• Anonym (Pappa med tungt hjärta)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Jag har en dotter på 12år tillsammans med exet. Det tog slut för snart 3år sedan.

Vi har delad vårdnad och har exakt varannan veckas vårdnad. Nu är det så att jag har träffat ny kvinna (sen 2,5 år sedan) och hon har 3 st pojkar på heltid som är 13-17 år. Vi hade nu tänkt ge våra barn en resa utomlands till Thailand men nu säger mamman nej. Det enda hon svarar är att hon är orolig och det är för långt bort. Detta drabbar nu 4 st barn och den hon sårar mest det är min dotter. Jag vet ej hur jag ska göra, ska jag åka med mina 3 st bonusbarn och lämna min dotter hemma? Detta kommer bara skapa en känsla hos min dotter som bortvald och jag klara ej av det i mitt hjärta när jag ser henne bli ledsen. Det har kommit flera förklaringar men varje förklaring har vi förklarat för exet att det behöver hon ej vara nervös för. Skolan har givit sitt OK på denna resa och tycker det ger min dotter ett väldigt fint minne för livet. Har ringt en rådgivare inom kommunen och förklarat dilemmat och även denne tycket detta är mycket besynnerligt. Jag kan bara få detta till att exet j***as och vill ej vi ska åka och ha kul. Problemet är att hur ska man kunna åka någonstans och planera saker då ett ex gör på detta vis? Har någon någon erfarenhet av detta och hur man tar sig vidare för vi kommer aldrig kunna göra en utlandsresa pga att exet gör på detta vis. Detta drabbar min dotter hårt och även alla andra barnen som vill ha med min dotter. 

• Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.
  • Mrs Moneybags
    olof 45 skrev 2023-12-14 13:39:28 följande:

Jag hade skrivit till mamman med klarspråk - 

"Vår dotter kommer bli enormt besviken pga ditt besult, för denna resa är ingenting vi kan undvika att berätta för henne om. Jag tänker itne heller ge henne bilden att hon itne skulle vara välkommen på resan, för det är hon, alltså kommer förklaringen vara sanningen - att du säger nej, utan att ge något tungt vägande skäl, i mina ögon. Jag kommer nu försöka boka tid till tingsrätten  och samarbetssamtal, särskilt då jag fått höra att en 12-årings åsikt väger enormt tungt i frågor som rör henne (hon får t.ex. bestämma själv var hon ska bo).  Jag hoppas du själv kommer till insikt att Xxx kommer rikta sin besvikenlse och ilska mot dig och inte mig (om det nu är så du tänkt dig), och godkänner resan genast. Annars fortsätter denna diskussion med hjälp från myndigheterna! Du kan möjligen sabotera att vi åker detta året - men så fort myndigheterna löst detta kommer vi att åka, det lovar jag dig! Och hur detta hanterats kommer vår dotter säkerligen minnas för resten av livet - tänk på det! 

Jag vill ha svar inom 2 dagar, sedan tar jag detta vidare!"

Bra mail, Olof! 
  • Agda90
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-12 15:37:50 följande:

Så elakt av henne. Man har svårt att förstå hur en sådan människa tänker. Hon vinner inga poäng hos sin dotter direkt. Snarare tvärtom. "Det är för långt" = jag kan inte åka dit med barnet så det ska inte du heller göra. Avundsjuka, alltså.

Tyvärr finns det inget du kan göra, men jag skulle lova flickan att vi skulle göra en superresa när hon fyller 18 och sätta mig ner och börja planera redan nu. Sen kan ni alltid åka på kortare resor tillsammans innan dess. 

Tror inte jag skulle kunna åka till Thailand utan mitt barn. Det skulle kännas för hårt. Tyvärr! Men om jag var din sambo skulle jag åka själv med pojkarna. De förstår nog hur du känner. 

Så en pappa är inte en pålitlig vårdnadshavare som kan ta med sitt barn på en semester resa?
  • Mrs Moneybags
    Agda90 skrev 2023-12-14 14:09:26 följande:
    Så en pappa är inte en pålitlig vårdnadshavare som kan ta med sitt barn på en semester resa?
    När och var sa jag det? Du blandar nog ihop mig med någon annan här i tråden...
  • Mandel
    olof 45 skrev 2023-12-14 13:39:28 följande:

Jag hade skrivit till mamman med klarspråk - 

"Vår dotter kommer bli enormt besviken pga ditt besult, för denna resa är ingenting vi kan undvika att berätta för henne om. Jag tänker itne heller ge henne bilden att hon itne skulle vara välkommen på resan, för det är hon, alltså kommer förklaringen vara sanningen - att du säger nej, utan att ge något tungt vägande skäl, i mina ögon. Jag kommer nu försöka boka tid till tingsrätten  och samarbetssamtal, särskilt då jag fått höra att en 12-årings åsikt väger enormt tungt i frågor som rör henne (hon får t.ex. bestämma själv var hon ska bo).  Jag hoppas du själv kommer till insikt att Xxx kommer rikta sin besvikenlse och ilska mot dig och inte mig (om det nu är så du tänkt dig), och godkänner resan genast. Annars fortsätter denna diskussion med hjälp från myndigheterna! Du kan möjligen sabotera att vi åker detta året - men så fort myndigheterna löst detta kommer vi att åka, det lovar jag dig! Och hur detta hanterats kommer vår dotter säkerligen minnas för resten av livet - tänk på det! 

Jag vill ha svar inom 2 dagar, sedan tar jag detta vidare!"

Jag är helt med på andemening i detta, men tonen och ordvalet gör att det kan uppfattas som ett hot. 

Ska ett brev skrivas ska det bara innehålla fakta och inga antaganden om att dottern ev kommer att göra si eller så och heller inga om du inte går med på detta kommer jag ...

Bättre att be mamman om ett möte och förklara i lugn och ro och bara med infon om att om vi inte kan enas så får vi kanske ta hjälp utifrån av oberoende part. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Agda90
    Anonym (Sanna) skrev 2023-12-12 15:31:13 följande:

Det finns ju ingen snabb och enkel lösning på frågan. Det är väl tingsrätt och ensam vårdnad för att du ska kunna lösa det hela med pass, visum och liknande. Men det är ju inget som löses över en natt eller är garanterat att du får. Sedan kan det ju ändå bli att ni får ett fastställt umgängesschema på prick varannan vecka ändå, och då är det ju ändå svårt att hinna med en resa till Thailand. Så...

Jag kan ändå förstå mamman. Har väldigt svårt att föreställa mig att det skulle kännas det minsta bra att låta en så liten som en 12-åring åka till andra sidan jorden utan en. En annan sak om hon varit 15-16 eller så.

Så pappa duger inte? Han kan inte ta hand om sitt barn?
  • Agda90
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-14 14:43:08 följande:
    När och var sa jag det? Du blandar nog ihop mig med någon annan här i tråden...
    Yes, jag skrev till fel person. Ber om ursäkt, det gick lite fort där
  • Anonym (Sanna)
    Agda90 skrev 2023-12-14 15:53:26 följande:
    Så pappa duger inte? Han kan inte ta hand om sitt barn?
    Nej.
  • Anonym (88an)

Eftersom er dotter är 12 år, föreslår jag att ni tre träffas tillsammans. Ett möte där ni försöker komma överens utifrån er dotters önskan. 
    Vill er dotter åka ser jag det som "ett maktspel" mamman spelar mot dig, snarare än en faktiskt oro. Försök hitta små saker för hon att få bestämma över tex, om hon ska få Skype samtal varannan eller varje dag, om dottern ska vara två veckor hos mamman innan eller efter resan. 

Jag tycker att när barnet är 12 år är barnens egen röst viktig att lyssna in. Barnkonventionen stödjer henne. 

• Anonym (Hur)

Låter som hon är avundsjuk, har hon själv dåligt med pengar?
    Dags att åka över och fråga vad som är problemet, självklart ska hon kunna åka med sin förälder över hela världen.

skulle jag separerade så skulle jag aldrig säga nej, mina barn får en upplevelse. 

• Anonym (Globetrotter)
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-12-12 15:51:13 följande:

Barnet är 12 år och har tätt att bestämma själv. Detta gäller inte bara boendet utan även andra saker som är viktigt för barnet. Dvs även resor och andra typer av beslut. Då ska barnets egen åsikt väga tungt.  Dvs er dotter har all rätt i världen att säga nej till en resa om hon inte hade velat åka . ... 

Så med det i åtanke kan du fortsätta ta diskussionen och också låta dottern själv få säga sin mening. 

Faran med detta är som du själv är inne på att om mamman jävlas av olika anledningar så kommer fortsättningen bara bli värre om hon "vinner" denna diskussion.  Då kan hon använda samma argument om och om igen även om det gäller skidresa 4 mil bort med skolan eller en kryssning med er. 

Många resebolag och länder kräver numera medgivande från båda föräldrar om en minderårig ska resa utomlands. Så vill inte ens föräldern blir det svårt.

Sen är grunden att båda föräldrarna bestämmer. En 12-åring är inte mogen att fatta många beslut. I detta fall verkar det dock som ena föräldern jäklas. 
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.