• olof 45

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Jag hade skrivit till mamman med klarspråk - 

"Vår dotter kommer bli enormt besviken pga ditt besult, för denna resa är ingenting vi kan undvika att berätta för henne om. Jag tänker itne heller ge henne bilden att hon itne skulle vara välkommen på resan, för det är hon, alltså kommer förklaringen vara sanningen - att du säger nej, utan att ge något tungt vägande skäl, i mina ögon. Jag kommer nu försöka boka tid till tingsrätten  och samarbetssamtal, särskilt då jag fått höra att en 12-årings åsikt väger enormt tungt i frågor som rör henne (hon får t.ex. bestämma själv var hon ska bo).  Jag hoppas du själv kommer till insikt att Xxx kommer rikta sin besvikenlse och ilska mot dig och inte mig (om det nu är så du tänkt dig), och godkänner resan genast. Annars fortsätter denna diskussion med hjälp från myndigheterna! Du kan möjligen sabotera att vi åker detta året - men så fort myndigheterna löst detta kommer vi att åka, det lovar jag dig! Och hur detta hanterats kommer vår dotter säkerligen minnas för resten av livet - tänk på det! 

Jag vill ha svar inom 2 dagar, sedan tar jag detta vidare!"

• olof 45
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-15 10:19:31 följande:
    Tack och lov var det inte TS som hade skrivit det där meddelandet. Det var en annan användare som ville "tipsa" om vad TS borde göra och vad han borde skriva till mamman.

Om han skulle göra det skulle det ju såklart bara hjälpa mamman i en vårdnadstvist, så för TS skull är det ju bara bra att det faktiskt inte var han som hade skrivit det och är han smart skickar han aldrig några såna meddelanden till mamman.
    Det var jag som skrev det. Det var inte meningen att det skulle låta hotande (kommentarer som jag tar till mig av), men TYDLIGT för mamman att den hon förstör för är barnet och att det finns andra vägar för en pappa att gå...

jag reagerade nog som pappa, och tänkte att för bövelen ska det väl itne vara sådär lätt för en mamma att umgängessabotera?
  • olof 45
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-15 11:31:13 följande:
    Hur i hela friden får du det till umgängessabotage? Mamman förstör ju faktiskt ingenting för barnet här. Det enda vi har fått höra från TS är att mamman tycker att Thailand är för långt bort. Inte att pappan inte ska få resa med barnet. Så det är ju resmålet som är fel, inte själva resandet.

Jag börjar undra om jag har missat nåt här. Har övriga världen försvunnit och man kan enbart existera i Sverige ELLER Thailand? Eller är det så att pappan enkelt kan hitta ett annat resmål för honom och hans nyas första resa med alla barnen? Det är ju knappast tvång på att åka till Thailand och inget förstörs för barnet för att hon inte får åka i år. 

Mamman har rätt att säga nej här, precis som pappan har när mamman vill resa. TS (och väldigt många i kommentarerna också låter det som) måste lära sig att kommunicera och kompromissa med mamman för att de ska kunna få deras delade föräldraskap att fungera.
    enkelt. Resan på tapeten är en exotisk, lockande resa till varmt ställe. man måste resa långt för att komma till ett sådant ställe.

Mamman sätter käpparna i hjulet av en icke särskilt tungt vägande skäl - barnet är hela 12 år gammalt, och med sin förälder. Vadå "för långt"? 

Mamman är svartsjuk och vill itne att dottern ska uppleva något såhär kul med pappan. 

Detta är min åsikt.
  • olof 45
    Anonym (Astrid) skrev 2023-12-15 11:56:31 följande:
    Nu handlar det ju inte om umgängessabotage. Det finns ju inget tecken på "sabotage" alls här, bara för att mamman inte vill att dom åker till Thailand.

Och ditt meddelande var VÄLDIGT hotfullt. Personligen förstår jag inte varför man ens skulle vilja ha den typen av relation med sitt ex? Väldigt mycket "Gör som JAG vill, annars ska jag hitta sätt att göra det ändå, mot din vilja!". Känns som en rätt ohälsosam och tröttsam attityd, när man istället kan försöka jobba tillsammans för att hitta bra lösningar på problem. 

Troligtvis kommer det nog komma situationer där TS inte vill att barnet ska göra nåt, och då kommer han nog inte uppskatta att få hot från mamman om hur hon kommer göra det ändå, fastän hon är väl medveten om att han inte vill. Även om man har gått isär måste man ju ändå kunna samarbeta och visa varandra lite respekt. 
    Gör som BARNET vill, stod det nog... 
  • olof 45
    Anonym (Mini) skrev 2023-12-15 12:29:12 följande:
    Nej, mamman angav skälet att det är långt bort. För det är det. Finns inget annat i texten.
    Vad är det för skäl? Vad betyder det ens? För långt bort för vad? 

Det är ren bullsh1t (and you know it)
  • olof 45
    Anonym (Astrid) skrev 2023-12-18 13:01:37 följande:
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-18 10:44:07 följande:
    Fast det är klart han kan skylla på mamman. Hon får ju själv förklara för barnet varför hon inte får resa. 
    Det är ju ändå helt och hållet upp till pappan om han väljer att åka på en ?familjesemester? utan dottern. Det är 100% hans eget beslut och att skylla på mamman i det fallet är ju faktiskt rätt svagt. Ingen tvingar ju pappan att åka om dottern inte kan.
    Förstår iten hur du tänker? Ska mamman ha makt att sabba resan för dottern OCH sin ex-make? 

Nejdu. Jag skulle ha sagt att dottern VAR ju medbjuden, så från pappans håll var hon mer än välkommen. ENDA skälet till att dottern blir hemma är mammans "åsikter". Det är iten att "skylla på mamman" - det är att sakligt berätta fakta!
  • olof 45
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-19 12:44:47 följande:
    Fast är det inte lite korkat att boka en resa innan man fått den andre vårdnadshavarens godkännande att barnet får åka? I så fall är det ju faktiskt pappans fel att barnet inte åker.
    Men sluta... Vad finns det för skäl att tro att den andra föräldern skulle säga nej? Det låter ju så dumt. Jag tror TS slogs av höpnad när han hörde mammans s.k. resonemang. 
  • olof 45
    Anonym (Mini) skrev 2023-12-19 15:31:43 följande:
    Nepp. Är man en tänkande person så kollar man upp allt innan man bokar.
    Vi får nog bara vara överens om att inte vara överens.

Jag tycker det är snålt och elakt av mamman att inte unna en 12-åring en resa med sin egna far. Rent utstuderat elakt och missunsamt. 

Jag hade ALDRIG tänkt tanken "nej vänta, vi måste fråga mamman i god tid för det finns en risk att hon motsäger sig detta", eftersom jag finner mammans attityd här så urbotat dumt.

Så att försöka vända detta till att pappan borde varit förberedd på detta, eller att det är ok för mamman att säga nej, får mig bara att häpna.

Mamman är elak, och jag hoppas barnet blir riktigt förbannad på henne  = lägger skulden där den hör hemma
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.