• Anonym (XXX)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Anonym (Sara) skrev 2023-12-14 20:49:59 följande:
    Liten?!

jisses.. jag var sexuellt aktiv som 13..

Kan man inte släppa en snart tonåring på en resa med sin pappa och syskon.. då har man personliga problem som mamma man behöver ta tu med. Inte straffa sitt barn för att ens ex har en ny familj. 
    Fast de där killarna är ju inte hennes syskon. Inte ens halvsyskon. Vem vet vad de skulle göra om de fick tjejen för sig själva? Man ska akta sig noga för att skapa sådana situationer. Och mamma på andra sidan jorden... nä.

Att du var sexuellt aktiv vid 13 är inget att skryta om. Om pojkarna hade fyllt 15 så var det dessutom olagligt för dem att ha sex med dig. 
  • Anonym (XXX)

Jag skulle inte heller låta en 12-årig flicka åka iväg till andra sidan jorden med tre tonåriga styvbröder och en styvmor. Aldrig i livet! Om det hade varit flickan och pappan ensamma hade det varit en annan sak (förutsatt att han är ansvarsfull).

Godkänner mamman att du reser någonstans ensam med dottern? I så fall kan du väl göra EN resa med din styvfamilj och EN ANNAN resa ensam med din dotter? Det måste ju inte vara så långt som till Thailand  - och det måste inte resan med din styvfamilj vara heller. Åk till Medelhavet en vecka med båda konstellationerna i stället, så kan du göra två resor för samma pris som Thailandsresan.

I annat fall så tycker jag att du ska resa med styvfamiljen ändå - det blir ju mamman som blir den elaka häxan, dottern vet ju att du hade tagit med henne om du bara hade fått. Dottern är för övrigt redan 12 år, och mamman kan inte neka henne så många år till. 

• Anonym (XXX)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-12 15:43:59 följande:
    Men barnet är ju med sin pappa...då är det väl lika farligt att skicka henne hem till honom varannan vecka? Hon har inte ens kontroll över vad som händer flickan när hon är i skolan. Det är så livet är när man är förälder. Tycker det är ogint att inte låta barnet njuta av sol och bad och äventyr även om man inte själv är med. Men antar att man tänker olika.

Min pojke var med pappa i USA när han var 4 år i tre veckor. Det gick jättebra. Vi är förvisso gifta, men jag litar på honom till 100% när det gäller vårt barn. Vi reser rätt ofta på egen hand med vårt barn. 
    Nu gällde det ju en tolvårig flicka och tre tonårskillar som hon inte är släkt med. Förstår du inte att det tillkommer helt andra risker då? Tänk om hon får dela rum med någon av killarna till och med... Även om det inte är planerat så, kan det bli så på grund av problem på hotellet. Och TS vill förmodligen vara ensam med sin nya kvinna om nätterna.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kör på) skrev 2023-12-14 22:03:12 följande:

Det där medgivandet man behöver ha från vårdnadshavare när man reser har jag aldrig varit med om att de kollat. Jag har rest med mina mycket yngre bröder samt en bonusson många gånger. Bonussonen har också rest med sin mamma utan att någonsin behöva visa upp medgivandet. 

Jag vet faktiskt inte när det skulle bli ett problem kanske om det skulle gå till en vårdnadstvist.

Om jag var du skulle jag ge resan som julklapp till dottern och strunta i vad mamman säger. Då får mamman säga nej till dottern.  Problemet kan vara om dottern inte har ett pass för då krävs att båda skriver på.

Mamman kan ju larma myndigheterna, och i så fall blir det spärr på dotterns pass på flygplatsen. 
  • Anonym (XXX)
    olof 45 skrev 2023-12-14 13:39:28 följande:

Jag hade skrivit till mamman med klarspråk - 

"Vår dotter kommer bli enormt besviken pga ditt besult, för denna resa är ingenting vi kan undvika att berätta för henne om. Jag tänker itne heller ge henne bilden att hon itne skulle vara välkommen på resan, för det är hon, alltså kommer förklaringen vara sanningen - att du säger nej, utan att ge något tungt vägande skäl, i mina ögon. Jag kommer nu försöka boka tid till tingsrätten  och samarbetssamtal, särskilt då jag fått höra att en 12-årings åsikt väger enormt tungt i frågor som rör henne (hon får t.ex. bestämma själv var hon ska bo).  Jag hoppas du själv kommer till insikt att Xxx kommer rikta sin besvikenlse och ilska mot dig och inte mig (om det nu är så du tänkt dig), och godkänner resan genast. Annars fortsätter denna diskussion med hjälp från myndigheterna! Du kan möjligen sabotera att vi åker detta året - men så fort myndigheterna löst detta kommer vi att åka, det lovar jag dig! Och hur detta hanterats kommer vår dotter säkerligen minnas för resten av livet - tänk på det! 

Jag vill ha svar inom 2 dagar, sedan tar jag detta vidare!"

Du menar att TS skulle förstöra hela relationen till mamman, och skapa massor av oro och stress för barnet (för så blir det alltid) bara för en semesterresa? Att försöka muta sitt barn med en flådig resa bara för att vinna i en vårdnadstvist, är också fruktansvärt fult. Jag har dessutom lite insikt i hur domarna tänker i vårdnadstvister, och det där hotfulla mailet skulle vara en tillgång för MAMMAN - tro mig!
  • Anonym (XXX)
    Mandel skrev 2023-12-15 08:11:38 följande:
    Frågan många mammor måste ställa sig är för vems skull man sätter sig emot saker och varför man tror att det är rösten som mamma som väger tyngs. 
    Vem gynnar det att hindra sina barn från att göra och uppleva saker med sin andra förälder?

Jag säger ja till saker för mina barns skull och för att jag även anser att deras pappa som är en normalbegåvad vuxen borde vara kapabel att lösa ev situationer som kan uppstå även om han var en usel make och frånvarande pappa till barnen under tiden vi var gifta.
    Även om han beter sig som en rövhatt mot mig så vill jag att våra barn ändå ska ha en god relation med honom. Och vill han lägga tid och pengar på att försöka imponera på barnen med dyra utlandsresor, märkeskläder osv så är det hans problem, inte mitt. 
    Är helt suveränt att mina barn får åka jorden runt om de vill utan att det kostar mig en krona!
    Jag hade i alla fall svarat samma, om det varit en mamma som velat åka utomlands med sin 12-åriga dotter, sin nye älskare och hans tonårssöner - och pappan varit emot det. En förälders röst väger inte tyngre, båda har lika rätt (så länge som vårdnaden är gemensam). 

...men när det gäller något som båda föräldrarna måste ge sitt samtycke till, för att det kan vara förenat med risker, och föräldrarna inte tycker lika - då övertrumfar ett nej alltid ett ja. Så måste det vara. Och så tycker uppenbarligen lagstiftarna också, eftersom båda föräldrarna måste ge sitt samtycke till vissa saker, som t.ex. utlandsresor. 

Problemet är snarare tvärtom, att samhällsinstanser ofta "tar för givet" att båda föräldrarna har gett sitt samtycke, fast bara en förälder skrivit på. Jag vet barn som har blivit vaccinerade i skolan t.ex., fast den andra föräldern bestämt varit emot det. Det finns även en dålig vana att se boendeföräldern som den enda riktiga föräldern, så att man inte bryr sig om att kontakta umgängesföräldern och fråga hur han/hon ställer sig till något, om bara boendeförälderns namnteckning finns på samtycket. Så ska det inte vara: en vårdnadshavare är en vårdnadshavare oavsett hur många dagar per månad han eller hon träffar sitt barn. (Men så var det ju inte här, här har föräldrarna varannan vecka.)
  • Anonym (XXX)
    ventilera mera skrev 2023-12-15 10:02:52 följande:
    Hemma hos oss bor vi två föräldrar med två barn var. Mina söner är 14 och 17 och min sambos döttrar är är 12 och 9. Kan inte du förklara för mig exakt vad som är problemet med att vi eventuellt kommer att åka utomlands i sommar? 
    Jag menar, vi befinner oss i samma lägenhet mer än hälften av resten av året så vad händer på resor som inte händer hemma?

Och TS har varit tillsammans i 2,5 år med den "nya kvinnan" så det känns väl lite som om man skulle kunna tänka sig att man kommit över det där med att ABSOLUT vilja dela rum och vara ensamma på nätterna vid det laget. 
    Jag hoppas att du verkligen vet allt som händer i lägenheten... Mammor vet nämligen väldigt ofta inte det. De får veta det först långt senare, om ens någonsin.

www.facebook.com/groups/304602881331509
  • Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2023-12-15 10:33:04 följande:
    Jag var iväg på ett höstlov med våra barn på en resa till en storstad i Europa. Min man vinkade av oss och önskade oss en trevlig resa. Han vet att jag kan ta hand om våra barn och jag vet att han kan göra detsamma. Jag skulle aldrig ha tjatat om balkonräcke eller annat, han känner ju våra barn lika väl som jag gör.
    Ja men igen då: nu finns det ju tre tonårsgrabbar i den där ekvationen, som flickans mamma INTE känner... Dessutom kan det hända saker på semestern, med frihetskänslan, alkoholen som även tonåringar kan få tag i i Thailand, känslan att vara långt borta ifrån alla vanliga regler i en annan värld, grupptrycket... ÄVEN om dessa ynglingar verkar vara mönstergossar hemma. Jag fattar inte hur ni kan vara så naiva här..?

Tänk även på att det är TS' nya kvinnas barn. Det är inte säkert att TS skulle våga säga något, för att inte kränka kvinnan och riskera deras förhållande, ens om han fattade misstankar. Det vet vi ju inte, vi känner inte pappan - men det GÖR mamman...
  • Anonym (XXX)
    olof 45 skrev 2023-12-15 10:51:23 följande:
    Det var jag som skrev det. Det var inte meningen att det skulle låta hotande (kommentarer som jag tar till mig av), men TYDLIGT för mamman att den hon förstör för är barnet och att det finns andra vägar för en pappa att gå...

jag reagerade nog som pappa, och tänkte att för bövelen ska det väl itne vara sådär lätt för en mamma att umgängessabotera?
    Men vadå umgängessabotera, om han får ha sin unge varannan vecka? Mer rättvist kan det väl inte bli?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (neutral, men...) skrev 2023-12-15 12:42:13 följande:
    Jag troode allt som kan inverka negativt på pappans relation med barnet och/eller tiden han har med barnet, kan sägas vara umgängessabotage?
    Nej. Det skulle vara fruktansvärt om det skulle vara så. Då skulle kvinnor som är gifta med utlänningar ifrån länder som inte har något utlämningsavtal med Sverige, stå hjälplösa när mannen vill åka till sitt hemland med barnen. Och sedan ser hon dem kanske aldrig mer. Men om hon nekar, så skulle hon kunna förlora vårdnaden för att det vore "umgängessabotage". Död

Nä - SÅ tokiga lagar har vi i alla fall inte! Det är superbra ju, att båda föräldrarna måste ge sitt tillstånd när ett barn ska föras utomlands!
  • Anonym (XXX)
    Mimosa86 skrev 2023-12-15 13:26:18 följande:

Läs det du själv skriver nu. Du menar alltså att exfrun ska vara med och diktera vart mannen och hans nya familj ska få resa. Annars är hotet att dottern lämnas utanför sin familj.

Vad är -för långt bort- enligt exfrun? Danmark? Är det en definition hon avgör?

ska TS då i sin tur neka mamman att öht göra någon reda utanför Sveriges gränser med barnet? 

Det hela är ju absurt.

Om det är något land jag vill att mina barn ska besöka så är det Thailand. Snällare och mera barnkära människor får man leta efter. Fruktansvärt att en mamma nekar sin snart tonåriga dotter att få fira semester med sin familj. Bli lämnad själv för att mamman vill ha kontroll och sabotera för sitt ex.

Och om pappan skulle komma från Syrien, och vilja ta med barnen till hemlandet..?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mini) skrev 2023-12-15 14:09:51 följande:
    Det är ett skäl jag kan förstå. Det är långt borta om man t ex skulle behöva åka ambulansflyg hem, vilket en del får göra som inte hade räknat med det det minsta.

Nej. Jag styrs inte enbart av mina känslor utan kan se logiska skäl till åsikter.
    Ja DET också. Har TS ens tänkt på att försäkra alla resenärer i så fall, så att de kan få antingen sjukvård på plats eller ambulansflyg hem? Hemförsäkringen KAN innefatta reseförsäkring också i 45 dagar, men sedan kan det bero på var dottern är folkbokförd. Är hon folkbokförd hos mamman så är det inte säkert att den gäller om hon reser till Thailand med pappan. Det finns massor av idioter som missar att kolla sådant, och sedan klarag de och tigger pengar på GoFundMe...

Det är mycket tryggare att hålla sig inom EU när man reser med barn. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kör på) skrev 2023-12-16 00:18:04 följande:
    Om han ger det till dottern i julklapp så kommer det bli en diskussion mellan dotter och mamma om hon säger nej. Mamman kommer inte att först gå till myndigheterna. Hon kommer att vara förvånad, arg samt behöva fundera över hur hon ska hantera situationen. Det är stor chans att hon redan ger med sig här för att hon inte vill göra dottern besviken. 

Jag utgår nu från scenariot att mamman står på sig och nekar dottern att resa. Hon vänder sig dessutom till myndigheterna för att stoppa resan. För att få beslut om utreseförbud krävs att barnet svävar i fara eller kan tvingas gifta sig. Mamman kommer inte att få ett utreseförbud från myndigheterna.
    Varför ljuger du? Det ÄR båda föräldrarna som beslutar om ett barn ska få föras ut ur landet. Det spelar ingen roll vilka skäl den förälder har som nekar, han eller hon behöver inte redogöra för det någonstans. Samma gäller för övrigt redan vid ansökan om pass. Om inte båda föräldrarna skriver på passansökan, blir det inget pass till det barnet. Ingen förklaring krävs. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Globetrotter) skrev 2023-12-16 05:07:44 följande:
    Det stämmer inte. För det första kan det kontrolleras redan i Sverige och då är det enkelt. Men sen om det blir kontroll utomlands så tar de in de resande i ett rum där de ställer frågor och kontaktar svenska myndigheter för att säkerhetsställa att allt stämmer.

Thailand är för övrigt ett land med krav på medgivande. Det är bara att söka på denna sida: foraldramedgivande.se/krav-pa-foraldramedgivande/

Det finns även ett exempel under Händelser där ett sällskap som skulle till Thailand blev stoppade och fick bekosta nya flygbiljetter. 
    Japp, jag tycker så illa om personer på Familjeliv som ljuger - eller bara önsketänker eller pratar i nattmössan. För de kan ställa till stor skada: tänk om TS skulle köpa biljettern till hela familjen och ta med dottern ändå vid ett umgängestillfälle - och så kommer de inte in i landet, utan skickas tillbaka med nästa flyg och alla pengar var bortkastade! Kopierar in:

KRAV: JA

Thailand: Beställ föräldramedgivande för att undvika problem som kan uppstå i destinationslandet och för att skydda den minderårige. Vid eventuella kontroller, till eller från landet visar föräldramedgivandet att den minderårige har fått tillstånd att resa.

Information från Thailands ambassad: Om en minderårig reser till Thailand ensam, med en föräldrar eller med en person som inte har juridiskt ansvar över barnet ska man ha med sig ett intyg som styrker att resan har godkänts.

Thailändska myndigheter kontrollerar minderårigas resor in i landet för att säkerställa att resor med minderåriga inte sker utan vårdnadshavarnas vilja.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Astrid) skrev 2023-12-16 12:11:13 följande:
    Eller så förstör bara pappan samarbetet med mamman. Vill en pappa verkligen skjuta sig själv i foten och ha den typen av relation med sitt ex? Att man ska kriga och slåss och försöka köra över den andre? Vägra visa respekt eller lyssna? Och att dessutom använda barnet som slagträ för att få igenom det man vill? 

Det är ju extremt dåligt av en förälder att sätta barnet i en sån sits du föreslår här, speciellt bara över en jäkla Thailandsresa. Herregud, hur kass förälder kan man vara om man tycker att det är såhär man ska gå till väga? Det kommer ju bara förstöra för barnet i det långa loppet.
    Ja talesättet att man ska "välja sina strider", gäller i allra högsta grad om man är skilda föräldrar med gemensam vårdnad. Det är livsviktigt att det samarbetet inte förstörs; därför ska man bara strida om det gäller enormt viktiga saker, och det kan en charterresa aldrig vara. Typ om den andra föräldern nekar barnet en nödvändig medicinsk behandling, t.ex. av relgiösa skäl. Eller om den ena föräldern försöker att tvinga sitt barn att äta veganskt, vilket skadar hälsan.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (maybe) skrev 2023-12-17 13:41:39 följande:

Ska TS åka ändå med barnet som ni föreslår och hoppas att det inte blir någon kontroll så är det nog bäst att mamman tror att dottern inte ska åka, eller inte vet om att de åker ändå. För då kan hon försöka stoppa det.

Du menar att pappan skulle uppmana dottern att förtiga för sin mamma att en resa planeras, och sedan när mamman försöker få tag i henne, så svarar hon i telefonen och befinner sig på Arlanda? Eller framme i Phuket?

Hade du otur när du tänkte nu? Mamman skulle aldrig förlåta det. Då BLIR det krig. Och mamman skulle dessutom kunna kontakta Polisen (på Arlanda om det ännu finns tid), Svenska ambassaden i Thailand, thailändska myndigheter... För då har fadern gjort sig skyldig till egenmäktighet med barn, och det är ett brott. Han skulle till och med kunna bli häktad i Thailand... och då står dottern där ensam med tre äldre killar som hon inte är släkt med.

Tänk även på hur det skulle bli mellan föräldrarna, om pappan skulle göra så, och sedan skulle dottern råka ut för något hemskt. Tänk nertrampad av elefant, biten av giftig orm, kontakt med elektrisk manet, trasig elinstallation i badrummet så att hon får ström genom kroppen i duschen, matförgiftning, parasitinfektion (detta är tropikerna) tsunami, fastna i Thailand på grund av pandemi... Och mamman befinner sig i Sverige, och kan inte ta sig dit på länge, kanske inte alls. Hur skulle mamman kunna förlåta pappan för det? När hon hade sagt NEJ?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (XXX)
    Anonym (maybe) skrev 2023-12-18 21:14:21 följande:
    Det är ingen som tvingar honom att åka, inte att stanna hemma heller. Men nu frågade jag vems fel är det att dottern inte får åka på resan?
    Hur gammal är du? Du verkar se på frågan med ett barns ögon?

- Vems FEL är det att ett barn måste äta kött och grönsaker och inte bara godis och glass?

- Vems FEL är det att ett barn inte får åka med på båtturen, när det inte fanns någon flytväst till det barnet?

- Vems FEL är det att ett barn som inte kan simma än, inte får hoppa i i den djupa bassängen?

- Vems FEL är det att barnet inte får åka med kompisen till landet över helgen, när kompisens pappa är en känd pedofil alternativt alkoholist?

- Vems FEL är det att ett barn inte får hoppa ner till gorillorna på zoo, fast det vill så gärna..?

- Vems FEL är det att tonåringen inte har med sig någon spritflaska till festen, när föräldrarna vägrat köpa ut?

Din fråga är felställd, ser du inte det?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (.) skrev 2023-12-19 07:54:11 följande:
    I så fall antar jag att du även är emot skolresor eller läger för tonåringar av båda könen.
    Ja, självklart. Det händer massor med hemskt på sådana läger, till och med på konfirmationsläger. Det är väldigt olämpligt att låta ungdomar sova tillsammans. Att ungdomarna är av samma kön behöver för övrigt inte vara någon garanti heller, särskilt inte i våra dagar:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/blQll/15-domda-for-gruppvaldtakter-pa-pojkar

Femton ensamkommande flyktingpojkar från Afghanistan har i fem olika rättsfall under ett drygt år dömts för gruppvåldtäkter mot andra pojkar.

? Det är naivt att tro att pojkarna glömmer sina värderingar så fort de kommer hit. Vi måste våga prata om det, säger Mustafa Panshiri, svensk polis med rötter i Afghanistan.

• Anonym (XXX)
    Anonym (.) skrev 2023-12-19 08:16:52 följande:
    Normalt sover dock inte killar och tjejer i samma rum där. Personligen tycker jag att det är trist att begränsa sina barn på det sättet. Det viktiga är att man lär dem att de har rätt att bestämma över sin kropp och att man inte ska behöva gå med på något man inte vill.
    Nu kan du ju inte ha läst det jag kopierade in, om gruppvåldtäkter pojkar emellan? 

Vad hjälper det om ett barn säger "stopp min kropp", menar du, om de andra är tre mot en? Eller om det är en ensam förövare som ljugit om sin ålder, och har en vuxen mans styrka fast han bara går i 8:an?

Så där naiv får man inte vara! Det är HEMSKT att så många som arbetar med barn och unga också är det...
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.