om de ändå väljer att åka dit då de vet att hon inte kan följa med. DEN delen kan aldrig vara mammans fel. 

Det är ingen som tvingar honom att åka, inte att stanna hemma heller. Men nu frågade jag vems fel är det att dottern inte får åka på resan?
  • Anonym (maybe)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-19 06:28:42 följande:
    Hur gammal är du? Du verkar se på frågan med ett barns ögon?

- Vems FEL är det att ett barn måste äta kött och grönsaker och inte bara godis och glass?

- Vems FEL är det att ett barn inte får åka med på båtturen, när det inte fanns någon flytväst till det barnet?

- Vems FEL är det att ett barn som inte kan simma än, inte får hoppa i i den djupa bassängen?

- Vems FEL är det att barnet inte får åka med kompisen till landet över helgen, när kompisens pappa är en känd pedofil alternativt alkoholist?

- Vems FEL är det att ett barn inte får hoppa ner till gorillorna på zoo, fast det vill så gärna..?

- Vems FEL är det att tonåringen inte har med sig någon spritflaska till festen, när föräldrarna vägrat köpa ut?

Din fråga är felställd, ser du inte det?
    Oavsett hur gammal jag är, så kommer det aldrig att förändra vems fel det är att denna 12-åring inte åker till Thailand.
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.