Anonym (Globetrotter) skrev 2023-12-16 05:07:44 följande:
Det stämmer inte. För det första kan det kontrolleras redan i Sverige och då är det enkelt. Men sen om det blir kontroll utomlands så tar de in de resande i ett rum där de ställer frågor och kontaktar svenska myndigheter för att säkerhetsställa att allt stämmer.
Thailand är för övrigt ett land med krav på medgivande. Det är bara att söka på denna sida:
foraldramedgivande.se/krav-pa-foraldramedgivande/
Det finns även ett exempel under Händelser där ett sällskap som skulle till Thailand blev stoppade och fick bekosta nya flygbiljetter.
Jag skriver inte att de aldrig kollar. Jag skriver att de nog inte kollar sedan skriver jag att de troligen inte väljer att kolla ett semesterflyg till Thailand.
Jag läste exemplet det var två bröder varav den ena var minderårig som åkte till Thailand. Ja, jag kan förstå att de kollade dem. Jag tror fortfarande inte att de kommer att kolla en bonusfamilj på ett semesterflyg men risken finns ju men då måste det vara fler omständigheter inblandade. Detta beror ju förstås på hur mamman agerar. De kan inte kontrollera varenda barnfamilj för att kolla om de åker med sin/sina vårdnadshavare. Som jag skrev tidigare de har aldrig någonsin kollat mig/oss inkl resor till Thailand. Bonusen har flygit ensam utrikes många gånger utan att bli kollad.
Om jag var pappan hade jag fortfarande gett resan i julklapp för jag tror att mamman ger med sig när den väl är ett faktum. Självklart behöver han bjuda med dottern för att hon inte ska bli ledsen. Sedan om mamman stoppar det finns inte så mycket att göra men han ska inte behöva vara den som är skurken här.