• Anonym (Pappa med tungt hjärta)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Jag har en dotter på 12år tillsammans med exet. Det tog slut för snart 3år sedan.

Vi har delad vårdnad och har exakt varannan veckas vårdnad. Nu är det så att jag har träffat ny kvinna (sen 2,5 år sedan) och hon har 3 st pojkar på heltid som är 13-17 år. Vi hade nu tänkt ge våra barn en resa utomlands till Thailand men nu säger mamman nej. Det enda hon svarar är att hon är orolig och det är för långt bort. Detta drabbar nu 4 st barn och den hon sårar mest det är min dotter. Jag vet ej hur jag ska göra, ska jag åka med mina 3 st bonusbarn och lämna min dotter hemma? Detta kommer bara skapa en känsla hos min dotter som bortvald och jag klara ej av det i mitt hjärta när jag ser henne bli ledsen. Det har kommit flera förklaringar men varje förklaring har vi förklarat för exet att det behöver hon ej vara nervös för. Skolan har givit sitt OK på denna resa och tycker det ger min dotter ett väldigt fint minne för livet. Har ringt en rådgivare inom kommunen och förklarat dilemmat och även denne tycket detta är mycket besynnerligt. Jag kan bara få detta till att exet j***as och vill ej vi ska åka och ha kul. Problemet är att hur ska man kunna åka någonstans och planera saker då ett ex gör på detta vis? Har någon någon erfarenhet av detta och hur man tar sig vidare för vi kommer aldrig kunna göra en utlandsresa pga att exet gör på detta vis. Detta drabbar min dotter hårt och även alla andra barnen som vill ha med min dotter. 

• Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.
  • Agda90
    Anonym (Sanna) skrev 2023-12-14 17:57:11 följande:
    Nej.
    Varför duger inte pappan? 
  • ventilera mera
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-15 06:25:11 följande:
    Nu gällde det ju en tolvårig flicka och tre tonårskillar som hon inte är släkt med. Förstår du inte att det tillkommer helt andra risker då? Tänk om hon får dela rum med någon av killarna till och med... Även om det inte är planerat så, kan det bli så på grund av problem på hotellet. Och TS vill förmodligen vara ensam med sin nya kvinna om nätterna.
    Hemma hos oss bor vi två föräldrar med två barn var. Mina söner är 14 och 17 och min sambos döttrar är är 12 och 9. Kan inte du förklara för mig exakt vad som är problemet med att vi eventuellt kommer att åka utomlands i sommar? 
    Jag menar, vi befinner oss i samma lägenhet mer än hälften av resten av året så vad händer på resor som inte händer hemma?

Och TS har varit tillsammans i 2,5 år med den "nya kvinnan" så det känns väl lite som om man skulle kunna tänka sig att man kommit över det där med att ABSOLUT vilja dela rum och vara ensamma på nätterna vid det laget. 
  • Mimosa86
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-15 06:25:11 följande:
    Nu gällde det ju en tolvårig flicka och tre tonårskillar som hon inte är släkt med. Förstår du inte att det tillkommer helt andra risker då? Tänk om hon får dela rum med någon av killarna till och med... Även om det inte är planerat så, kan det bli så på grund av problem på hotellet. Och TS vill förmodligen vara ensam med sin nya kvinna om nätterna.

Du menar att flickans egna pappa inte månar om sin dotter? Inte har uppsikt över henne och pojkarna och placerar dem i ett separat hotell där de är ensamma från sina föräldrar?

På vilket sätt är hon i större fara i Thailand än i deras egna hem i Sverige under pappaveckan där alla är under samma tak?

Det är väl betydligt TRYGGARE för henne på semester där de bor i en mindre lägenhet, mer inpå sina föräldrar och där föräldrarna inte avviker för att springa ärenden utan är med sina barn non-stop?

Jisses, vad har du för dålig erfarenhet av män som grisar ditt förtroende för pappans föräldraansvar? I min värld är föder betydligt mer överbeskyddande än många mödrar

• Anonym (XXX)
    ventilera mera skrev 2023-12-15 10:02:52 följande:
    Hemma hos oss bor vi två föräldrar med två barn var. Mina söner är 14 och 17 och min sambos döttrar är är 12 och 9. Kan inte du förklara för mig exakt vad som är problemet med att vi eventuellt kommer att åka utomlands i sommar? 
    Jag menar, vi befinner oss i samma lägenhet mer än hälften av resten av året så vad händer på resor som inte händer hemma?

Och TS har varit tillsammans i 2,5 år med den "nya kvinnan" så det känns väl lite som om man skulle kunna tänka sig att man kommit över det där med att ABSOLUT vilja dela rum och vara ensamma på nätterna vid det laget. 
    Jag hoppas att du verkligen vet allt som händer i lägenheten... Mammor vet nämligen väldigt ofta inte det. De får veta det först långt senare, om ens någonsin.

www.facebook.com/groups/304602881331509
  • Agda90
    Mimosa86 skrev 2023-12-15 10:09:23 följande:

Du menar att flickans egna pappa inte månar om sin dotter? Inte har uppsikt över henne och pojkarna och placerar dem i ett separat hotell där de är ensamma från sina föräldrar?

På vilket sätt är hon i större fara i Thailand än i deras egna hem i Sverige under pappaveckan där alla är under samma tak?

Det är väl betydligt TRYGGARE för henne på semester där de bor i en mindre lägenhet, mer inpå sina föräldrar och där föräldrarna inte avviker för att springa ärenden utan är med sina barn non-stop?

Jisses, vad har du för dålig erfarenhet av män som grisar ditt förtroende för pappans föräldraansvar? I min värld är föder betydligt mer överbeskyddande än många mödrar

Jag tänkte i samma bana som dig i början. Tills jag såg brevet (eller meddelandet?) som pappan hade (eller skulle) skicka till mamman. Det upplevdes ganska hotfullt. 
    Vi vet endast pytte lite av vad som pågår mellan föräldrarna. 

Om jag utgår ifrån min familj så hade jag inte haft något problem med att min man åkte med våra barn till andra sidan jordklotet. Men han skulle aldrig hota mig för att få möjlighet att göra en sådan resa....
  • Anonym (Elizabeth)
    Anonym (Okej?) skrev 2023-12-15 03:21:57 följande:

Vilken tur att det inte är du som detta handlar om då. Om nu dottern vill åka till Thailand, tillsammans med sin pappa (som uppenbarligen dög att skaffa barn med från början, så kom inte o säg att någon inte är lämplig som vårdnadshavare) så är det extremt ignorant och egoistisk av mamma att säga nej. Bara för att DU inte vill resa till Thailand så betyder ju inte det att dottern har samma vilja som dig? Kan man inte tänka längre än på sig själv eller hur ens egna förakt mot den andra föräldern så är man nästan olämplig som förälder.
    Det handlar ju om en 12 årig flicka som har en egen vilja, inte ett spädbarn som saknar möjlighet att själv uttrycka sin vilja. En 12 åring är normalt relativt kapabel att kunna avgöra om denne vill åka på resa eller inte, och om barnet vill åka, varför då förhindra det? Hade TS ej varit kapabel till att vara vårdnadshavare åt sin egen dotter så hade han ju inte ens haft delat vårdnad från början. Klassikt svenskt fall av ren avundsjuka ifrån modern.

Till TS:
    Försök att sätta dig ned med både barnet, modern och även kanske din nya partner och försök ha en dialog om hela grejen. Finns det något speciellt som gör att modern motsäger sig detta, går det att kanske finna en alternativ lösning på detta problem? (t.ex att dottern ringer hem till modern varje kväll eller liknand) Om inte annat så får modern där o då förklara, själv och med sina egna ord, för eran dotter varför hon inte tillåter resan, så att din dotter förstår att det inte är du som stoppar det! Det är väl egentligen enda sättet för dig att kunna visa din dotter att du inte väljer bort henne även om du reser bort med resten av din familj, utan att det är pga hennes mammas beslut som hon inte får följa med.

Alltså, även om barnet är 12 och har en egen vilja och egna åsikter, betyder ju inte att barnet är myndigt och får bestämma helt själv i alla situationer. Mamman är inte okej med en resa som är så långt bort. Jaha? Då får ju pappan försöka hitta lösningar här och hur som kan hitta en kompromiss som fungerar för BÅDA föräldrarna. Kan man inte ens försöka samarbeta med den andra föräldern är man ju definitivt en olämplig förälder.

Det finns fler resmål än Thailand och dottern kommer inte ta skada av att inte få åka dit. TS och flickvännen får helt enkelt hitta ett annat resmål att åka till. Det borde inte vara ett särskilt stort problem alls. Folk pratar ju liksom om att TS borde använda dottern som slagträ och mena att om hon inte får åka på en resa just till Thailand kommer han försöka få dottern att inte bo hos mamman längre. För en semesterresa! Det är ju absurt. Det låter snarare som ett gäng 12-åringar som argumenterar här och har temper tantrums just för att en Thailandsresa inte kommer bli av.

Har TS varit vettig är ju inget bokat eller betalt innan han fått mammans godkännande. Eftersom han inte fått det är det ju enkelt att istället hitta en resa som passar bättre än Thailand. Det viktigaste för honom bör väl vara att resa med dottern, inte just resmålet.
  • Anonym (Elizabeth)
    Agda90 skrev 2023-12-15 10:11:49 följande:
    Jag tänkte i samma bana som dig i början. Tills jag såg brevet (eller meddelandet?) som pappan hade (eller skulle) skicka till mamman. Det upplevdes ganska hotfullt. 

Om jag utgår ifrån min familj så hade jag inte haft något problem med att min man åkte med våra barn till andra sidan jordklotet. Men han skulle aldrig hota mig för att få möjlighet att göra en sådan resa....
    Tack och lov var det inte TS som hade skrivit det där meddelandet. Det var en annan användare som ville "tipsa" om vad TS borde göra och vad han borde skriva till mamman.

Om han skulle göra det skulle det ju såklart bara hjälpa mamman i en vårdnadstvist, så för TS skull är det ju bara bra att det faktiskt inte var han som hade skrivit det och är han smart skickar han aldrig några såna meddelanden till mamman.
  • Agda90
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-15 10:19:31 följande:
    Tack och lov var det inte TS som hade skrivit det där meddelandet. Det var en annan användare som ville "tipsa" om vad TS borde göra och vad han borde skriva till mamman.

Om han skulle göra det skulle det ju såklart bara hjälpa mamman i en vårdnadstvist, så för TS skull är det ju bara bra att det faktiskt inte var han som hade skrivit det och är han smart skickar han aldrig några såna meddelanden till mamman.
    Ah, den biten hade jag missat. Hade många inlägg att komma ikapp på vid det laget. 
  • Mimosa86
    Agda90 skrev 2023-12-15 10:11:49 följande:

Nej det var inte TS som skrev den texten. Men visst, vad vet vi om familjesituationen? Jag tycker dock att det är märkligt att ex frun anger olika argument att dottern inte ska få åka. Dottern vill ju verkligen detta.

Jag fick avsluta min semester pga av en jobbgrej vilket innebar att min man åkte själv utomlands med våra barn. Jag var orolig för balkongräckena och var på honom extra att alltid ha koll på våra klättrande barn om de bor på hotell med just balkong. orosmoment måste man ju kunna prata kring oavsett om man ör gifta eller skilda. Men aldrig att jag skulle ha så lågt förtroende för hans föräldraskap att jag skulle nekat mina barn denna härliga resa. 

Antingen är mamman kontrollerande sommarresor eller så hyser hon agg mot sitt ex.. det är den enda slutsats jag kan dra (utifrån det som framkommer hör i text).

• Agda90
    Mimosa86 skrev 2023-12-15 10:29:01 följande:

Nej det var inte TS som skrev den texten. Men visst, vad vet vi om familjesituationen? Jag tycker dock att det är märkligt att ex frun anger olika argument att dottern inte ska få åka. Dottern vill ju verkligen detta.

Jag fick avsluta min semester pga av en jobbgrej vilket innebar att min man åkte själv utomlands med våra barn. Jag var orolig för balkongräckena och var på honom extra att alltid ha koll på våra klättrande barn om de bor på hotell med just balkong. orosmoment måste man ju kunna prata kring oavsett om man ör gifta eller skilda. Men aldrig att jag skulle ha så lågt förtroende för hans föräldraskap att jag skulle nekat mina barn denna härliga resa. 

Antingen är mamman kontrollerande sommarresor eller så hyser hon agg mot sitt ex.. det är den enda slutsats jag kan dra (utifrån det som framkommer hör i text).

Jag var iväg på ett höstlov med våra barn på en resa till en storstad i Europa. Min man vinkade av oss och önskade oss en trevlig resa. Han vet att jag kan ta hand om våra barn och jag vet att han kan göra detsamma. Jag skulle aldrig ha tjatat om balkonräcke eller annat, han känner ju våra barn lika väl som jag gör.
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.