• Anonym (Pappa med tungt hjärta)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Jag har en dotter på 12år tillsammans med exet. Det tog slut för snart 3år sedan.

Vi har delad vårdnad och har exakt varannan veckas vårdnad. Nu är det så att jag har träffat ny kvinna (sen 2,5 år sedan) och hon har 3 st pojkar på heltid som är 13-17 år. Vi hade nu tänkt ge våra barn en resa utomlands till Thailand men nu säger mamman nej. Det enda hon svarar är att hon är orolig och det är för långt bort. Detta drabbar nu 4 st barn och den hon sårar mest det är min dotter. Jag vet ej hur jag ska göra, ska jag åka med mina 3 st bonusbarn och lämna min dotter hemma? Detta kommer bara skapa en känsla hos min dotter som bortvald och jag klara ej av det i mitt hjärta när jag ser henne bli ledsen. Det har kommit flera förklaringar men varje förklaring har vi förklarat för exet att det behöver hon ej vara nervös för. Skolan har givit sitt OK på denna resa och tycker det ger min dotter ett väldigt fint minne för livet. Har ringt en rådgivare inom kommunen och förklarat dilemmat och även denne tycket detta är mycket besynnerligt. Jag kan bara få detta till att exet j***as och vill ej vi ska åka och ha kul. Problemet är att hur ska man kunna åka någonstans och planera saker då ett ex gör på detta vis? Har någon någon erfarenhet av detta och hur man tar sig vidare för vi kommer aldrig kunna göra en utlandsresa pga att exet gör på detta vis. Detta drabbar min dotter hårt och även alla andra barnen som vill ha med min dotter. 

• Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-12-12 15:31:13 följande:

Jag kan ändå förstå mamman. Har väldigt svårt att föreställa mig att det skulle kännas det minsta bra att låta en så liten som en 12-åring åka till andra sidan jorden utan en. En annan sak om hon varit 15-16 eller så.

Liten?!

jisses.. jag var sexuellt aktiv som 13..

Kan man inte släppa en snart tonåring på en resa med sin pappa och syskon.. då har man personliga problem som mamma man behöver ta tu med. Inte straffa sitt barn för att ens ex har en ny familj. 
  • Mimosa86

TS, finns det någon på mammans sida du kan prata med, mormor eller morfar till er dotter? Någon som kan ligga på mamman att inte förstöra för sin dotter pga av avundsjuka.

Eller föreslå för mamman att ni tar en fika bara ni tre så får mamman förklara för sin dotter varför hon inte får åka. Så att orden kommer från mamman och inte kan manipuleras. 

• Anonym (Elizabeth)

Jag förstår henne. Jag hade inte heller velat att mitt barn åker till Thailand. Ni får ändra resmål helt enkelt. Tror inte alls att det handlar om avundsjuka för alla vill faktiskt inte till ställen som Thailand.

• Anonym (Elizabeth)
    olof 45 skrev 2023-12-14 13:39:28 följande:

Jag hade skrivit till mamman med klarspråk - 

"Vår dotter kommer bli enormt besviken pga ditt besult, för denna resa är ingenting vi kan undvika att berätta för henne om. Jag tänker itne heller ge henne bilden att hon itne skulle vara välkommen på resan, för det är hon, alltså kommer förklaringen vara sanningen - att du säger nej, utan att ge något tungt vägande skäl, i mina ögon. Jag kommer nu försöka boka tid till tingsrätten  och samarbetssamtal, särskilt då jag fått höra att en 12-årings åsikt väger enormt tungt i frågor som rör henne (hon får t.ex. bestämma själv var hon ska bo).  Jag hoppas du själv kommer till insikt att Xxx kommer rikta sin besvikenlse och ilska mot dig och inte mig (om det nu är så du tänkt dig), och godkänner resan genast. Annars fortsätter denna diskussion med hjälp från myndigheterna! Du kan möjligen sabotera att vi åker detta året - men så fort myndigheterna löst detta kommer vi att åka, det lovar jag dig! Och hur detta hanterats kommer vår dotter säkerligen minnas för resten av livet - tänk på det! 

Jag vill ha svar inom 2 dagar, sedan tar jag detta vidare!"

Ja, superbra att skriva ett brev med massa hot till mamman. Det kommer hjälpa henne få enskild vårdnad i framtiden. TS kommer nog tacka dig för det här Olof! Wow..

Måste alla barn få åka till Thailand? Mamman tycker att det är för långt bort. Jaha? Då kan de ju spendera en vecka i Paris istället. Åka förbi Disneyland, Versailles och Eiffeltornet. Eller kanske Portugal eller Skottland. Finns så många fina ställen närmare Sverige. Känns bara så sjukt barnsligt att gnälla om en sån här grej när mamman gett en tydlig anledning till varför det inte känns bra.
  • Anonym (Mamma)

Jag hade inte sagt nej men hade inte gillat om mitt barn åkt till Thailand. 

• Anonym (Kör på)

Det där medgivandet man behöver ha från vårdnadshavare när man reser har jag aldrig varit med om att de kollat. Jag har rest med mina mycket yngre bröder samt en bonusson många gånger. Bonussonen har också rest med sin mamma utan att någonsin behöva visa upp medgivandet. 

Jag vet faktiskt inte när det skulle bli ett problem kanske om det skulle gå till en vårdnadstvist.

Om jag var du skulle jag ge resan som julklapp till dottern och strunta i vad mamman säger. Då får mamman säga nej till dottern.  Problemet kan vara om dottern inte har ett pass för då krävs att båda skriver på.

• Studentpappa
    Anonym (Sanna) skrev 2023-12-14 17:57:11 följande:
    Nej.
     Synd du uppenbarligen gjorde ett bottennapp vid val av pappa till barnen. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Elizabeth)
    Anonym (Kör på) skrev 2023-12-14 22:03:12 följande:

Det där medgivandet man behöver ha från vårdnadshavare när man reser har jag aldrig varit med om att de kollat. Jag har rest med mina mycket yngre bröder samt en bonusson många gånger. Bonussonen har också rest med sin mamma utan att någonsin behöva visa upp medgivandet. 

Jag vet faktiskt inte när det skulle bli ett problem kanske om det skulle gå till en vårdnadstvist.

Om jag var du skulle jag ge resan som julklapp till dottern och strunta i vad mamman säger. Då får mamman säga nej till dottern.  Problemet kan vara om dottern inte har ett pass för då krävs att båda skriver på.

Och vad tror du händer när mamman kontaktar myndigheterna om att pappan försöker ta dottern utomlands utan hennes medgivande..?
  • Anonym (Mini)

Jag kan på ett vis förstå att man inte vill att ens barn åker till en plats som Thailand. Det kan bli väldigt jobbigt att komma hem om något händer, som att bli skadad eller ordentligt sjuk. Såna saker ingen i stort sett tänker på förutom kanske dom som jobbar i vården.

Kan ju vara så att TS har egenskaper som gör att mamman inte har förtroende för att han kan hantera t ex en svår situation på en sån plats.

Avundsjuk för en Thailandsresa - det låter inte sannolikt för mig.

• Anonym (maybe)
    Anonym (Mini) skrev 2023-12-14 23:37:41 följande:

Jag kan på ett vis förstå att man inte vill att ens barn åker till en plats som Thailand. Det kan bli väldigt jobbigt att komma hem om något händer, som att bli skadad eller ordentligt sjuk. Såna saker ingen i stort sett tänker på förutom kanske dom som jobbar i vården.

Kan ju vara så att TS har egenskaper som gör att mamman inte har förtroende för att han kan hantera t ex en svår situation på en sån plats.

Avundsjuk för en Thailandsresa - det låter inte sannolikt för mig.

Ja TS har väl inte berättat så mycket om sig själv. Och inte alls om sina negativa sidor. Sen hur hans partner är spelar kanske också in
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.