• Mandel

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

olof 45 skrev 2023-12-14 13:39:28 följande:

Jag hade skrivit till mamman med klarspråk - 

"Vår dotter kommer bli enormt besviken pga ditt besult, för denna resa är ingenting vi kan undvika att berätta för henne om. Jag tänker itne heller ge henne bilden att hon itne skulle vara välkommen på resan, för det är hon, alltså kommer förklaringen vara sanningen - att du säger nej, utan att ge något tungt vägande skäl, i mina ögon. Jag kommer nu försöka boka tid till tingsrätten  och samarbetssamtal, särskilt då jag fått höra att en 12-årings åsikt väger enormt tungt i frågor som rör henne (hon får t.ex. bestämma själv var hon ska bo).  Jag hoppas du själv kommer till insikt att Xxx kommer rikta sin besvikenlse och ilska mot dig och inte mig (om det nu är så du tänkt dig), och godkänner resan genast. Annars fortsätter denna diskussion med hjälp från myndigheterna! Du kan möjligen sabotera att vi åker detta året - men så fort myndigheterna löst detta kommer vi att åka, det lovar jag dig! Och hur detta hanterats kommer vår dotter säkerligen minnas för resten av livet - tänk på det! 

Jag vill ha svar inom 2 dagar, sedan tar jag detta vidare!"

Jag är helt med på andemening i detta, men tonen och ordvalet gör att det kan uppfattas som ett hot. 

Ska ett brev skrivas ska det bara innehålla fakta och inga antaganden om att dottern ev kommer att göra si eller så och heller inga om du inte går med på detta kommer jag ...

Bättre att be mamman om ett möte och förklara i lugn och ro och bara med infon om att om vi inte kan enas så får vi kanske ta hjälp utifrån av oberoende part. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-14 21:01:54 följande:

Jag förstår henne. Jag hade inte heller velat att mitt barn åker till Thailand. Ni får ändra resmål helt enkelt. Tror inte alls att det handlar om avundsjuka för alla vill faktiskt inte till ställen som Thailand.

Frågan många mammor måste ställa sig är för vems skull man sätter sig emot saker och varför man tror att det är rösten som mamma som väger tyngs. 
    Vem gynnar det att hindra sina barn från att göra och uppleva saker med sin andra förälder?

Jag säger ja till saker för mina barns skull och för att jag även anser att deras pappa som är en normalbegåvad vuxen borde vara kapabel att lösa ev situationer som kan uppstå även om han var en usel make och frånvarande pappa till barnen under tiden vi var gifta.
    Även om han beter sig som en rövhatt mot mig så vill jag att våra barn ändå ska ha en god relation med honom. Och vill han lägga tid och pengar på att försöka imponera på barnen med dyra utlandsresor, märkeskläder osv så är det hans problem, inte mitt. 
    Är helt suveränt att mina barn får åka jorden runt om de vill utan att det kostar mig en krona!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.