• Anonym (Pappa med tungt hjärta)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Jag har en dotter på 12år tillsammans med exet. Det tog slut för snart 3år sedan.

Vi har delad vårdnad och har exakt varannan veckas vårdnad. Nu är det så att jag har träffat ny kvinna (sen 2,5 år sedan) och hon har 3 st pojkar på heltid som är 13-17 år. Vi hade nu tänkt ge våra barn en resa utomlands till Thailand men nu säger mamman nej. Det enda hon svarar är att hon är orolig och det är för långt bort. Detta drabbar nu 4 st barn och den hon sårar mest det är min dotter. Jag vet ej hur jag ska göra, ska jag åka med mina 3 st bonusbarn och lämna min dotter hemma? Detta kommer bara skapa en känsla hos min dotter som bortvald och jag klara ej av det i mitt hjärta när jag ser henne bli ledsen. Det har kommit flera förklaringar men varje förklaring har vi förklarat för exet att det behöver hon ej vara nervös för. Skolan har givit sitt OK på denna resa och tycker det ger min dotter ett väldigt fint minne för livet. Har ringt en rådgivare inom kommunen och förklarat dilemmat och även denne tycket detta är mycket besynnerligt. Jag kan bara få detta till att exet j***as och vill ej vi ska åka och ha kul. Problemet är att hur ska man kunna åka någonstans och planera saker då ett ex gör på detta vis? Har någon någon erfarenhet av detta och hur man tar sig vidare för vi kommer aldrig kunna göra en utlandsresa pga att exet gör på detta vis. Detta drabbar min dotter hårt och även alla andra barnen som vill ha med min dotter. 

• Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.
  • Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2023-12-15 10:33:04 följande:
    Jag var iväg på ett höstlov med våra barn på en resa till en storstad i Europa. Min man vinkade av oss och önskade oss en trevlig resa. Han vet att jag kan ta hand om våra barn och jag vet att han kan göra detsamma. Jag skulle aldrig ha tjatat om balkonräcke eller annat, han känner ju våra barn lika väl som jag gör.
    Ja men igen då: nu finns det ju tre tonårsgrabbar i den där ekvationen, som flickans mamma INTE känner... Dessutom kan det hända saker på semestern, med frihetskänslan, alkoholen som även tonåringar kan få tag i i Thailand, känslan att vara långt borta ifrån alla vanliga regler i en annan värld, grupptrycket... ÄVEN om dessa ynglingar verkar vara mönstergossar hemma. Jag fattar inte hur ni kan vara så naiva här..?

Tänk även på att det är TS' nya kvinnas barn. Det är inte säkert att TS skulle våga säga något, för att inte kränka kvinnan och riskera deras förhållande, ens om han fattade misstankar. Det vet vi ju inte, vi känner inte pappan - men det GÖR mamman...
  • olof 45
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-15 10:19:31 följande:
    Tack och lov var det inte TS som hade skrivit det där meddelandet. Det var en annan användare som ville "tipsa" om vad TS borde göra och vad han borde skriva till mamman.

Om han skulle göra det skulle det ju såklart bara hjälpa mamman i en vårdnadstvist, så för TS skull är det ju bara bra att det faktiskt inte var han som hade skrivit det och är han smart skickar han aldrig några såna meddelanden till mamman.
    Det var jag som skrev det. Det var inte meningen att det skulle låta hotande (kommentarer som jag tar till mig av), men TYDLIGT för mamman att den hon förstör för är barnet och att det finns andra vägar för en pappa att gå...

jag reagerade nog som pappa, och tänkte att för bövelen ska det väl itne vara sådär lätt för en mamma att umgängessabotera?
  • Anonym (XXX)
    olof 45 skrev 2023-12-15 10:51:23 följande:
    Det var jag som skrev det. Det var inte meningen att det skulle låta hotande (kommentarer som jag tar till mig av), men TYDLIGT för mamman att den hon förstör för är barnet och att det finns andra vägar för en pappa att gå...

jag reagerade nog som pappa, och tänkte att för bövelen ska det väl itne vara sådär lätt för en mamma att umgängessabotera?
    Men vadå umgängessabotera, om han får ha sin unge varannan vecka? Mer rättvist kan det väl inte bli?
  • Anonym (Elizabeth)

Hur i hela friden får du det till umgängessabotage? Mamman förstör ju faktiskt ingenting för barnet här. Det enda vi har fått höra från TS är att mamman tycker att Thailand är för långt bort. Inte att pappan inte ska få resa med barnet. Så det är ju resmålet som är fel, inte själva resandet.

Jag börjar undra om jag har missat nåt här. Har övriga världen försvunnit och man kan enbart existera i Sverige ELLER Thailand? Eller är det så att pappan enkelt kan hitta ett annat resmål för honom och hans nyas första resa med alla barnen? Det är ju knappast tvång på att åka till Thailand och inget förstörs för barnet för att hon inte får åka i år. 

Mamman har rätt att säga nej här, precis som pappan har när mamman vill resa. TS (och väldigt många i kommentarerna också låter det som) måste lära sig att kommunicera och kompromissa med mamman för att de ska kunna få deras delade föräldraskap att fungera.
  • olof 45
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-15 11:31:13 följande:
    Hur i hela friden får du det till umgängessabotage? Mamman förstör ju faktiskt ingenting för barnet här. Det enda vi har fått höra från TS är att mamman tycker att Thailand är för långt bort. Inte att pappan inte ska få resa med barnet. Så det är ju resmålet som är fel, inte själva resandet.

Jag börjar undra om jag har missat nåt här. Har övriga världen försvunnit och man kan enbart existera i Sverige ELLER Thailand? Eller är det så att pappan enkelt kan hitta ett annat resmål för honom och hans nyas första resa med alla barnen? Det är ju knappast tvång på att åka till Thailand och inget förstörs för barnet för att hon inte får åka i år. 

Mamman har rätt att säga nej här, precis som pappan har när mamman vill resa. TS (och väldigt många i kommentarerna också låter det som) måste lära sig att kommunicera och kompromissa med mamman för att de ska kunna få deras delade föräldraskap att fungera.
    enkelt. Resan på tapeten är en exotisk, lockande resa till varmt ställe. man måste resa långt för att komma till ett sådant ställe.

Mamman sätter käpparna i hjulet av en icke särskilt tungt vägande skäl - barnet är hela 12 år gammalt, och med sin förälder. Vadå "för långt"? 

Mamman är svartsjuk och vill itne att dottern ska uppleva något såhär kul med pappan. 

Detta är min åsikt.
  • Anonym (Astrid)

Nu handlar det ju inte om umgängessabotage. Det finns ju inget tecken på "sabotage" alls här, bara för att mamman inte vill att dom åker till Thailand.

Och ditt meddelande var VÄLDIGT hotfullt. Personligen förstår jag inte varför man ens skulle vilja ha den typen av relation med sitt ex? Väldigt mycket "Gör som JAG vill, annars ska jag hitta sätt att göra det ändå, mot din vilja!". Känns som en rätt ohälsosam och tröttsam attityd, när man istället kan försöka jobba tillsammans för att hitta bra lösningar på problem. 

Troligtvis kommer det nog komma situationer där TS inte vill att barnet ska göra nåt, och då kommer han nog inte uppskatta att få hot från mamman om hur hon kommer göra det ändå, fastän hon är väl medveten om att han inte vill. Även om man har gått isär måste man ju ändå kunna samarbeta och visa varandra lite respekt. 
  • Anonym (Granbarr)
    Med tanke på hur pappan beskriver mammans protester är det RESAN överhuvudtaget som är problemet  -inte destinationen . 

Han hade alltså troligen fått exakt samma motstånd för en veckas charter på Kreta 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-12-15 12:09:14 följande:
    Med tanke på hur pappan beskriver mammans protester är det RESAN överhuvudtaget som är problemet  -inte destinationen . 

Han hade alltså troligen fått exakt samma motstånd för en veckas charter på Kreta 
    Nej, mamman angav skälet att det är långt bort. För det är det. Finns inget annat i texten.
  • olof 45
    Anonym (Astrid) skrev 2023-12-15 11:56:31 följande:
    Nu handlar det ju inte om umgängessabotage. Det finns ju inget tecken på "sabotage" alls här, bara för att mamman inte vill att dom åker till Thailand.

Och ditt meddelande var VÄLDIGT hotfullt. Personligen förstår jag inte varför man ens skulle vilja ha den typen av relation med sitt ex? Väldigt mycket "Gör som JAG vill, annars ska jag hitta sätt att göra det ändå, mot din vilja!". Känns som en rätt ohälsosam och tröttsam attityd, när man istället kan försöka jobba tillsammans för att hitta bra lösningar på problem. 

Troligtvis kommer det nog komma situationer där TS inte vill att barnet ska göra nåt, och då kommer han nog inte uppskatta att få hot från mamman om hur hon kommer göra det ändå, fastän hon är väl medveten om att han inte vill. Även om man har gått isär måste man ju ändå kunna samarbeta och visa varandra lite respekt. 
    Gör som BARNET vill, stod det nog... 
  • olof 45
    Anonym (Mini) skrev 2023-12-15 12:29:12 följande:
    Nej, mamman angav skälet att det är långt bort. För det är det. Finns inget annat i texten.
    Vad är det för skäl? Vad betyder det ens? För långt bort för vad? 

Det är ren bullsh1t (and you know it)
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.