Anonym (neutral, men...) skrev 2023-12-19 12:31:59 följande:
Tror folk utgår från att det var en bokad eller iaf väldigt genomplanerad resa, och ingenting som man ger upp helt bara för att ett ex plötsligt och oväntat satt sig emot planen....
Om alla andra - eller enbart TS partner och dennes barn - ska åka, så kommer ju barnet märka av detta.
Ja, det var så jag tänkte. Jag trodde att resan redan var bokad och att de nu får boka av dottern för att mamman oväntat säger nej.
Det är ju svårt att föreställa sig att den andra föräldern skulle säga nej till något kul och positivt för ens barn, men alla är vi olika.
För min egen del skulle jag bli jätteglad för mitt barns skull om han skulle åka på solsemester med sin pappa någonstans. Det kanske är mer naturligt för mig, eftersom vi gör så hela tiden trots att vi är gifta. Några kanske inte kan tänka sig att vara borta från en 12-åring i mer än en vecka. Andra tror att någon annans tonårspojkar vill våldta sin styvsyster, men bara när de är på resa, inte när de är hemma.
Hur som helst får mamman förklara varför resan inte blir av. En 12-åring brukar förstå om det finns logiska skäl. Annars får väl mamman stå ut med att vara "the bad guy" ett tag. Hur som helst är det barnet som blir mest lidande.
Det här är ju ett av 1000 skäl till att separationer är så jobbiga för alla parter. Det blir trassel hela vägen under ett barns uppväxt bara för att föräldrarna av någon anledning valde fel partner. Jag filar den här tråden under styvfamiljstrådarna. De med alla problem som går ut över barnen.