Mandel skrev 2023-12-15 08:11:38 följande:
Frågan många mammor måste ställa sig är för vems skull man sätter sig emot saker och varför man tror att det är rösten som mamma som väger tyngs.
Vem gynnar det att hindra sina barn från att göra och uppleva saker med sin andra förälder?
Jag säger ja till saker för mina barns skull och för att jag även anser att deras pappa som är en normalbegåvad vuxen borde vara kapabel att lösa ev situationer som kan uppstå även om han var en usel make och frånvarande pappa till barnen under tiden vi var gifta.
Även om han beter sig som en rövhatt mot mig så vill jag att våra barn ändå ska ha en god relation med honom. Och vill han lägga tid och pengar på att försöka imponera på barnen med dyra utlandsresor, märkeskläder osv så är det hans problem, inte mitt.
Är helt suveränt att mina barn får åka jorden runt om de vill utan att det kostar mig en krona!
Jag hade i alla fall svarat samma, om det varit en mamma som velat åka utomlands med sin 12-åriga dotter, sin nye älskare och hans tonårssöner - och pappan varit emot det. En förälders röst väger inte tyngre, båda har lika rätt (så länge som vårdnaden är gemensam).
...men när det gäller något som båda föräldrarna måste ge sitt samtycke till, för att det kan vara förenat med risker, och föräldrarna inte tycker lika - då övertrumfar ett nej alltid ett ja. Så måste det vara. Och så tycker uppenbarligen lagstiftarna också, eftersom båda föräldrarna måste ge sitt samtycke till vissa saker, som t.ex. utlandsresor.
Problemet är snarare tvärtom, att samhällsinstanser ofta "tar för givet" att båda föräldrarna har gett sitt samtycke, fast bara en förälder skrivit på. Jag vet barn som har blivit vaccinerade i skolan t.ex., fast den andra föräldern bestämt varit emot det. Det finns även en dålig vana att se boendeföräldern som den enda riktiga föräldern, så att man inte bryr sig om att kontakta umgängesföräldern och fråga hur han/hon ställer sig till något, om bara boendeförälderns namnteckning finns på samtycket. Så ska det inte vara: en vårdnadshavare är en vårdnadshavare oavsett hur många dagar per månad han eller hon träffar sitt barn. (Men så var det ju inte här, här har föräldrarna varannan vecka.)